Järki ja tunne konserttilavalla – duosta muodostuikin upea soolo, kun Lempäälä soi -tapahtuma hurmasi pianotaiteellaan

Erik T. Tawaststjerna ja Hui-Ying Liu-Tawaststjerna. Kuva: Kirsti Uoti

Sunnuntai-illasta 7.7.2019 muodostui Lempäälän Pyhän Birgitan kirkossa pianomusiikin juhlaa. Lempäälä soi -tapahtuman perinteinen Tawaststjernojen duokonsertti vaihtui tällä kertaa professori Erik T. Tawaststjernan sairastumisen johdosta Hui-Ying Liu-Tawaststjernan vahvaksi näytöksi soolo-osaamisesta. Ensimmäistä kertaa Lempäälässä yksin esiintyneen Hui-Yingin konsertti tarjosi taiteilijalle mahdollisuuden valita mieleisensä ohjelma ja nimetä se osuvasti alaotsikolla ”Järki ja tunteet”.

W.A.Mozartin pianofantasia c-molli avasi illan perinteisen sonaatin muotokieleen tuomilla yllätyksillä ja samalla melodista rikkautta ja herkkyyttä pursuavilla teemoilla. Wienissä vuonna 1785 sävelletty teos edustaa harvoin kuultua, hieman epätyypillistä ja vaikeammin lähestyttävää Mozartia. Teos sai todennäköisesti ensiesityksensä Lempäälässä.

Ludwig van Beethovenin pianosonaatti As-duuri Op. 110 kuuluu säveltäjänsä loppukauden rohkeisiin, kokeellisiinkin töihin, jotka valmistuivat säveltäjän ollessa jo kuuro. Tämä ei kuitenkaan estänyt Beethovenia kirjoittamasta silloin asiantuntijoiden ja taiteilijoiden mielestä ehkä mielenkiintoisimpia teoksiaan. Toiseksi viimeinen pianosonaatti sai Lempäälän kirkossa väkevän tulkinnan, johon sisältyi sopiva sekoitus järkeä ja tunnetta.

Kuvassa Anlan Fu ja Anastasija Raspopova. Kuva: Kirsti Uoti

Franz Lisztin, pianomusiikin ja pianismin suuren uudistajan teoksista Villa d Estin suihkulähteet -teosta pidetään esi-impressionistisena sävellyksenä, jossa voidaan kuulla myös atonaalisia kokeiluja. Liszt tutki modernin harmoniaopin teorioita aina elämänsä loppuun asti julkaisematta kuitenkaan työnsä tuloksia. Taiteilija välitti kuulijoille teoksesta vahvan impressionistisen tunnelman, erilaisen kuin monista säveltäjän tutuista virtuoosikappaleista.

Tämän jälkeen siirryttiin niin sanotusti pikkukappaleiden osastoon, joka koostui pääosin etydin nimellä kulkevista, kaikille tutuista Chopinin, Lisztin ja Debussyn kestohiteistä. Näistä jäi erityisesti mieleen esitykset Lisztin ”Un Sospirosta”, Debussyn etydistä viidelle sormelle sekä Chopinin minuuttivalssista, joka vastoin monien pianistien tavoittelemaa nopeusihannetta sai arvoisensa analyyttisemman ja syvällisemmän tulkinnan.

Kokonaisuudessaan konsertti, jossa ei ollut väliaikaa, vain pari kolme jaksottavaa pysähdystä, kesti yli normaalistandardin ja sai runsaalta yleisöltä ansaitut suosionosoitukset.

Samalla alkoi Lempäälä soi -tapahtuman pianon mestarikurssi, joka Hui-Ying Liu Tawaststjernan johdolla työskentelee Lempoisten seurakuntatalon tiloissa kuluvan viikon ajan. Sen sisältämistä yleisökonserteista kannattaa nostaa esille etenkin keskiviikkona 10.7. Anlan Fun ja Anastasija Raspopovan ja perjantaina 12.7. Mariia Zemnitckajan ja Christian Jelicicin klo 19.00 konsertit sekä päätöskonsertti lauantaina 13.7. klo 15.00, kaikki seurakuntatalolla.  Keskiviikon konsertin säveltäjänimiä ovat Beethoven, Chopin, Sibelius, Bartok, Ravel ja Skrjabin.

Juhani Laurila

LUE LISÄÄ AIHEESTA

Lempäälä Soi jatkuu täydellä laidalla – sunnuntaina säteilee pianotaiteilija Liu-Tawaststjerna Pyhän Birgitan kirkossa

Lempäälä soi 21:nnen kerran ensi kesänä

Kuvassa Christian Jelicic ja Mariia Zemnitskaya. Kuva: Kirsti Uoti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?