E-urheilusta on tullut junioreille varteenotettava harrastus valmennustoiminnan kautta

Ideaparkissa e-sportattiin – liikuntaharjoittelu iso osa juniorivalmennusta ja asiantuntijoiden mielestä laji on selvää urheilua

Benjami Heistola (oikealla) oli lähtenyt kokeilemaan, millaista on e-urheilu valmentajan opeilla. Valmentaja Aleksi Kuusisto (vasemmalla) neuvoo pelaamisessa. Kuva: Antti Raunio

E-urheilu on viime ajat ollut suomalaisen urheilumaailman kuuma peruna. Onko se urheilua vai eikö ole? Ja jos se on, niin onko se todellista huippu-urheilua? Selvä kannanotto e-urheilun ja urheilun tiiviistä yhteydestä nähtiin alkuvuoden Urheilugaalassa. StarCraft-peliä pelaava Joona Sotala oli saavutuksellaan ehdolla Vuoden sykähdyttävimpään urheiluhetkeen. Suomi on muutenkin kerännyt jopa kansainvälistä menestystä e-urheilussa.

Mitä e-urheilu lopulta on? E-urheilu on lyhenne elektronisesta urheilusta. Käytännössä kyse on siis tietokonepelien kilpapelaamisesta. Pelaamiseen käytetään pääasiassa tietokonetta tai pelikonsolia. Pelejä on useita, sotapeleistä strategiapeleihin ja urheilupeleihin. Jos on tarpeeksi hyvä, voi pelaamisesta saada ammatin – aivan kuten vaikkapa hiihtäjä tai jääkiekkoilija.

Suomessa on useitakin e-urheiluammattilaisia eri pelimuodoissa. Lisäksi junioreille on alettu tarjoamaan valmennusta eli nykyään voi harrastaa e-urheilua samalla tapaa seurassa kuin vaikkapa koripalloa.

Juniorivalmennus ei rajoitu vain pelaamiseen

Tampereen alueella on useampi urheiluseura, joka tarjoaa e-urheiluvalmennusta. Yksi niistä on Tampereen Classic, joka oli esittelemässä toimintaansa Ideaparkissa Tampere eSport Gathering -tapahtumassa.

Classicilla on ohjelmassaan useita pelejä, joissa heillä on valmentajia ja sitä kautta myös junioreita. Jaakko Nippala valmentaa ammuntapeli Overwatchia. Hän on toiminut e-urheiluvalmentajana nyt 1,5 vuotta.

– Pelasin itse ennen, mutta sitten joukkueemme hajosi. Sitten aloin koutsiksi. Tällä hetkellä minulla on viisi valmennettavaa, he ovat 12–14-vuotiaita. Määrä on sopiva, kaikille riittää huomiota, Nippala kertoo.

Nippalan valmentama ryhmä on vasta alkuvaiheessa, eikä turnauksia ole vielä ohjelmassa. Ensin täytyy oppia kunnolla pelaaminen sekä tiimipelaaminen, vasta sitten voi osallistua turnauksiin. Useissa e-urheilulajeissa on isossa osassa juuri tiimissä pelaaminen – e-urheilla voi joko joukkueessa tai yksilönä pelistä riippuen.

Classicin e-urheiluvalmentaja Jaakko Nippala on tyytyväinen, miten juniorit ovat saaneet uusia kavereita harrastuksesta. Kuva: Antti Raunio

Overwatch on Nippalan mukaan maailmanlaajuisessa suosiossa hieman laskussa, mutta silti noin 100 000 katsoo sen isoa liigaa viikottain. Kyse on siis huimasta yleisömäärästä. Suomalaisia Overwatch-ammattilaisia on Nippalan mukaan kymmenkunta. E-urheilun ammattilaissarjoja voi seurata esimerkiksi eri netin striimauspalveluiden kautta.

Nippala kertoo, että hänen ryhmänsä harjoittelee kolmesti viikossa. Yksi yhteinen pelikerta, yksi pelikerta kotoa käsin, jolloin valmentaja auttaa etäyhteydellä. Kolmas harjoitus on liikuntaa.

– Mielestäni on todella tärkeää, että opetetaan liikunnan kuuluvan tähän lajiin kiinteästi. Ammattilaiset ovat tosi hyvässä fyysisessä kunnossa. Nippalan mukaan henkinen kunto vaatii vahvaa fyysistä kuntoa.

E-urheiluvalmentaja Aleksi Kuusisto (vasemmalla) joutui lopettamaan oman peliuransa työkiireiden vuoksi, mutta halusi jatkaa lajin parissa valmntajana. Kuva: Antti Raunio

Urheilullisuus tulee kilpailusta

Classicissa Apex Legends -peliä valmentava Aleksi Kuusisto on valmentanut ennen nyrkkeilyä. Hän oli e-urheilussa puoliammattilainen ennen siirtymistään valmentajaksi.

– Nyrkkeilyn ja e-urheilun valmentamisessa ei ole juuri mitään samaa. E-urheilu keskittyy niin paljon tietotaitoon ja aivotoimintaan, Kuusisto tekee eroa.

Myös Kuusisto pitää todella tärkeänä liikunnan mukana olemista e-urheilujunioreiden valmennuksessa.

– Äärettömän tärkeää! Refleksit ja päättelykyky ovat parempia, kun jaksaa keskittyä ja pysyy skarppina.

Nippala on puolestaan ollut ennen mukana salibandyssa. Samaa Nippalan mukaan pallopelissä ja e-urheilussa on henkinen paine ja kilpailutilanne, kun on yleisön edessä tekemässä suoritusta. E-urheilussa isot finaalit pelataan usein suuren yleisön edessä – aivan kuten esimerkiksi jääkiekon SM-finaalit.

– E-urheilun huipulla kilpailu on tosi kovaa. On aivan eri asia pelata kotona kuin suurella lavalle ison yleisömäärän edessä. Joillain on maine kovina nettipelaajina, mutta kantti ei kestä, kun siirrytään lavalle, Nippala avaa paineen merkitystä.

Ideaparkin e-urheilutapahtumassa pääsi testaamaan pelaamista Classicin valmentajien valmennuksessa. Yksi testaaja oli Benjami Heistola, joka pitää niin ikään e-urheilua täysin urheiluna.

– Samoja elementtejä on niin paljon: urheilijoiden ruokavalion noudattaminen, psykologinen valmistautuminen, mielikuvaharjoittelu, Heistola luettelee mielestään yhdistäviä tekijöitä.

Kun puhutaan e-urheilusta urheiluna, juurikin kilpailutilanteen tuoma paine tekee molempien valmentajien mielestä lajista urheilullista, vaikka fyysinen elementti ei olekaan järisyttävä.

– Onhan shakkikin urheilua. Urheilu elää kilpailusta. Samalla tapaa se toimii mielestäni yleisön suuntaan, e-urheilua on mukava seurata juuri kilpailuelementin ansiosta, Kuusisto pohtii urheilun olemusta.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.