Kirkonkylän koulu ja Vesilahden yläaste yhdistyvät vuodenvaihteessa

Rehtori Kaarlenkaski yhtenäiskoulusta: ”Paras esiin yhdessä”

Hankkeista Nina Kaarlenkasken sydäntä lähellä on Liikkuva koulu -hanke, jonka puitteissa koulukeskuksen pihalle on saatu hankittua välineistöä. Syksyllä otettiin käyttöön muun muassa ponitalli ja parkour-rata. Kuva: Katariina Rannaste

– Vesilahden yhtenäiskoulu, eli VYK. Näin olen rakkaan lapsen jo nimennyt, Nina Kaarlenkaski naurahtaa.

– Voihan olla, että nimikilpailu tulee jossain vaiheessa, hän jatkaa.

Kaarlenkaski aloittaa Vesilahden yhtenäiskoulun rehtorina, kun kirkonkylän koulu ja Vesilahden yläaste yhdistetään yhtenäiskouluksi 1. tammikuuta alkaen. Tähän asti koulut ovat olleet hallinnollisesti erillisiä oppilaitoksia, vaikka vieretysten sijaitsevilla kouluilla on yhteisiä opettajia ja tiloja.

Uudessa koulussa tulee olemaan 518 oppilasta ja henkilökuntaa noin 50.

– Jatkossa saman talon alla on oppilaita eskarista ysiin. Muutos ei ole dramaattinen. Tämä on ollut hallinnollinen ratkaisu, ja hyvin luonteva, kun olemme näin lähellä toisiamme.

– Nyt luomme yhteiset pelisäännöt ja tavoitteen, kun kahdesta toimintakulttuurista tehdään yhtä. Kahden eri koulun toimintakulttuurista poimitaan rusinat pullasta, Kaarlenkaski kuvaa alkavaa työtä.

Yhtenäiskoulun perustamisessa lähdetään hänen mukaansa pienin askelin liikkeelle. Prosessi kestää useamman vuoden.

– Opettajille on järjestetty joulukuussa valmennuksellinen työnohjaus, jossa on kartoitettu yhtenäiskoulun toimintaan liittyviä ideoita, toiveita ja painopistealueita.

– Tammikuussa ryhdymme muodostamaan tiimejä opettajien kanssa, tutustumme toisiimme, luomme yhteisiä toimintamalleja ja osallistamme kaikkia mukaan yhteiseen työhön, Kaarlenkaski mainitsee.

– Ensi vuoden teema tulee olemaan: Paras esiin yhdessä.

Nivelvaiheessa Nina Kaarlenkaski aikoo myös järjestää yhteisiä tapahtumia Ylämäen ja Narvan koulujen kanssa.

– Haluamme, että yhteys kaikkien koulujen kanssa säilyy. Yhtenäiskoulu on Vesilahden suurin koulu, joten näen, että meillä on vastuu kaikkien oppilaiden yhteisestä opinpolusta.

Nina Kaarlenkaski on toiminut Kirkonkylän koulun rehtorina seitsemän vuoden ajan ja Vesilahdessa kaiken kaikkiaan 16 vuotta.

Yhtenäiskoululla rehtorin työparina tulee työskentelemään apulaisrehtori. Sivistyslautakunta valitsi joulukuussa virkaan hämeenlinnalaisen Jani Tantun.

Työssään Kaarlenkaski aikoo nostaa esille valtakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden Lape-ohjelmaa, jonka tavoitteena on luoda lapselle ja nuorelle suotuisa kasvu- ja oppimisympäristö sekä tukea perheen hyvinvointia.

– Vanhemmuuden roolin tukeminen sekä yhteistyö koulun ja kodin välillä, niin kutsutut kohtaamispaikat ovat minulle sydämen asia. Tästä esimerkkinä käynnistän keväällä vanhempainkahvilan.

Suunnitelmissa on myös aktivoida eri toimijoita.

– Kannatan lämpimästi sitä, että kolmas sektori otetaan mukaan koulun toimintaan ja järjestämään esimerkiksi kevyttä kerhotoimintaa. Yhteistyö on pienessä kunnassa tärkeää, ja näen rehtorina tehtäväkseni pitää tiivistä yhteyttä eri puolille. Olen verkostoituja ja mahdollistaja.

– Katson avoimin silmin koulutuksen kenttää, jossa lapsi on tähti. Keskiössä on aina oppilas ja oppilaan hyvinvointi.

Nina Kaarlenkaski:

– kotoisin Lapista
– koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden ja kasvatustieteen maisteri
– tullut Vesilahteen luokanopettajaksi 16 vuotta sitten
– toiminut viimeiset seitsemän vuotta Kirkonkylän koulun rehtorina
– toiminut kunnan kehittäjärehtorina ja ollut sittemmin erilaisissa hankkeissa ja seutuyhteistyössä mukana. ”Hienoa, että omasta työkunnassa on voinut uudistua ja kouluttautua.”, hän kehuu.
– asuu Tampereella. Puoliso ja kolme lasta. ”Vanhimmat lapset ovat jo aikuisia, kuopus on 14v.

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
LVS DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.