Telkäntaipaleen länsipuolelle aiotaan tehdä kaksi ramppia – Suunnitelmaan ei suhtauduta varauksettomasti: ”Kustannusvaikutuskaan ei ole selvä”

Kun yksi ei riitä. Kaareva ramppi laskeutuisi vanhan aseman eteen. Suora ramppi rakennettaisiin myöhemmin, sitten kun Tampereentie 6:sta on purettu virastotalo pois. Kuva: Lempäälän kunta

Telkäntaipaleen sillan länsipuolelle aiotaan rakentaa kaksi ramppia. Lempäälän kunnanhallitus on 19. elokuuta hyväksynyt viitesuunnitelman, jonka mukaan vanhan aseman edustalle rakennettaisiin ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2019–2020 kaareva ramppi. Jatkoa seuraisi vuonna 2021, jolloin toteutettaisiin suora ramppi sillalta kohti Tampereentietä ja kirkkoa.

Miksi kirkon puolelle suunnitellaan tällä hetkellä kahta ramppia, kuntakeskustan kehittämisen hankejohtaja Lari Laakso?

– Se on vaiheistusasia. Virastotalot Tampereentie 6:ssa tullaan purkamaan ja tilalle on suunniteltu suora ramppi, mutta ihmisten pitää jo sitä ennen päästä sillalle ja Lempäälä-taloon.

– Sillan yhteyteen tulee hissi, mutta sen sijoittuminen vaatii kaavakäsittelyn, ja se voi erinäisistä syistä viivästyä. Kahdella rampilla taataan, että sillalle ja Lempäälä-taloon pääsee esteettömästi.

– Rampit eivät ole väliaikaisia, vaan osa lopullista ratkaisua, Laakso sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennettava kaareva ramppi laskeutuisi vanhan aseman edustalle. Rampin sisäkaaren puolelle on suunniteltu puolipyöreän muotoinen katsomoportaikko ja keskusaukio. Rampin ulkokaarre toimisi tukimuurina tulevan asematorin maantäytöille.

– Rampin kaari ei tule peittämään vanhaa asemaa, vaan korostaa sitä, Laakso sanoo.

Viitesuunnitelman mukaan radan länsipuolen junaliikenteen henkilölaituri tultaisiin rakentamaan vanhalle asemalle asti, jolloin osa laituriliikenteestä tapahtuisi vanhan aseman ja sillan välistä.

Telkäntaipaleen ramppi tulisi näille kohdin lähelle vanhaa juna-asemaa. Kuva: Antti Raunio

Rampin rakentamista käsiteltiin Lempäälän kunnanhallituksessa kesällä, mutta katusuunnitelma palautettiin tuolloin takaisin valmisteluun.

Silloinen hinta-arvio rampille oli hieman alle 600 000 euroa. Lari Laakson mukaan tarkkaa summaa ei tällä hetkellä tiedetä.

– Tarkkaa hintaa en osaa sanoa, sillä se on voinut lisärakentamisen tai aikataulumuutosten vuoksi muuttua. Kun uudet suunnitelmat on saatu, voidaan pyytää uudet tarjoukset. Pääsillan osalta ollaan budjetissa, Lari Laakso toteaa.

Sillan kustannusarvio on 3,2 miljoonaa euroa.

Ramppi kaareutuisi vanhan aseman eteen. Kuva: Antti Raunio

Lempäälän kunnanhallituksen jäsen Tuukka Liuha (kesk.) ei suhtaudu viitesuunnitelmaan varauksettomasti. Hän jätti kunnanhallituksen toissa maanantaisessa kokouksessa asiasta eriävän mielipiteen.

Liuha esitti suunnitelman palauttamista valmisteluun, sillä hänen mielestään toteutuksessa ei tulisi investoida amfiteatterin rakentamiseen ratamelualueella ja hissin tulisi sisältyä jo ensimmäiseen vaiheeseen.

– Olisin halunnut vaihtoehdon, johon olisi jo ensimmäisessä vaiheessa sisällytetty esteetön hissiyhteys. En näe investointia porrasrakennelmaan kiireellisenä. Pidän tätä priorisointikysymyksenä, Liuha sanoo.

– Hyvää on, että hissi tulee joskus. Ongelmana vain on, että nyt sen toteuttaminen on sidottu ympäröivään rakentamiseen, jolloin aikataulua ei pystytä arvioimaan, hän sanoo.

– Katsomon käyttötarkoitus ja radan meluvaikutus mietityttävät myös. Kustannusvaikutustaan ei ole selvä, Tuukka Liuha huomauttaa.

 

Lue myös:

Telkäntaipaleen rampin kohtalo siirtyy

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
LVS DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.