”Asiakkaita varten ajetaan” – Valtteri Nieminen vie Vesilahden ikäihmisiä asioille ja tuntee tiet sekä paikallisen kansanviisauden

24.03.2022 11:06

Yrittäjyyden suhteen Valtteri Niemisellä on ollut selvät sävelet jo nuoresta pitäen. Kuva: Katariina Rannaste

Vesilahtelaisen kansanviisauden mukaan on olemassa kahdenlaisia autoilijoita: niitä, jotka ovat ajaneet peurakolarin ja niitä, jotka eivät ole vielä ajaneet peurakolaria.

Valtteri Nieminen kuuluu jälkimmäisiin, vaikka hän on noin kolme vuotta Vesilahden onnettomuusalttiillakin tieosuuksilla säännöllisesti ajellut.

30-vuotias tamperelainen Nieminen on vuodesta 2019 asti hoitanut Vesilahden kunnan asiointiliikennettä yrityksensä Hämeen Laatukuljetuksen puitteissa.

Asiointiliikennettä ajetaan välillä Rämsöö-Narva-Rämsöö sekä välillä Krääkkiö-Narva-Krääkkiö.

– Kymmeniä kertoja peuroja olen nähnyt, mutta mutkattomasti on toistaiseksi mennyt, hän toteaa.

Hommat ovat hoituneet ilmeisen sujuvasti myös asiakkaiden kanssa, tai näin ainakin lehteen kantautuneesta palautteesta voi päätellä. Mukava kuski, häntä kehutaan.

 

Palveluasennetta Valtteri Nieminen oppi jo pienenä, kun hän ylläpiti 6-vuotiaana omaa kioskia Nokian Sarkolassa. Yrittäjyyden suhteen sävelet olivat selvät jo varhain.

– Heti kun täytin 18 vuotta, perustin yrityksen, Nieminen toteaa.

– Kaikki ajoneuvoihin liittyvä on aina kiinnostanut minua. Tein muun muassa monta vuotta ajoneuvopesuja isoille kuljetusyrityksille, hän mainitsee.

Yrittäjyydessä hän arvostaa vapautta tehdä omia ratkaisuja.

Vesilahti kilpailuttaa tänä keväänä asiointiliikenteen uusiksi, ja Valtteri Nieminen aikoo kilpailutukseen osallistua.

– Kilpailu on kilpailua, joten siinä voi käydä miten vaan, mutta asiakkaita varten ajetaan. Se on lähtökohta.

 

Asiointiliikenteen idea on, että asiakas haetaan kotoa, viedään asioille ja tuodaan takaisin kotipihaan. Se on monille ikäihmisille tärkeä palvelu, sillä mahdollisuudet bussikyyteihin varsinkin maaseudulla ovat harvassa.

– Lisäksi kauppakassit autetaan aina autosta, se kuuluu palveluun ja pidän sitä itsestäänselvyytenä. Kun käy kerran viikossa kaupassa, on ostoksiakin enemmän, Nieminen sanoo.

Koronaepidemian alkuaikana hän myös hoiti kauppakassipalvelun asiakkailleen.