Päivystysapu 116 117 auttaa äkillisissa terveysongelmissa – Numero ei ole vielä kaikilta osin lyönyt läpi: ”Enemmänkin saisi soittaa”

Päivystysapu auttaa tilanteissa, jotka ovat kiireellisiä mutta eivät varsinaisia hätätilanteita. Hätätilanteessa oikea numero on aina 112.

Sairaaloiden ja terveysasemien kesäsulkujen heijastusvaikutukset näkyvät välillä ruuhkina Tays Päivystys Acutassa ja Tays Valkeakosken päivystyksessä. Moneen äkilliseen vaivaan voi kuitenkin saada avun soittamalla päivystysapu 116 117 -puhelinnumeroon.

Maksuton numero 116 117 on tarkoitettu kaikille pirkanmaalaisille silloin, kun oma terveysasema on kiinni ja asiakas arvelee, että sairaus tai vaiva saattaa vaatia päivystyksellistä hoitoa.

 

Päivystysapu otettiin Pirkanmaalla käyttöön vuodenvaihteessa eli puolisen vuotta sitten. Se ei kuitenkaan ole vielä kaikilta osin lyönyt läpi.

– Varauduimme noin 9000 puheluun kuukaudessa. Tällä hetkellä puheluita tulee kolmisen tuhatta. Määrä on koko ajan kasvanut, mutta ehdottomasti enemmänkin saisi ja kannattaisi soittaa, sanoo päivystyksen toimialuejohtaja Sirpa Rainesalo Taysista.

Tällä hetkellä eniten puheluita tulee pikkulasten ja alle 10-vuotiaiden lasten vanhemmilta.

– Heitä voidaan usein auttaa pelkän puhelun kautta, eikä päivystykseen tarvitse aina lähteä lainkaan. Voimme esimerkiksi antaa ohjeita kuumeen hoitoon tai vatsakipuisen lapsen seurantaan, Rainesalo kertoo.

 

Näin päivystysapu 116 117 toimii:

  • Jos oma terveysasemasi on suljettu ja epäilet tarvitsevasi päivystyksellistä apua, soita 116 117. Numero on maksuton. Jos oma terveysasema on avoinna, ole yhteydessä sinne. Hätätilanteessa soita aina 112!
  • Päivystysapupuhelun alussa valitset palveluntuottajan kahdesta eri vaihtoehdosta. Lempäälän ja Vesilahden kuntien asukkaat valitsevat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin.
  • Myös Pirkanmaan alueella kesää viettävät mökkeilijät voivat hyödyntää päivystysapu 116 117 -numeroa, vaikka kotikunta olisi muualla. Tällöin palveluntuottajaksi valitaan sairaanhoitopiiri.
  • Saat puhelimessa hoidontarpeenarvion ja ohjeita. Tarvittaessa sinua neuvotaan tulemaan päivystykseen. Jos tilanteesi ei vaadi välitöntä hoitoa, asiasi voidaan ohjata terveysasemalle. Monissa tilanteissa pärjätään puhelinneuvonnalla: voit saada esimerkiksi ohjeita kivunhoitoon tai tilanteen seurantaan.
  • Niitä henkilöitä, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta, palvellaan joko tekstiviestillä tai chatissa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?