Suvi Mäkinen: Totuus lukiosta – Moni kokee painetta ja uupumista. Ilmiöoppiminen ja ongelmat tietokoneiden kanssa panevat pään pyörälle

Suvi Mäkinen.

Sanotaan, että aika kuluu vuosi vuodelta nopeampaa ja näin se vain on. Tämäkin kesä on kulunut yhdessä hujauksessa. On aika palata opintojen pariin. Lukionsa aloittaville uudet kuviot voivat olla jännä paikka, kun täytyy oppia lukion tavoille ja samalla omaksua oma identiteetti lukiolaisena. Lukiossa jatkavat saattavat murehtia jo tulevia päättöviikkoja kokeineen kun taas abiturientit pohtivat jo kuumeissaan ylioppilaskirjoituksista suoriutumista. Valitettavasti monet ongelmat varjostavat lukio-opintoja.

Suomalaisessa lukiojärjestelmässä puhaltavat uudet tuulet, kun opiskelu digitalisoituu, ylioppilaskokeita muutetaan ja korkeakouluihin haetaan jatkossa todistusvalinnoilla. Uusi opetussuunnitelmakin jo kurkkii nurkan takana sysäten pois LOPS2016:n materialineen. Malttia vähän! Lukion käynti on jo valmiiksi paineistettua ja vaativaa, kun opiskeltavaa on paljon eikä siihen kaivata enää yhtään lisähaasteita. Ongelmat tietokoneiden käytössä vievät aikaa ja voimia itse aineen opiskelusta. Kun ylioppilaskokeissa pitäisi osata käyttää useita eri tietokoneohjelmistoja, menee pää ihan pyörälle. ”Tässä laskussa piti varmaankin muodostaa pylvästaulukko eli histogrammi. Vai oliko se sittenkin diagrammi…Ja mitä ohjelmaa sen tekoon pitikään käyttää? Voi apua…”.
Jotta pienen lukiolaisen pää saadaan vielä vähän enemmän pyörälle, otetaan ainerajat ylittävä ilmiöoppiminen mukaan kuvioihin. Kaikille ilmiöoppiminen ei ole haastavaa, mutta ne, joilla on vaikeus muodostaa käsiteltävästä aineesta laajempi kokonaisuus, saattavat heittää hanskat tiskiin. Lukionsa aloittavilla syy-seuraussuhteet ja hyödyt – haitat –vertailu ei välttämättä aukene vielä ensimmäisen vuoden aikana. Edes kaikille abeille erilaisten opiskelutekniikoiden käyttö ei ole sisäistynyt.

Valitettava fakta on myös se, että lukio lisää eriarvoisuutta. Toisin kuin Lempäälässä, monissa kunnissa lukiot eivät tarjoa konetta vuokraa vastaan. Tällöin opiskelijan varallisuus vaikuttaa ostetun koneen laatuun. Köyhemmillä perheillä ei ole varaa kirjoihin saati koneeseen, jolloin tarvitaan Kelan tukia. Lukiossa nuorille tärkeitä tapahtumia ovat myös vanhojen tanssit, bileet sekä koko abivuosi. Näistä oma lukioaika jää monille parhaiten mieleen, joten on surullista, että rahan takia ne poissuljetaan.

Lisäksi paljon puhuttu lukiolaisten uupumus on todella totta. Opiskelu aiheuttaa nuorille paljon stressiä ja paineita, minkä vuoksi toiset uupuvat ja toiset luovuttavat. Lempäälän lukiossa ilmapiiri on hyvä ja kannustava, mutta monissa huippulukioissa useat nuoret kokevat riittämättömyyttä, kun tuntevat opiskelevansa liian vähän toisiin verrattuna. Tällöin opiskelusta ja opintomenestyksestä voidaan puhua jo haitallisena kilpailuna.

Vaikka lukion käynti kuulostaa rankalta, se on myös todella antoisaa. Nuoren ajattelu ja minuus kehittyvät yhdessä sosiaalisen ympäristön kanssa. Lukiossa voi löytää ikuisia ystäviä, alkaa parisuhteeseen ja luoda omaa elämänsä polkua. Vinkkinä lukiolaisille; Haastakaa itseänne, mutta älkää vaatiko liikoja. Kun teette parhaanne, se riittää, sillä elämään pitää mahtua muutakin kuin koulu.

Kirjoittaja on lukiolainen

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.