Lempääläiset huippuvauhdissa moottoripajojen kisassa Kouvolassa

Voittoisat lempääläiset Onni (vas.),Veeti, Joona, Nico ja etualalla Pasi. Kuva: Päivi Härkönen.

Lempäälän Werstaan Funkkis Esson moottoripajan ja Oriveden moottoripajan yhdistetty joukkue voitti Kouvolassa käydyt moottoripajojen kisat, ja Lempäälän 2-joukkue otti toisen sijan.

Lempäälän moottoripaja aloitti tänä vuonna uusin taustavoimin Lempäälän Werstas ry.:n tukemana. Samalla paja keskittyi mopotoimintaan. Vapaaehtoisten toiminnanvetäjien, Suomelan Jokken ja Mikon aktiivisen otteen ansiosta paja on saanut sponsoreita mopomaailmasta.

 

Pajan uusi kisamopo Rieju MRT on rakennettu mopoendurance stock -luokkaan, jossa mopon tulee olla ulkoisesti alkuperäisen kaltainen ja tunnistettavissa ja kuutiotilavuus enintään 55. Lempäälän paja kuljetti myös valtakunnallisen pajatoiminnan kaksi kisamopoa Kouvolaan, jotta pajanuoret, joilla ei ollut pajan omaa kisamopoa, pääsevät ajamaan ja osallistumaan.

Perusajatuksena on tukea nuorten yhteistoimintaa niin, että taataan eri lähtökohdista tuleville nuorille samat mahdollisuudet osallistumiseen.

 

Kisaa edeltävällä viikolla Kangasalta tuli tieto, että heidän kisamoponsa ei ole toimintakunnossa ja heillä olisi kaksi joukkueellista ajajia, joten yhteisille mopoille olisi kovasti tarvetta. Orivedellä juuri toimintansa aloittaneelta pajalta olisi tulossa myös ajajia kisoihin eikä heilläkään ollut vielä valmista kisamopoa.

Jokke laittoi hihat heilumaan ja uskomatonta kyllä, Lempäälästä lähti myös kisaan mukaan Suzuki PV50 kisamopoksi. Suzukiin vaihdettiin asfaltille sopivat uudet renkaat. Sylinterin viilauksen ja säätöjen jälkeen tossumopo suorastaan kiisi pikku junnujen alla 84 kierrosta.

Melkoinen määrä taustatyötä, viestittelyä ja lupien kysymistä huoltajilta, muistuttelua ja sitä ihmettelyäkin sisältyi pelkästään ennakkoon tehtäväksi ennen kisoja.

 

Kouvolassa kisakuskit saivat ajaa muutaman kierroksen saadakseen tuntumaa rataan sekä mopoon. Nuoret sopivat yhdessä kisataktiikan, kuten montako kierrosta kuljettaja ajaa yhteen menoon ja mikä on kuljettajien ajojärjestys.

Joukkueita oli kisassa mukana 7 ja jokaisessa joukkueessa keskimäärin 4 kuljettajaa.

Tuloksia odotellessa saatiin hyvin pakattua kaikki tavarat takaisin kuljetusvalmiuteen ja nuoret auttoivat myös toisia joukkueita jälkitöissä. Uusia tuttavuuksia syntyi ja numeroita sekä kutsuja eri somepalveluihin lensi tiuhaan tahtiin. Nuoret verkostoituivat luontevasti keskenään.

 

Moottoripajatoiminnan sisältöihin kuuluu liikennekasvatus, opintojen tukeminen, ulkopuolisuuden ehkäisy, sosiaalinen vahvistaminen ja nuoren kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen. Kisatapahtumissa tämä tulee esille hienolla tavalla.

Ilmassa väreili jännitys tuloksien julkaisua odotellessa. Viimein palkintojenjako alkoi ja niinhän siinä kävi, että Oriveden & Lempäälän yhdistetty joukkue Rieju vei voiton 86 kierroksella. Nuorten riemu oli suurta ja kotimatka sujui kisan eri käänteitä analysoiden ja voittoa fiilistellen.

Seuraavaa reissua kovasti toivottiin ja nuoret suunnittelivat vierailua toistensa pajoille. Nuorten palaute kisamatkasta oli suorastaan ylitsevuotavan positiivista.

 

Teksti: Päivi Härkönen

Lue myös:

Lempäälän Moottoripaja sai uuden alun – Nuorten pajaa pyöritetään nyt kahden vapaaehtoisen ja lahjoitusten voimin

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?