Trialia ajavalla Vilkku Selinillä, 14, tavoitteena Eliitin SM-kulta – Nyt lahjakas nuori kuljettaja keskittyy tulevaan EM-osakilpailuun Tsekissä

Vilkku Selin tulossa trial-pyörällä jyrkkää kalliota ylös. Vilkun isä Teemu Selin on valmiina ottamaan pyörästä kiinni, jos nousu epäonnistuu.

Liukas, sammaloitunut kallio näyttää katsojasta aivan liian jyrkältä moottoripyörällä noustavaksi. Vilkku Selin ajaa hitaasti trial-pyörällä kallion juurelle, tasapainoilee hetken ja kääntää kaasua.

Vilkun isä Teemu Selin ja valmentaja Mikko Seistola seisovat rinteessä ja valmistautuvat ottamaan pyörästä kiinni, mikäli yritys epäonnistuu.

Kierrokset nousevat ja Vilkku keskittyy suoritukseen. Sitten hän kaasuttaa rinnettä ylös ja muutamassa sekunnissa hän on kallion laella. Vilkku pysähtyy kallion päälle hetkeksi paikalleen. Trial-kuljettaja pitää jalat jalkatapeilla, sillä niiden maahan laskeminen olisi virhe. Sitten hän pujottelee hallitusti puita ja kallionkoloja väistellen takaisin alas ja ajaa nousun uudelleen.

Vilkkua valmentaa Mikko Seistola. Valmentaja antaa vinkkejä kiperistä paikoista selviämiseen.

2005 syntynyt Vilkku Selin aloitti trialin ajamisen 5-vuotiaana.

̶  Serkkuni ajoi trialia ja siitä kiinnostuin. Ensin ajoin sähkökäyttöisellä pyörällä, samanlaisella kuin siskoni ajaa nyt, ja sitten sain automaattimopon, sen jälkeen 80-kuutioisen ja nyt ajan tällä piikkisellä, hän kertoo.

Vilkun mukaan trialin ajaminen on hauskaa. Taitolaji vaatii hyvää kestävyyskuntoa, keskittymiskykyä ja tasapainoa.

Lempäälästä ei löydy trialin harjoittelemiseen paikkaa, joten Vilkku joutuu käymään harjoituksissa Nokialla. Harjoituspaikka on kallioinen, kivinen metsä Porintien vieressä. Siellä nuori taitoajaja puikkelehtii pyörällään esteiden lomitse ja kiipeää kivien ja kallioiden päälle.

̶  Tykkään ajaa luonnossa, koska siellä olosuhteet vaihtelevat päivittäin. Kallio voi olla yhtenä päivänä kuiva, toisena liukas. Vaihtelu tuo oman haasteensa ja jännityksensä. Joka päivä pitää miettiä, miten tänään ajaa, Vilkku sanoo.

Talvikaudella ajamista treenataan sisällä hallissa.

̶  Viime talvena ajettiin pienessä hallissa pienessä tilassa. Siinä tasapaino kehittyy ja se onkin nyt huippukunnossa.

Vilkku treenaa ajamista pari kolme tuntia kerrallaan kolme kertaa viikossa. Kilpailut kestävät viisi tuntia, joten kestävyyskuntoa tarvitaan.

̶  Kestävyyttä treenaan ajamalla sekä maastopyöräilemällä. Keskittyminen ja kunto ovat kovilla, jos kilpaillaan vaikka 30 asteen helteessä. Kuumuus alkaa syödä voimia.

Vilkku Selin on taitava lajissaan. Hän kirkasti 2017 SM-hopeamitalin viime kaudella SM-kullaksi. Tänä vuonna hän ajaa luokkaa ylempänä kovemmassa B-juniorien sarjassa ja on mukana mitalikamppailussa.

Tänä vuonna kalenterissa on vielä yksi PM-kisa, SM-kisa sekä EM-osakilpailu Tsekissä.

̶  Se on toinen kilpailuni ulkomailla. Tsekissä lenkin pituus on 13 kilometriä ja siellä on kaikenlaista maastoa.

Päästäkseen ulkomaille Vilkku etsii tukijoita. Sponsoreita tarvitaan myös ensi kesän ulkomaan kisamatkalle.

̶  Voin vastineeksi tulla tukijoiden tilaisuuksiin tekemään trial-näytöksiä, hän kertoo.

Vilkulla on selkeät tavoitteet lähivuosille.

̶  Ensi vuonna tavoitteena on sarjan SM-kulta. Sitten muutaman vuoden päästä vaikeimman sarjan, Eliitin SM-kulta.

Vilkku Selin on ajanut trialia 5-vuotiaasta. Hän tähtää lajissaan huipulle. Lähivuosien tavoitteena hänellä on vaativimman luokan, Eliitin SM-kulta. Vilkun seura on Hämeen moottorikerho.

 

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.