Tilausliikennöitsijät elävät jäätävässä pelossa, maakunnan tiestön huono kunto hirvittää

29.09.2020 12:00

- Onneksi yrityksellämme on monta kivijalkaa. Tilausliikenne on hyvin vähäistä. Urheiluseurat liikkuvat ja ne tarjoavat meille töitä, toimitusjohtaja Anne Salonen (oik.) ja yrittäjä Atro Vuolle iloitsevat. Heidän mielestään Pirkanmaan tiestö tarvitsee aktiivisesti parannusta. (Kuva: Matti Pulkkinen)
– Onneksi yrityksellämme on monta kivijalkaa. Tilausliikenne on hyvin vähäistä. Urheiluseurat liikkuttavat joukkueitaan, joten ne tarjoavat meille töitä, toimitusjohtaja Anne Salonen (oik.) ja yrittäjä Atro Vuolle iloitsevat. Heidän mielestään Pirkanmaan tiestö tarvitsee aktiivisesti parannusta. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Koronapandemia piinaa julmasti pirkanmaalaisia tilausliikenneyrityksiä. Yrittäjät pelkäävät, että pandemian toinen aalto leikkaa kesäkaudella oraalle päässeen kysynnän. Tulevaisuuden iso kuva on synkkä. Liikennöitsijät ovat huolissaan myös maakunnan tiestöstä, jonka kunto rapisee silmissä. Pääväylät ovat jokseenkin siedettävässä kunnossa, mutta alemman asteen teiden tila verrataan tikittävään aikapommiin.

Pirkanmaalla toimivat tilausliikenneyritykset kokevat jälleen olevansa veitsen terällä. Koronapandemia tyhjensi liikennöitsijöiden tilaus- ja varauskirjat silmänräpäyksessä maaliskuussa. Kevät ja alkukesä olivat tuskaista odotusta. Sydän kesällä tilauskyytien kysyntä orasti, ja toimialan tulevaisuus näytti hetken lupaavalta. Pandemian toinen aalto on jälleen totaalisesti pysäyttämässä tilausliikenteen ajot.

28-vuotiaan vesilahtelaisen Taksi ja tilausliikenne A. Arvelan yrittäjä Ari Arvela tunnistaa varovaisuuden, joka on jälleen juurtunut asiakkaiden keskuuteen. Hänen mukaansa erilaisten kyytien tilaajat ja varaajat tasapainoilevat tietynlaisessa odotuksessa, pysähtyykö yhteiskuntamme toistamiseen.

– Lähden jokaiseen päivään positiivisella asenteella. Toivon, etteivät ihmisetkään käpertyisi mökkeihinsä.

Arvelalla on pari taksi ja kolme bussia.

– Esimerkiksi teatterikuljetukset ovat olleet kautta aikojen merkittävä työllistäjä. Meillä on joitakin tilauksia loka- ja marraskuulle. Aika näyttää, miten ryhmät uskaltautuvat matkoille.

Pudotustaistelu on alkanut

Lempääläisen Tilausliikenne Markku Mikkolan yrittäjä sanoo ykskantaan, että toimiala on historiallisessa umpikujassa.

– Näin synkkää ei ole ollut milloinkaan pitkän urani aikana, Markku Mikkola kuvailee.

Yritys perustettiin vuonna 2002.

Mikkola on suruissaan siitä, että media on osoittanut yksipuolisesti syyttävällä sormella linja-autoja koronapandemian otollisina leviämispaikkoina. Liikennöitsijät ovat tehneet kaikkensa matkustajien turvallisuuden takaamiseksi.

– Näillä lausunnoilla toimialaamme lyötiin raskaasti vyön alle, hän harmittelee.

Mikkola muistuttaa, että laihat ajat ovat nyt totisinta totta jokaisessa tilausliikennefirmassa.

– Odotettavissa on, että alalta katoaa varsin paljon yrityksiä ja niiden vanavedessä työpaikkoja. Pudotuspeli on alkanut, lempääläisyrittäjä katsoo.

Mikkolan mielestä tämän syksyn arki on sitä, ettei tilausliikennöitsijöiden tarvitse kilpailla ajoista sen enempää hinnalla kuin kalustollakaan.

– Me saamme tällä erää toimeentuloa neljästä taksista ja kuorma-autoista. Elämme päivä kerrallaan. Kokonaistilanteesta kertoo kaiken maaliskuinen perjantai, jolloin puhelin alkoi soida ja soittajat tyhjensivät varauskirjan. Vain muutamassa päivässä runsaan sadan ajon tilaukset olivat kadonneet kuin tuhka tuuleen.

Puolet seisoo, puolet lähtökunnossa

Akaalaisen Hämeen Turistiauto Oy:n toimitusjohtaja Kari Pakkala kertoo, että yhtiön ajokalustosta puolet seisoo ja puolet on lähtökunnossa.

Pakkalan mukaan muun muassa eläkeläisjärjestöt ja urheiluseurat muodostavat perinteisesti merkittävän asiakasryhmän.

– Eläkeläiset vierailevat hanakasti teattereissa, mutta nyt on vielä verkkaista tällä saralla.

– Onneksi urheiluelämä pyörii. Meillä on vakioasiakkaina urheiluseuroja.

Yrityksellä on kaksi pikkubussia ja kuusi isoa bussia. Pakkala luonnehtii päättymässä olevan syyskuun ajomäärää kohtuulliseksi. Alkavan lokakuun ja häämöttävän marraskuun tilanne on hämärän peitossa.

– Käymme kohti pikkujoulusesonkia, joka on perinteisesti tuonut meille tilauspiikin. Epävarmuus pidättelee pikkujoulujuhlien järjestäjiä. Elämme suuressa odotuksessa. Tavallisesti vuoden alkupuoli eli tammi- ja helmikuu ovat toimialalla verkkaisia, Pakkala kuvailee.

Pakkala sanoo lomauttaneensa itsensä. Kun liikevaihto on nolla, palkan nostaminen on mahdotonta.

Kari Pakkala (vas.) ja Arto Pääskynkivi luotsaavat Hämeen Turistiautoa. Eläkeläisjärjestöt ja urheiluseurat ovat akaalaisyritykselle merkittävä asiakasryhmä. Kuva: Aleksi Pääskynkivi

”Tosi huonolta vaikuttaa”

Orivedeltä ja Tampereelta käsin operoivan Tokeen Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Hannu Tokee sanoo, että tilausliikenteen näkymät ovat tosi huonot. Perheyritys on toimialansa markkinajohtaja Suomessa.

– Hoidamme tyypillisesti vuosittain noin 4000 tilausajoa. Nyt määrä on jo romahtanut, Tokee toteaa.

– Kun koronapandemia iski päälle ja yhteiskunta pysäytettiin, välittömästi kahtena ensimmäisenä päivänä kertyi 300 tilausajoperuutusta, Tokee muistaa.

Toimiala nukkuu täyttä prinsessa Ruususen unta. Tokee huomauttaa, että yritys on perinteisesti vahva toimija kotimaassa ja lähimaissa, jonne se vie erilaisia ryhmiä.

Tokee on tuttu liikennöitsijä pääkaupungissamme, jossa se on hoitanut matkailijoiden ajeluttamisia. Turistikato on vienyt nämäkin työt.

– Olemme reagoineet toimialan pysähdyttäneeseen tilanteeseen. Toimimme sinisellä liekillä, eli olemme vetäneet kulut niin alas kuin olemme pystyneet.

Uskolliset asiakkaat arvokkaita

Ylöjärveläisen Atro Vuolle Oy:n toimitusjohtaja Anne Salonen teroittaa kanta-asiakkaiden korvaamatonta merkitystä.

– Sydäntäni on lämmittänyt, kun monet asiakkaat ovat soittaneet ja lähettäneet sähköpostia kysyäkseen, kuinka meillä sujuu. Se, että meistä ollaan kiinnostuneita, on kannustavaa, Salonen kiittää.

Tilausliikenteen pysähtyneisyyden aika on nostanut Salosen mukaan arvoonsa arvaamattomaan uskolliset vakioasiakkaat.

– Kanta-asiakkaat ovat kullanarvoisia, hän kiteyttää.

Salonen toivoo, ettei koronapandemian toinen aalto kohtelisi yhteiskuntaa rankasti. Hän perustelee kainoa odotustaan sillä, että esimerkiksi pankit eivät ole enää yhtä suopeita rahoitusjärjestelyihin kuin taudin ensimmäisen aallon iskiessä päälle.

Salonen korostaa, että yrityksen monialaisuus luo vakautta. Atro Vuolle Oy toimii palveluliikenteessä, koululaiskuljetuksissa ja rahtiliikenteessä.

Tiestön kunto pelottaa

Liikennöitsijät osaavat ympäristöopin. He tietävät, minkälaisessa kunnossa Pirkanmaan tiestö on.

Anne Salonen muistuttaa kehnokuntoisten teiden muodostavan todellisen turvallisuusriskin.

– Autot ovat koetuksella, vaikka ne olisivat kuinka uusia ja hyväkuntoisia. Kuljettajat eivät voi koukata yllättävän reiän kohdalla, etteivät matkustajat joudu vaaraan.

Ari Arvela nostaa erityisesti esille maakunnan alemman asteen teidän huonon kunnon. Hän pelkää, että korjausvelka karkaa pian käsistä.

Markku Mikkola tietää, että Pirkanmaalla on ala-arvoisessa kunnossa olevia teitä.

– Suomalaiset vitsailevat, että Venäjän puolella olisi huonokuntoiset tiet. Nyt maidemme osat ovat vaihtuneet. Täällä alkaa olla samanlaista kuin taannoin itärajan takana. Siellä on nimittäin tätä nykyä korkeatasoiset väylät! Mikkola herättää.

Hannu Tokee sanoo, ettei hän ole valittajatyyppi, mutta tiestön kunnossa ja tasossa on toivomisen varaa. Tokeen Liikenne Oy suosii pääväyliä ja etsii aina parhaan mahdollisen reitin.

MATTI PULKKINEN