Terveyskeskuksen puhelinpalvelu uudistuu – nopeaa hoitoa tarvitseville oma päivystyslinja

– Lisäämme palvelua ja parannamme laatua, kun nyt saamme päivystyspalvelulinjan, sanovat Johanna Vuorela ja Sini Alakurtti Lempäälän terveyskeskuksesta. Kuva: Katariina Rannaste

 

Lempäälän terveyskeskuksen puhelinpalvelu uudistuu 1. helmikuuta, jolloin otetaan käyttöön uusi päivystyslinja 0356552500.

Numero on tarkoitettu esimerkiksi rintakivuista, äkillisestä hengenahdistuksesta tai yleistilan heikkenemisestä kärsiville.

Päivystysnumero ei ole tarkoitettu esimerkiksi reseptien uusimiseen tai laboratoriotulosten tiedusteluun, vaan sitä varten käytössä on edelleen ajanvaraus- ja neuvontalinja 0356552045 ja sairaanhoitajan soittotunti kello 12–13.

– Ajanvaraus- ja neuvontanumerossa on takaisinsoittopalvelu edelleen käytössä. Eli kun soittaja valitsee takaisinsoiton, hänen soittonsa tallentuu järjestelmään ja hoitaja soittaa takaisin myöhemmin, osastonhoitaja Johanna Vuorela kertoo.

Päivystysnumero vastaa arkisin kello 8–20 sekä viikonloppuisin ja arkipyhisin kello 12–20. Yöpäivystyksestä vastataan Valkeakoskella numerossa 0331167260.

Päivystyspuheluihin vastaa sairaanhoitaja, joka arvioi hoidontarpeen.

– Kiireellisen hoidontarpeen arviointi perustuu hoitajan saamaan tietoon potilaan senhetkisestä tilasta. Hoitaja voi tarvittaessa konsultoida paikalla olevaa päivystävää lääkäriä, sairaanhoitaja Sini Alakurtti sanoo.

Lempäälän terveyskeskuksen ajanvaraus- ja neuvontanumeroon tulee 300–500 puhelua päivässä. Ruuhkaisinta on maanantaiaamuna kello 8. Päivystysnumeron eriyttämisellä halutaan mahdollistaa nopea ensikontakti.

– Haluamme, että päivystysasioissa meihin saa nopean yhteyden, eivätkä asiakkaat jää jonoon roikkumaan, Johanna Vuorela sanoo.

– Tähän asti meillä kun on ollut vain yksi linja käytössä.

Terveysaseman puhelinajanvaraus on saanut tästä palautetta, sosiaalisessa mediassa välillä jopa ryöpytystä, kun asiakas ei ole kiireellisessä päivystysasiassa päässyt läpi.

– Ihmiset ovat olleet tyytymättömiä, etteivät saa yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse, Vuorela vahvistaa.

– Toivomme asiakkailta hieman ymmärrystä, miten haastavaa puhelimessa tehtävä hoidontarpeen arviointi voi olla. Soittajien ikähaarukka on laaja ja ihmisillä monenlaisia vaivoja. Tilanne on ollut haastava sekä potilaan että meidän näkökulmasta. Nyt palvelua parannetaan, kun linjoja eriytetään, Sini Alakurtti sanoo.

Uusi päivystyslinja käyttöön

Lempäälän terveyskeskuksen ajanvaraus- ja neuvontanumero pysyy samana: 0356552045 (ma, ti, to ja pe klo 8.00–15.00, ke klo 8–13.00).

Rinnalle tulee uusi päivystyslinja: 0356552500.

Arkiöisin ja viikonloppuna päivystys on Valkeakoskella: 0331167260 (ma–pe klo 20.00–08.00 la–su klo 20.00–12.00

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?