Mitkä tehdä, jos toimiva ruohonleikkuri, mopo tai moottoripyörä ei käynnisty talven jäljiltä – Kone käyntiin näillä konsteilla

Ensin vanhat bensat pois tankista letkulla.

Niinhän siinä kävi, että viime kesäkuussa kallion sisälle louhittuun kylmään autohalliin jätetty moottoripyörä ei sitten keväällä lähtenyt käymään.

Tankki oli melkein täynnä bensaa ja akussa virtaa. Startatessa tulpat kuitenkin kastuivat saman tien eikä pyörä käynnistynyt, hörähti vain. Tulpat irti, kuivaus ja uusi yritys. Ei tulosta.

Vanha ja uusi tulppa.

Seitsemän yrityksen ja starttikaasukokeilun jälkeen akku oli tyhjä eikä vara-akkukaan tuonut pelastusta. Kipinä vai bensa, missä vika? Epäilykset kääntyivät bensaan.

Bensojen säilyvyydestä käydään netissä kovaa väittelyä. Eräs kirjoittaja kertoo päräyttäneensä pyörän käyntiin kolme vuoden säilytyksen jälkeen.  Sitten on kosolti niitä tapauksia, joissa moottori ei ole käynnistynyt millään ilveellä. Lopulta kaasuttimet on jouduttu purkamaan yhden talvisäilytyksen takia.

Niin tai näin, tässä tapauksessa bensa oli epäilyksen alainen numero yksi. Viitteitä siitä antoivat kastuneet tulpat, jotka eivät haisseet lainkaan bensalta. Siispä ensimmäiseksi letku tankkiin ja vanhat bensat pois.

Pohjalle jäi vähän vuoden takaista bensaa. Sitä varten hankittiin puhdistusainetta, joka poistaa polttoainelinjaan sekä kaasuttimiin ja suuttimiin kertyneen töhnän. Aineilla on myös bensan laatua parantavia ominaisuuksia.

Puhdistusaineen lisäksi hankittiin uudet tulpat sekä viisi litraa tuoretta bensaa.  Puhdistusainetta käytettäessä kannattaa noudattaa purkin kyljessä olevia annosteluohjeita, ettei tule vahinkoja.

Bensat tankkiin, puhdistusaine mukaan ja tulpat kiinni. Pyörä hörähti kolmannella startilla käyntiin. Moottorin käyntiäänessä tapahtui hetken kuluttua selvä muutos, kun kaasuttimet puhdistuivat.

Vaan mitä ihmettä: työmaalla oli ylimääräinen uusi tulppa. Toiseen pyttyyn tulikin erehdyksessä ruuvattua vanha tulppa. Tämä varmisti sen, että vika oli bensassa.

Käynnistymisongelmaa voi torjua panemalla syksyllä tankkiin bensan säilytysainetta ja säilyttämällä konetta kuivissa tiloissa. Konetta voi käydä myös käynnistelemässä talven mittaan, jos se on mahdollista.

Keväällä kannattaa tehdä myös öljyn ja suodatinten vaihto, sillä ei öljykään talvisäilytyksessä paremmaksi muutu.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?