”Narvan todellinen helmi” – Lika Nuora ei lannistunut, vaikka pullasta tuli aluksi kuivaa. Nyt hänen leipomuksiaan arvostaa koko kylä

Lika Nuoran iloisuus nousi monissa viesteissä esiin, kun LVS kysyi ehdotuksia Vuoden valoisimmaksi. – Ei jokainen päivä voi olla iloinen, mutta yritän hymyillä ja illalla katson, miten meni, hän sanoo. Kuva: Joonas Leskinen

Hyväntuulinen ja asiakkaan huomioiva palvelu voi kirkastaa harmaaltakin tuntuvan päivän. Lika Nuoralla tuo taito on hyppysissä.

Vesilahtelainen lounaskahvilayrittäjä sai äänivyöryn, kun LVS etsi viidennen kerran Vuoden valoisinta henkilöä.

Hyviä ehdokkaita saatiin useita, mutta Narvan Helmen asiakkaat ja kyläläiset olivat selkeästi päättäneet, että nimitys osuu nyt Nuoraan.

Perustelut olivat painokkaita. ”Lika on iloinen, ystävällinen ja yhteisöä kokoava henkilö”, ”palvelee asiakkaita suurella sydämellä ja hymy huulessa”, ”laittaa hyvät lounasruuat ja leipoo itse leivät, sämpylät ja kakut”, ”Lika on todellinen Narvan ja lähialueen helmi”, perusteluissa muun muassa todettiin.

 

Kehut saavat vahvistusta paikan päällä. Lounaskahvilaan osuu haastatteluhetkellä asiakas, joka tiskillä ensimmäiseksi toteaa, että hänellä oli ikävä Nuoraa. Lomaa pitänyttä yrittäjää oli ehditty kaivata.

– Tällaista iloista ihmistä paikkakunta tarvitsee, Eeva-Liisa Virta sanoo vielä lähtiessään.

Lika Nuora on palautteista hyvillään.

– Minulle on suuri kunnia, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun, hän sanoo.

Narvan Helmi on suosittu lounaspaikka. Kuva: Joonas Leskinen

Lika Nuora perusti Narvan Helmen Tuulikalliontielle toukokuussa 2019. Se oli rohkea askel, sillä ei ole aivan simppeliä muuttaa vieraaseen maahan, jonka ilmastoa, kieltä ja kulttuuria ei tunne, ja perustaa yritys.

– Kambodžassa on +30 astetta ja aurinkoa vuoden ympäri. Alussa oli tiukkaa, kun kaikki oli uutta, mutta rakkaus toi ja kiinnitti minut Suomeen, Lika Nuora kertoo.

Yrittäjäpuoliso Jyrki Nuora kannusti Likaa yrittäjäksi. Lika hoiti vielä tuolloin kahta heidän tytärtään kotona, eikä ymmärtänyt suomenkielisiä leivontaohjeita. Tietoa hän alkoi ammentaa television ruokaohjelmista.

Taidot karttuivat erehdyksen ja opin kautta.

– Vein leipomuksia naapurin Ritvalle ja aina hän sanoi, että ne ovat hyviä. Jossain kohtaa totesin hänelle, että miten voit sanoa noin, kun tiedän itsekin, että pulla on kovaa, Lika naurahtaa.

– Koin itseni taidottomaksi, mutta jatkoin. Taito tuli pikkuhiljaa. Olin vielä kahvilaa avatessa epävarma, että tuleeko asiakkaita vai täytyykö ovet laittaa vuoden päästä kiinni, mutta hyvin on mennyt. Paras paikka oppia on töissä, Lika Nuora sanoo.

Vapaa-ajan asukas Eeva-Liisa Virta haki Narvan Helmestä kahvileipää mukaan. – Ihanaa, kun tulit, hän totesi lomalta palanneelle Lika Nuoralle. Kuva: Joonas Leskinen

Lika Nuoraa ohjaa kolme itse laadittua sääntöä. Niistä ensimmäinen on hyvä asiakaspalvelu.

– Se on tärkeää joka alalla, niin kahvilassa kuin vaikka sairaalassa, Nuora toteaa.

– Sitten tuotteiden pitää olla tuoreita. Leivon sämpylää ja pullaa ja seuraavana päivänä aloitan kaiken alusta, sillä en tykkää laittaa leivonnaisia pakkaseen. Vanha pulla on pettymys.

– Lisäksi ympäristön pitää olla siisti. Nämä ovat pieniä sääntöjä, mutta tärkeitä, hän painottaa.

Kaikki tämä vaatii kovaa työtä, sillä Lika Nuora tekee kaiken yksin ja asiakkaiden odotukset pitää lunastaa joka päivä. Työpäivät ovat usein 11-tuntisia.

– Tiedän tarkalleen, mihin aikaan laitan esimerkiksi perunat kiehumaan. Ehdin hommien välissä vaihtaa asiakkaiden kanssa kuulumisia, mutta jalkoja ei voi nostaa ylös, Nuora myöntää.

– Mutta ajattelen, että raskas työ, kevyt mieli, hän sanoo.

 

Reilut kymmenen vuotta sitten Lika Nuora ei tiennyt, missä Suomi on. Nyt hän ei voisi olla tyytyväisempi elämäänsä Vesilahdessa.

– Olen iloinen, että pääsin Narvan kylälle. Minusta tuntuu, että olen osa Narvaa, hän sanoo.

– Minulla on kevyt, ihana olo. Minulla ei ole miljoonia, mutta olen rikas sisältä. Olen kiitollinen terveydestä ja miehestä ja lapsista. Kun elämä sujuu, niin miksi sitä ei kiittäisi.

 

Lika Nuora haluaa tarjota tuoretta. – Asiakkaan luottamus on tärkeää. Ruokahävikkiä pitää estää, mutta vakavampi asia on asiakashävikki, Nuora toteaa. Kuva: Joonas Leskinen

Vuoden valoisin -valitut

Vuoden 2022 valoisin: lounaskahvilayrittäjä Lika Nuora

Vuoden 2021 valoisin: palvelubussin kuljettaja Tapani Savikurki

Vuoden 2020 valoisin: someaktiivi Markus Perko

Vuoden 2019 valoisin: lounaskahvilayrittäjä Kirsi Nieminen

Vuoden 2018 valoisin: suutari Juha Lehtimäki

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?