Sähköautotapahtuma houkutteli kiinnostuneita ympäri Suomea

Lähes äänetöntä ja päästötöntä liikennettä Lempäälässä

BMW i8 Roadster keräsi eniten katseita. i8 on Plug-in Hybridi, jossa on tehoa 374 hevosvoimaa ja vääntöä 570 newtonia. Huippunopeus 250 km/h ja bensankulutus 2,2–2,4 litraa satasella. Hinta: Coupe 162 747, Roadster 183 283 euroa.

Jää ja lumi narahtelevat renkaiden alla sähköautojen kierrellessä Ideaparkin parkkipaikalla. Mitään muuta ääntä ei sitten kuulukaan.
Ideaparkin sähköauto-tapahtuma houkutteli lauantaina paikalle sähköautoilusta kiinnostuneita. Esillä oli eri merkkien sähköautoja sekä muuta aiheeseen liittyvää tarjontaa.

Marco ja Kirsi Hanhinen saapuivat Jyväskylästä varta vasten testaamaan Teslaa. Hybridillä ajava Marco Hanhinen on työmatkan pitenemisen vuoksi vaihtamassa sähköautoon. – Auto voi olla päivällä töissä ja yöllä kotona latautumassa.

Paikalle oli saapunut sähköautoilusta kiinnostuneita ympäri Suomea.
Marco ja Kirsi Hanhinen ajelivat Jyväskylästä kokeilemaan Teslaa. Hyundai Konan he olivat jo testanneet.
– Meillä on hybrid ja tässä toimii porttiteoria, sillä seuraavaksi hankitaan sähköauto, Marco Hanhinen kertoi.
– Työmatkani on pitenemässä 100 kilometriin. Sähköautolla matka taittuu edullisesti.
Tesla viehätti molempien silmää, mutta erityisesti he halusivat varmistua siitä, että autossa on riittävät sisätilat.
– Olemme aika pitkiä ja perheen teinit ovat myös. Takapenkilläkin pitää riittää tilaa.
Tesla Model S oli Kamuxin Saksan ostotiimin hankkima auto. Auto oli vuosimallia 2014 ja sillä oli ajettu 70 000 kilometriä. Hintaa autolla oli 62 900 euroa.
– Meillä on muitakin Tesloja myynnissä sekä tietenkin myös muiden merkkien sähköautoja. Niitä kysellään melkein päivittäin, kertoi automyyjä Joona Eskelinen.
Uusia malleja tulee koko ajan markkinoille. Autot kehittyvät, akkukapasiteetti paranee ja sitä myöten myös toimintasäde.
Eskelinen on itsekin käynyt koettamassa sähköautoa.
– Kyllä ne hienosti kulkevat ja liikahtavat, kun kaikki voima on heti käytössä.

Mikko Myntti testasi Renault Twizyä. Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hv) tehoinen sähkömoottori, jolla auto kiihtyy 80 km/h nopeuteen. Pienemmällä moottorilla varustetun Twizyn voi rekisteröidä mopoautoksi. Autossa on yksi matkustajapaikka. Hinta 12 690–13 990 euroa.

Tesla ja BMW:n i8 Plug-in Hybridi edustivat näyttelyssä tehokasta, varusteltua ja näyttävää päätä. Ihan toisenlainen katseenkääntäväjä oli Renaul Twizy, josta ensimmäiseksi tuli mieleen Messerschmitt KR, kahden hengen ”kääpiöauto”, jonka voimanlähteenä oli Me 262-suihkuhävittäjän starttimoottoriksi kehitetty 4,5 hevosvoiman Riedel-moottori.
Erotuksena Messerschmittiin Twizyssä on kolmen sijasta neljä pyörää ja sähkömoottori. Molemmissa istutaan peräkkäin.
Ohilkulkijoissa hymyjä herättävää Twizyä on saatavilla kahdella eri sähkömoottorilla. Tehokkaammalla huippunopeus on 80 kilometriä tunnissa.
Akaalainen Mikko Myntti ajelee arkisin Toyota Prius-hybridillä ja tuli testaamaan sähköautoja.
Hän lähti kokeilemaan Twizyä. Takapenkille istui tamperelainen Tiina Seppänen.

Koeajon jälkeen Myntti kertoi, ettei ole koskaan ennen ajanut mopoauton kokoisella tai tapaisella laitteella.
– Auto oli ketterä. Lyhyt akseliväli teki menosta polanteissa aika pomppivaa. 60 kilometrin alueella kun ajettiin, niin ihan mainiosti se kulki. Tykkäsin kyllä, Mikko Myntti summasi ajokokemuksensa.
Takapenkillä istunut Tiina Seppänen kertoi matkanteon olleen viileää.
– Ovista puhalsi ajoviimaa sitä enemmän, mitä kovempaa mentiin.
Myntille sähköautot ovat ennestään tuttuja, sillä hän on ammattikorkeakoulussa ollut yhtä sellaista rakentamassa.
– Tiettyä harrastuneisuutta on. Yhden sähköskootterin olen isän kanssa rakentanut ja sähkörullaluistimet.
– Mitä erikoisempi härveli, sitä varmemmin minut saa rattiin, hän naurahti.

– Viima puhalsi takapenkille, kertoi Tiina Seppänen koeajon jälkeen.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.