Talvi on ollut runsasluminen, ja lumikolan ja -lapion varressa on oltu tämän tästä. Tampereen seudun selkäyhdistyksessä toimiva lempääläinen fysioterapeutti Mari Kenttälä vinkkaa, kuinka lumitöissä voi säästää selkää.

Ota lapioidessa lunta läheltä ja pieni kuorma kerrallaan, niin säästät selkää

Mari Kenttälä toimii Tampereen seudun selkäyhdistyksessä ja ohjaa Lempäälässä selkäryhmää. – Olen valmistunut joulukuussa 2017 fysioterapeutiksi, ja viime vuonna lempääläistynyt, hän kertoo. Kuva: Katariina Rannaste

Voiko talven liukkailla lipsuttelusta tulla selkävaivoja?

– Kyllä, liukkaat ovat iso riski työikäisille ja vanhuksille. Siksi suosittelen käyttämään nastakenkiä tai kengissä liukuesteitä.

– Ulos ei kannata lähteä liukastelemaan sileäpohjaisilla kengillä, vaan kenkien pitää olla tukevat, ja niissä kannattaa olla tukeva liukastumisen estävä pohja tai parhaassa tapauksessa nastat.

– Tasapainon harjoittaminen on myös tärkeää. Esimerkiksi yhdellä jalalla seisominen kehittää nilkan alueen pieniä lihaksia ja tasapaino kehittyy.

Anna vinkkejä, miten lumitöistä mahdollisesti aiheutuvia jumeja voi välttää?

– Kannustan arjen askareisiin, mutta muutama perusjuttu on lumitöitä tehdessä hyvä muistaa. Kun kolaat, selkä kannattaa pitää suorana, hyvässä neutraalissa asennossa. Ettei selkä siis olisi notkollaan tai pyöristy liikaa. Keskivartalon pito on tärkeää. Vedä napaa selkärankaa kohti.

– Jos olet lapion varressa, lunta ei kannata kurotella kaukaa. Ota kuorma mahdollisimman läheltä vartaloa ja ota lunta vain sen verran kuin jaksat kantaa. Etenkin nyt kun lumi on raskasta, ota pieni kuorma kerrallaan. Pahinta on, jos kurottelet kaukaa, kuorma on painava ja teet kiertoliikkeen. Siinä tulevat pian välilevyongelmat eteen.

– On oikein fiksua tehdä muutama venytys- ja verryttelyliike ennen lumitöihin ryhtymistä. Esimerkiksi muutama kyykky, yläselän pyöristys- ja ojennusliike. Näin herättelet kropan ja laitat aineenvaihdunnan ja verenkierron liikkeelle.

Toimit vetäjänä Lempäälässä uutena aloittaneessa selkäyhdistyksen selkäryhmässä. Mitä tunneilla teette?

– Ryhmän kohderyhmänä ovat työikäiset, mutta myös eläkeläiset otetaan mielellään mukaan. Työikäisellä tarkoitan sitä, että ryhmä ei ole aivan junioreille tarkoitettu kuitenkaan.

– Siellä jumpataan vaihtuvien teemojen mukaisesti. Harjoitteissa parannetaan liikkuvuutta, koordinaatiota, lihasvoimaa ja tasapainoa. Annan samalla vinkkejä, miten selän hyvinvointia voisi lisätä. Tunneilla tehtävissä liikkeissä on siis fysioterapeuttinen näkemys.

– Koko kroppa täytyy selänhuollossa ottaa huomioon. Esimerkiksi alaraajojen lihasvoima ja keskivartalon syvät lihakset vaikuttavat selän hyvinvointiin.

– Ryhmä kokoontuu Lempäälän terveysasemalla perjantaisin kello 17.30–18.30. Ryhmä aloitti tammikuussa, eli hyvin pääsee mukaan.

Selänhuolto on erityisen tärkeää päätetyötä tekeville.

– Kyllä, ja staattisen istumisen vastapainoksi parasta on liikkuminen ja liikunta. Ei ole hyväksi istua montaa tuntia koneen ääressä.

– Työergonomiaan vaikuttaa moni asia, kuten tuoli sekä näyttöruudun, hiiren ja näppäimistön sijainti, mutta liike on tärkeää. Olisi hyvä, jos kerran tunnissa nousisi ylös ja pyöräytät hartioita taakse. Se lisää niskan seudun verenkiertoa.

– Taukojumppa on hyvä, ja suosittelen sähkötyöpöytää. Omaan kännykkään voi hankkia ohjelman, joka muistuttelee jumppaamaan. Tai ajastaa kännykän tai sähköpostin muistuttamaan nousemaan ylös.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?