Parkkipaikka haussa

Juha Kuisma. Kirjoittaja on lempääläinen tietokirjailija. Kuva: Kari Pusa

Auton parkkeeraaminen Lempäälän kuntakeskukseen alkaa olla shakkipeliä. Kuten kaikki tietävät, perjantain illansuussa parkkipaikan löytäminen on ns. mahdoton tehtävä. Silti auto pitää saada jonnekin, kadunreunaan, nurmikolle tai puun oksalle.

Nähtäväksi jää, millainen pysäköintikulttuuri muodostuu Havaslahden ylärinteeseen, johon kunta on ajattanut Lempäälä-talo/kirjastotalotyömaan montusta kaivetun aineksen. Tavara on Ryynikän hiekkakankaan hiekkaa ja sellaisena kyllä sopii parkkipaikan perustamiseen. Tiettävästi Havaslahden parkkikenttä on ajateltu tilapäiseksi.

Terveyskeskuksessa asioiva tietää, että terkkarin parkkipaikka on aina täynnä. Huhun mukaan se johtuisi siitä, että jotkut junalla töihin menevät pitävät autoaan juuri tuolla parkkikentällä. Parkkeeraushan on tuolla kentällä ilmaista, eikä parkkeerausta terveyskeskuksen asiointiluonteen takia valvota.

 

S-marketin parkkipaikoilla ei pitkäaikaisparkkeerausta huomaa. Ässän parkkialueessa on muita ongelmia. Auton sijoittaminen parkkialueen osastoituihin ruutuihin on harvinaisen hankala homma ja saa joka kerta ärtymään. En usko, että Ässän parkkialuetta olisi suunnitellut alan ammattilainen tai ainakaan henkilö, jolle auton parkkeeraus marketin edustalle olisi kokemuksena tuttu harjoitus.

Nyt Ässän ruutuihin parkkeeraaminen on jatkuvaa kääntelyä, jossa tulevat ja lähtevät autot kohtaavat kapeikoissa. Kapeikoissa, joissa samaan aikaan käännytään sisään ja ulos. Kentän keskiväylä on aina tukossa, kun joku ruudusta poistuva peruuttaa tai tunkee keskiväylän liikennevirtaan. Kentän suunnittelija ohjaa (ehkä tahattomasti) autot palaamaan Puistokadulle samasta liittymästä, josta sinne tullaan. Se idea, että parkkeeraajat ajaisivat yhteen suuntaan ja poistuisivat tankkausaseman suunnasta seuraavasta liittymästä, ei toimi.

Ässän parkkikentän pitäisi olla avoin. Parkkeeraamisen pitäisi perustua diagonaaliriveittäin viistoparkkiajatukseen, ja yhteen suuntaan käyvä liikennevirta ohjattaisiin tankkausaseman kautta poistuvaksi. Kentän etäisyyksien hahmottamisen ja auton sijainnin muistamisen pitäisi tapahtua kentälle istutettujen puiden avulla.

Jotkut tuntevat moottoritien varren liityntäparkkipaikan Koivistonjärven suunnassa. Sitä käyttävät ne, jotka kulkevat pikavuoroilla töihin Helsingin suuntaan. Sekin alkaa olla monena päivänä niin täysi, että autot pursuavat penkoille. No, tätä parkkikenttää on tarvittaessa helppo laajentaa.

Onhan näihin kysymyksiin toki yleisiä ratkaisuja. Lyhyitä matkoja voi ainakin kesäaikaan kulkea polkupyörällä. Työmatka-autoiluissa kimppakyydit yleistyisivät, jos verottaja selkeästi palkitsisi tällaisiin työmatkajärjestelyihin osallistuvia.

Kuntakeskukseen tarvitaan kuitenkin parkkitalo, jossa junalle tulijoiden liityntäpysäköinti on sujuvaa ja koko vuodelle laskien edullista. Lyhytaikaisempaa 15–30 minuutin asiointia varten tarvitaan katujen varteen, puiden alle tapahtuvaa viistopysäköintiä. Tästä on hyviä eurooppalaisia esimerkkejä.

 

Juha Kuisma

Kirjoittaja on lempääläinen tietokirjailija

HEI, LÖYSIT TIMANTIN!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.

Uusi käyttäjä, luo itsellesi tunnukset, niin pääset aloittamaan ilmaisen kokeilujakson.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>