Juttu on toteutettu osana valtakunnallista nuorten mediataitoviikkoa

Tietokonepeleistä on sittenkin hyötyä

Tämä kirjoitus on tarkoitettu kaikille teille hieman vanhemmille ihmisille, jotka ette ymmärrä tietokonepelien hyötyjä. Oletteko kyllästyneet siihen, kun lapsenne viettää mielestänne erityisen paljon aikaa tietokonepelien parissa? Siihen löytyy hyviä syitä, eikä sitä pitäisi estää lapsilta.

Aloittakaamme siitä, missä perheenne asuu. Nuoremmalla väellä saattaa olla paljon hyviä kavereita, joiden näkeminen voi olla syystä tai toisesta hieman hankalaa. Pelaaminen onkin oiva tapa viettää heidän kanssaan aikaa silloin, kun tapaaminen on hankalaa. Netissä on paljon erilaisia sovelluksia, joilla voi kommunikoida pelatessa, eli toisin sanoen voi pelata jotain rentoa peliä kaukaisen kaverin kanssa ja rupatella samalla kuulumisia ja muita asioita.

Pelimaailmasta voi myöskin löytää aivan uusia kavereita. Uusien kavereiden kanssa tutustuminen ja pelaaminen voi olla erittäinkin rattoisaa. Ennemäisille tapaamiskerroille ei kuitenkaan kannata mennä yksin. Internetissä ei ikinä voi tietää, kuka ruudun toisella puolella on, joten kannattaa ottaa aikuinen tai jokin kaveri mukaan, kun menee tapaamaan netin välityksellä löydettyä henkilöä.

Pelaamisella on myöskin suuri vaikutus oppimiseen. Ettehän kuitenkaan halua kieltää nuorilta erittäin hyviä oppimistaitoja. Kuvitellaanpa nyt, että nuori ostaa suositun tietokonepelin. Kielivalikkoa selatessa ei kutenkaan löydy suomea. Nuori luultavammin ottaa kieleksi englannin. Uusien sanojen yhdistely kuviin ja asioihin parantaa erinomaisesti kielivarastoja. Luultavammin, jos kyseessä on tiimipeli, kaikki kommunikaatio tehdään useimmiten englanniksi.

Oppimista saattaa tapahtua myöskin, jos peli liittyy jollan tavalla historiaan. Ensimmäisestä ja toisesta maalimansodasta tehdään paljon pelejä nykyään. Muistakin historian tapahtumasta kuten Rooman historiasta on tehty paljon erilaisia pelejä. Matematiikkaakin oppii peleissä, joissa käsitellään rahaa tai lasketaan tilastoja. Useissa peleissä on käytössä maailman kartta, joten maantietokin on erittäin vahvana osana tiettyjä pelejä. On olemassa pelejä, joissa voi tehdä musiikkia, tai vaikka harjoitella jonkin soittimen soittoa. Pelit ovat siis erittäin hyvä tapa oppia asioita melkein mistä aiheesta vaan. Pelien kieltäminen lapselta saattaa siis vähentää lapsen tapoja oppia.

Huonoja puoliakin pelaamisessa voi olla pienessä tai suuressa määrin. Lapsella voi hyvinkin mennä pelaamisen tarve liiallisuuksiin, silloin siihen voi kulua paljon aikaa. Lapsen nukkumaanmeno voi venyä jossain tapauksessa arkisinkin aamuyölle asti. Siinä tapauksessa oppiminenkin voi kärsiä. Pelaamisen määrän noustessa liiallisiin määriin päätösvalta kuuluu kuitenkin vanhemmille. Siinäkin tilanteessa pelaamista ei pitäisi kokonaan kieltää, vaan sitä pitäisi rajoittaa tilanteesta riippuvasti.

Luottokorttitietoja ei myöskään tule jättää lapsen pelikoneelle. Lapsi saattaa vahingossa tai tarkoituksella ostaa peliensisäisiä asioita. Jotkut vanhemmat ovat joskus saaneet suuriakin laskuja lapsen ostoksista.

Pelit ovat kuitenkin sopivissa määrin erittäin oivaa tekemistä lapsella, eikä sitä pitäisi missään nimessä kieltää.

Teksti: Joni Niemi
Vesilahden yhtenäiskoulun 8C

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.