Syksyn lähestyminen tietää sitä, että on aika miettiä uusien harrastuksien aloittamista. Pirkan opisto tarjoaa valtavasti erilaisia kursseja sekä luentoja ympäri Pirkanmaata. Pelkästään jo Lempäälän ja Vesilahden alueelta löytyy Pirkan opiston netti-ilmoittautumisjärjestelmästä 316 erilaista kurssivaihtoehtoa. Ilmoittautuminen syksyn kursseille avautui porrastetusti 8. elokuuta alkaen.
Pirkan opistolla on mahdollista harrastaa niin kuvataiteita, musiikkia, käsitöitä kuin erilaisia liikuntalajeja. Kestosuosikkien lisäksi on mahdollista tutustua myös esimerkiksi ikonimaalaukseen, joka on monelle täysin vieras taiteenlaji.
Ikonimaalausta opettaa lempääläinen Hely Matikainen, joka ihastui aikoinaan ikoneihin vieraillessaan ikoninäyttelyssä. Siitä alkoi matka ikonien kiehtovaan maailmaan, ja nyt hänellä on takanaan jo viisitoista vuotta ikonien maalausta. Matikainen on kouluttanut itseään lukuisilla ikonimaalauskursseilla muun muassa Valamon luostarissa ja Kreetalla. Hän on opetellut maalaamaan niin venäläistä kuin kreikkalaista tyylisuuntaa. Pirkan opistossa Matikainen on opettanut vuodesta 2019 lähtien, ja tänä syksynä hän vetää kolmea ikonimaalauskurssia.
– Se on ikonimaalauksessa hienoa, että kaikki tarvittava tulee luonnosta, ja koko luomakunta on siinä mukana, Matikainen miettii.
Ikonit maalataan puisille laudoille, jotka päällystetään eläinperäisellä liimalla ja kalkilla. Kaikki väripigmentit ovat peräisin maasta, ja ne emulgoidaan kananmunan keltuaisen ja valkoviinin kanssa. Näyttävä kultaus saadaan aikaan lehtikullalla. Siveltimet ovat joko oravan tai näädän karvasta valmistettuja. Lopuksi valmis ikoni suojataan vielä pellavaöljyllä. Ikonimaalaus on hyvin ekologista, ja se miellyttää Matikaista kovasti.
– Ikonien maalausta on pidetty pitkään vain ortodoksien omana juttuna, mutta nykyään se on ekumeenista. Kaikki voivat halutessaan maalata ikoneita eikä sitä kielletä keneltäkään, Matikainen avaa.
Ikonien maalaamiseen liittyy kuitenkin paljon erilaisia sääntöjä, joita tulee noudattaa. Ikoni ilmaisee kuvan muodossa sen, minkä pyhät kirjoitukset kertovat sanan muodossa. Sen vuoksi ikonia maalatessa kuvan taustat täytyy tietää, jotta lopputuloksesta tulee kaanonin mukainen. Ikonin aihetta ei siis voi keksiä itse, vaan kuva pohjautuu aina johonkin Raamatun henkilöön tai tapahtumaan.
Matikaisen kursseilla vasta-alkajien kanssa aloitetaan yksinkertaisista yhden henkilön ikoniaiheista, kuten enkelistä tai Jumalan äidistä, ja siitä edetään kohti moniulotteisempia aiheita. Aluksi kuvat siirretään maalauslaudoille siirtopaperin avulla, mutta tavoitteena on, että ennen pitkää maalari piirtäisi kuvan laudalle itse. Kuvan hahmottelussa tulee ottaa huomioon kaikki vaatteiden ja kasvojen yksityiskohdat sekä ikoneille tyypillinen käänteinen perspektiivi, minkä vuoksi aloittelijoille piirtäminen itse on usein liian vaikeaa. Hyvä piirros on onnistuneen ikonin lähtökohta.
Myös ikonien värit ovat tarkasti määriteltyjä, sillä niillä on aina syvempi merkitys. Punainen on elämänvoiman ja veren väri, sininen puolestaan kuvastaa hengellisyyttä ja taivaan iankaikkisuutta. Esimerkiksi Kristuksen alustunika on aina punasävyinen ja päällysvaate sininen tai sinivihreä. Tulipunainen puolestaan viittaa marttyyrin kuolemaan. Perinteisesti taustassa käytetty kulta kuvaa jumalallista kirkkautta, paratiisin valoa ja sädekehissä henkilön pyhyyttä. Värien sävyttäminen on kuitenkin sallittua, ja se on yksi keino tuoda ikoneihin persoonallisuutta.
Tärkeintä ikonissa ovat Matikaisen mukaan kasvot ja kokonaisuuden harmonisuus. Hän kuvailee, että onnistuneessa ikonissa ”viivat ovat tanssivia” ja värit on sävytetty sointumaan yhteen. Ikonit maalataan varjosta valoon, eli kasvojenkin maalaaminen aloitetaan tummasta sävystä. Kasvojen sävyttäminen kerros kerrokselta on haastavaa, ja se vaatii maalaajalta keskittyneisyyttä.
Hely Matikaisen mukaan ikonimaalausta voi harrastaa kuka tahansa. Ikonimaalaus on siinä mielessä saavutettava harrastus, että materiaalit ja välineet ovat suhteellisen edullisia.
Matikaisen tärkein neuvo ensi kertaa ikoneita maalaavalle on se, että aloittaa rauhassa kiirehtimättä. Ikonin maalaamisessa on tärkeää, että maalataan useita ohuita kerroksia päällekkäin, jotta kuvaan saadaan luotua värien harmonia. Matikaisen mukaan maalit kuivuvat äkkiä, joten materiaalien puolesta maalaamisessa voi edetä nopeastikin. Ikonin maalaaminen on kuitenkin prosessi, joka vaatii kärsivällisyyttä. Jos maalaamisessa haluaa kehittyä kunnolla, tulisi Matikaisen mukaan sivellintä käyttää joka päivä.
Matikaisen mukaan hengellisyys on yksi osa maalausprosessia, mutta hänen mielestään myös täysin ateisti voi harrastaa ikonimaalausta. Halu oppia ja kiinnostus pyhiin kuviin sekä hengellisyyteen riittävät.