Lukijan mielipide

Hiidentien asfaltoinnista ei kysytty Lempäälä-Seuralta

Kirjautuneille

Eero Ruotsila nosti tämän lehden 3.10. päivän numerossa esille kysymyksen Hiidentien asfaltoinnista. Lempäälän keskustassa sijaitseva Hiidentie on osa Tammerkoskelta Hämeenlinnaan johtanutta historiallista kulkureittiä, jota koskevat vanhimmat tiedot ovat 1500-luvulta. Sydän-Hämeen ja Satakunnan yhdistänyt tie on vanhimpia ja merkittävimpiä maakuntien välisiä teitä eteläisessä Suomessa. 1980-luvulla Lempäälän kunta aloitti silloisen tie- ja vesirakennushallituksen kanssa neuvottelut Lempäälän Hiidentien…

Halkolan poikien elämä?

Kirjautuneille

Nyt kun Lempäälän kunnalla on tekemisen meininki meneillään, kysäisen erään kyläkulman tilannetta kylän keskeisellä paikalla eli ”Halkolan poikien” menneisyyttä. Olisi mukavasaada tietoa poikain tulevaisuudesta, joka kiinnostaisi varmasti muitakin uuden Lempäälän cityn tulevia asukkaita. Entisen, erinomaisen kirpputorin edessä tönöttää edelleen kaksi veljestä; parhaat työvuodet ovat takana, ja toiselle on ehtinyt jo horsmat haaroihin. Pahannäköinen ruoste raivoaa…

Ratikka heikentää Lempäälän yhteyksiä Tampereelle

Kirjautuneille

TKL on julkaissut bussilinjojen reittisuunnitelman  vuodelle 2021, kun ratikka otetaan käyttöön. Siinä linja 55 kulkisi väliä Vesilahti-Hervanta. Se näyttäisi kulkevan Ruskontietä Hervantaan. Tämä linja ei siis kävisi Tampereen keskustan alueella. Samalla katkeaisi Ideaparkin yhteys Tampereen keskusta-alueelle. Uskomatonta. Luulen, että Ideapark on Lempäälän alueen  vilkkain pysäkki. Linjan 50 päätepiste Tampereen päässä olisi suunnitelman mukaan Ratina, mitä se sitten tarkoittaakaan. Ilmeisesti…

Seniorineuvoston avoimien ovien tilaisuus

Kirjautuneille

Seniorineuvosto on aloittanut uudenlaisena ikäihmisten toiveita kuulevana toimintatapana avoimet ovet Lempostuvalla ennen varsinaista neuvoston kokousta. Ilahduttavaa on ollut, että tätä tapaamismahdollisuutta ikäihmiset ovat käyttäneet. Esille on noussut, että Hakkarissa vertaisohjaajan vetämien ryhmien aamu-aikaa on typistetty. Toivotaan entistä toiminta-aikaa. Aikalyhennystä on perusteltu oppilaiden tarpeista johtuvaksi. Kuitenkaan oppilaita ei aikaisessa aamussa kuntosaleilla näy. Hakkarin kuntosalille, näkyvälle paikalle…

Muinaista Hiidentietä ei pidä asfaltoida

Kirjautuneille

Kunta otti jo 1980-luvulla yhdeksi kehittämiskohteeseen Kuokkalan museoraitin. Siihen liittyy muinainen Hiidentie, joka alkaa Tampereen Messukylästä ja kulkee Kuokkalan kautta Hämeenlinnaan ja edelleen Hämeen härkätienä Turkuun. Ruotsissa se jatkuu pyhiinvaeltajien Birgitan tienä Santiago de Compostelaan Espanjaan. Hiidentiestä sovittiin, että sen luonne säilytetään, eikä sitä asfaltoida. Saattaa olla, että asiasta on myös kaavamerkintä. Olen sittemmin saanut…

Lisäraiteet muuttavat koko kaupunkiseudun

Kirjautuneille

Arkiaamuna Lempäälästä matkaa satoja matkustajia Tampereen ja Helsingin suuntaan junalla. Kun pysähtyviä junavuoroja Lempäälässä muutama vuosi sitten lisättiin, lisääntyi junan käyttäjien määrä huimasti. Mikäli saamme uuden raideparin Helsingin ja Tampereen välille ja alle tunnin junan kaupunkien välille, tapahtuu todellinen läpimurto. Yhä useampi jättäisi auton kotiin, mikäli juna pysähtyisi useammin ja perille pääsisi nopeammin. Liikenteen sujuvuudella…

Tarkkana saa olla, kun liikennemerkki jää pimentoon

– Nyt kun koulut ovat alkaneet ja arki pyörii kaikella kiireellä lomien jälkeen, niin olisi syytä olla erityisen varovainen liikenteessä. Kuitenkaan kaikki liikennemerkit eivät ole oikealla tolalla. Pitäisiköhän jonkun tahon tämä puute korjata ennen kuin tapahtuu jotain? Tässä esimerkki Kierikantien ja Pirkkalantien risteyksestä. Merkin pitäisi varoittaa pyörätietä ja risteävästä tiestä kolmiolla ja lisäkilvellä, mutta jää…

Vakiotaksi on kaikkien etu

Kirjautuneille

Lea Jokela kirjoitti kokemuksiaan taksipalveluista (LVS 19.9.). Olen todella pahoillani, että teille on sattunut huonoa taksipalvelua. Itse en ole mikään taksiammattilainen. Minulla on ollut taksin ammattiajolupa kohta viisi vuotta. Tästä olen ajanut taksia aktiivisesti yhden vuoden. Koko sen ajan sydämeni asiana ovat olleet ikäihmiset ja erityisryhmät, esim. Kela-kuljetukset, sote-asiakkaat ym. Lempäälän Taksi-autoilijoihin ja heidän toimintatapoihinsa…

Omaisen sana julkisesta terveydenhuollosta

Olen todennut kuinka julkinen terveydenhuolto TAYSissa ja Lempäälän terveyskeskuksessa toimii. Ensin on verikokeet, jossa odotusaika lasketaan minuuteissa, sitten on erikoislääkäri toisensa jälkeen joka kuuntelee, tukee ja ymmärtää, niin syöpäsairasta vaimoa kuin minuakin. On hoitajat, jotka selittävät toimenpiteitä maallikolle juurta jaksain. On heräämön henkilökunta, joka valaa uskoa leikkauksen parantavaan voimaan. On ambulanssihenkilökunta, joka lapsenlapsia pelästyttämättä hoitaa…

Sähköposti on vanhanaikainen viestiväline

Kirjautuneille

Monessa yhteydessä on pohdittu, miten otetaan ”digiloikka”. Digiloikka on syytä ottaa pieni loikka kerrallaan. Tällainen pieni digiloikka on syytä tehdä poispäin sähköpostin käyttämisestä. Digiloikka olisi syytä ottaa kohti nykyaikaisia pikaviestipalveluita. Aikoinaan auto syrjäytti hevosen. Nyt pikaviestipalvelut syrjäyttävät sähköpostin. Sähköposti on hidas ja kankea viestiväline, kun yhteiskunta siirtyy 2020-luvulle. On syytä ottaa pieni ja tehokas digiloikka,…

Kaavaluonnoksessa viedään edellytykset kylien kehittämiseltä

Kirjautuneille

Lempäälän kunnan strateginen yleiskaava on merkittävässä ja erittäin tärkeässä asemassa, kun luodaan suuntaviivoja kunnan kehittämiselle. Lempäälän kylien ja kyläläisten edustajina olemme pettyneet kaavaluonnoksen yksipuoliseen sisältöön ja siinä mainittuihin tulevaisuuden näkymiin. Kylien kehittäminen ja elinvoimaisuuden takaaminen on käytännössä jätetty kaavan ulkopuolelle. Kaavaluonnoksessa on kuvattu kaksi kehityskuvaa, missä kaksi eri kasvutavoitetta on jaettu eri osiin kuntaa. Näissä…

Miksi ei puhuta Kela-taksin tai Sote-taksin käyttäjien valinnanvapaudesta?

Kirjautuneille

Tänään (04.09.) tilasin jälleen kerran miehelleni Tays:an menoa varten Kela-taksin. Soittaessani Pirkanmaan Kela-taksin tilausnumeroon jouduin taas odottamaan pitkään, nyt 22 minuuttia. Tilauspalvelussa on asiallinen kohtelu, mutta valitettavan hidas. Ajattelen niitä vanhuksia, jotka itse joutuvat kyytinsä tilaamaan, miten he jaksavat roikkua linjalla niin kauan ja pitelemään puhelinta korvallaan. Mieheni on joutunut käymään Tays:ssa hoidoissa neljä vuotta…