Pirkanmaa

Hämeenlinnan Teatterin Gabriel, tule takaisin -komedia osoittaa seksin olevan herkkua. Johanna Reilin vetää Ulriikan roolinsa viimeisen päälle kiihottuen niin henkisesti kuin fyysisestikin. Lasse Sandbergin Gabriel on kovaotteisuudessaan lipevä kuin linkkuveitsi mutta hän ei ole kyltymätön häntäheikki!

Tilaajille

Mika Waltarin tykittämällä muutamassa päivässä vuoden 1945 suvena kirjoittama tragikomedia Gabriel, tule takaisin puree kunnolla teatteriyleisöön edelleenkin. Hämeenlinnan Teatterin toteutuksesta tulee yhtä suosittu kuin näytelmä oli kantaesityspaikassaankin Helsingin Kansanteatterissa syyskaudesta 1945 lähtien. Jukka Keinosen ohjaus nostaa vetonauloiksi uskomattomiin suorituksiin yltävät näyttelijät. Pisimmän korren vetää tällä kerralla Ulriikan roolin tekevä Johanna Reilin, joka näyttää katsojille, mitä G-pisteen löytyminen saa aikaiseksi.

Ensi-ilta perjantaina Aleksanterin teatterissa: Sanataiteilija Aino Suholan esikoisteoksesta tuli painokoneiden lempilapsi. Rakasta minut vahvaksi -kirjaa eivät kustantajatkaan ole osanneet luokitella mihinkään kirjallisuuden lajiin. Teatterineuvos Ritva Oksanen ja muusikko Pedro Hietanen tuovat laukaalaiskirjailijan koskettavat tekstit dramaturgi Matti Kuikkaniemen ohjaamana Aleksanterin teatterin yleisöille perjantaisesta ensi-illasta lähtien.

Tilaajille

Helsinkiläinen Aleksanterin teatteri valmistautuu perjantaiseen ensi-iltaansa, jossa yleisölle tarjoillaan laukaalaisen toimittaja-kirjailija Aino Suholan sananrieskaa. Teatterineuvos Ritva Oksasen ja muusikkolegenda Pedro Hietasen siivittämä Rakasta minut vahvaksi runo- ja laulukudelma ammentaa riemastuttavan, syvällisen ja koskettavan sisältönsä sanataiteilijan moni-ilmeisestä tuotannosta: runoelmista, romaaneista sekä elämäkerroista. Kirjallisuuden lajeihin mukautumaton esikoisteos tekee Suomessa kirjallisuuden historiaa; Rakasta minut vahvaksi kuluu sukupolvesta sukupolveen lukijoiden käsissä – teoksesta on otettu jo historialliset 14 painosta.

Hämeenlinnan Teatteri avaa syksynsä klassikolla Gabriel, tule takaisin. Filosofian tohtori Panu Rajalan mukaan Mika Waltari löysi aiheen Gabriel tule takaisin -näytelmäänsä Helsingin alamaailmasta, jonne hän katosi ryyppyputkiensa ajaksi raskaiden kirjoitusjaksojen jälkeen. Naisten hurmurina kunnostautunut Ruben Auervaara ei ollut Waltarin teoksen innoittajana. Rajalan mielestä naiset eivät muutu milloinkaan, vaan he kaipaavat enkelien oloisia lohduttajia!

Tilaajille

Jo vuonna 1945 Helsingin Kansanteatterissa kantaesityksensä saanut Mika Waltarin esitetyin näytelmä Gabriel tule takaisin on huippuajankohtainen parhaillaan elettävällä nettirakkaushuijausten kukoistuskaudella. Tampereen yliopiston teatterin ja draaman tutkimuksen professorina pitkän päivätyön tehnyt Panu Rajala korjaa yleistä harhakäsitystä, ettei akateemikko käyttänyt kapteeni ja johtaja G. Lindströmin esikuvana aikanaan paljon julkisuutta saanutta huijaria ja varasta Ruben Auervaaraa. Rajalan mukaan Waltari löysi tragikomediansa ainekset Helsingin alamaailmasta, jossa kirjailija kuuli ryyppyreissujensa aikana mitä kummallisemmista lemmenseikkailuista.

25 miljoonaa euroa koneisiinsa ja tiloihinsa investoiva Kalaneuvos Oy aikoo kaksinkertaistaa liikevaihtonsa viidessä vuodessa – sastamalalainen perheyritys odottaa yhteiskunnallista kalakeskustelua kotimaisen kalan saatavuuden turvaamiseksi

Tilaajille

Kalanjalostuksen suomalainen uranuurtaja Kalaneuvos Oy vartoaa perusteellista yhteiskunnallista debattia kotimaisesta kala-alasta. 44-vuotiaan perheyrityksen perustaja, toimitusjohtaja ja kalatalousneuvos Veijo Hukkanen tietää, että syvällinen julkinen vuoropuhelu vaikuttaisi kalanjalostukseen ja -kauppaan samalla myönteisellä voimalla kuin viime vuosina lihantuotantoketjun perusteellinen avaaminen on merkinnyt liha-alalle.

Liikennöitsijä Pertti Johanssonille merkitsi uransa alussa paljon se, että hän pääsi Mercedes-Benzin rattiin – yrittäjä miettii nyt, mistä hän saisi motivoituneita bussi- ja linja-autonkuljettajia

Tilaajille

Krooninen työntekijäpula piinaa kuljetustoimialaa. Ongelma koskettaa koko ajan muun muassa ylöjärveläistä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:tä, joka haluaisi voimakkaasti kehittää ja kasvattaa toimintaansa. Toimitusjohtaja Pertti Johansson toivoisi, että toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa käynnistettäisiin kaksivuotinen kuljettajien tutkinto.

Pirkanmaan palkinnon saajat tulostivat ensimmäisenä maailmassa elävistä soluista 3D-tulostimella silmän sarveiskalvon – pääministeri Antti Rinne kiitteli maakunnan lukioiden perustamaa eurooppalaisten yhteistyökoulujen ja opiskelijavaihdon verkostoa

Tilaajille

Pirkan päivän kutsuvieraat odottivat kovasti tämänkertaisien Pirkanmaan palkinnon saajien nimiä sekä pääministeri Antti Rinteen (sd.) puhetta. Valkohäntä-teoksen pokkasivat Tampereen yliopiston Silmäryhmän johtaja, professori Heli Skottman ja tutkijatohtori Anni Mörö. Tamperelaisten pettymykseksi Rinne ei maininnut sanaakaan maakunnan ajamasta kärkihankkeesta, Tampereen ja Helsingin välisestä kolmosraiteesta eli tunnin junayhteydestä. 

Teatteriarvio: Myrskyisää elämää sinnitelleen August Strindbergin 131-vuotias Neiti Julie -murhenäytelmä hoitaa suomalaisen tasa-arvoyhteiskunnan 2000-luvun luokkaerottomia rakkauden janoajia. Michael Baran ohjaa kokeneet näyttelijät Eriikka Väliahteen, Janne Kallioniemen ja Emmi Kaislakarin naturalistisen teatterin ytimeen!

Tilaajille

aoottisen elämän taivaltanut kirjailija ja taidemaalari August Strindberg (1849-1912) ammensi omasta elämästään aineksia vertaansa vailla olevaan kirjalliseen tuotantoonsa. Hän hoiti mieltänsä ja avasi sielunmaisemaansa maalaamalla Tukholman seudun maisemia ja meriaistimuksia kankaille. Luokkayhteiskunnassa vaikuttanut monilahjakkuus esitti moni-ilmeisessä tuotannossaan kannanottoja ja protesteja. Sellainen on esimerkiksi Neiti Julie -murhenäytelmä, jonka Michael Baran on nyt suomentanut uudelleen ja ohjannut Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämölle. Eriikka Väiahteen (Neiti Julie), Janne Kallioniemi (Jean) ja Emmi Kaislakari (Kristin) tähdittämä kaksituntinen esitys on sanomaltaan ja toteutukseltaan niin sielua pudistava ja sydäntä riipaiseva, ettei heikot perslihakset omaavien tai muuten herkkähipiäisten pitsihattujen kannata lähteä teatterin ovien saranoita kuluttamaan.

Tampereen Liikkuva Teatteri saa räväkän lähdön Dostojevskin Idiootista – näyttelijäkolmikko Antti Tiensuu, Riikka Papunen ja Jari Leppänen puhuttelee klassikkokirjailijan kuvaamalla tunteikkuudella

Tilaajille

Pieni on kaunista. Antti Tiensuun, Riikka Puumalaisen ja Jari Leppäsen toteutus Fjodor Dostojevskin Idiootista räjäyttää ilmoille klassikkonäytelmän suorastaan hurjan äärimmäisyydestä toiseen laukkaavan tunteiden laajan kirjon. Etenkin, kun esityksen kohderyhmänä ovat ikäihmiset, he elämänviisaina ymmärtävät kaikki tämän melodraaman tapahtumat. Ne eletään tosiksi ruhtinas Myshkinin, Nastasja Filippovnan, Parfen Rogozhin ja Ganjan kohtaamisissa. Mestari kirjoitti maailmanmaineeseen kivunneen teoksensa vuonna 1868 tsaarin ja ruhtinassukujen kulta-aikana, mutta teoksen traaginen sanoma saavuttaa täysin kosketuspintansa vielä vuonna 2019 entisessä Suomen suuriruhtinaskunnassa, jossa niin sinkkuus kuin itsekkyyskin ovat suuressa huudossa.

Miljoonien eurojen edestä taiteen mestareiden töitä kopioinut Veli Seppä ja satoja väärennöksiä myynyt taidekauppias Jouni Ranta kohtasivat Tampereen Komediateatterin lehdistötilaisuudessa: ”Kaikki on annettu anteeksi”. Näytelmäkirjailija ja ohjaaja Panu Raipia marssittaa näyttämölle Vilpitön mieli -veijarikomedian, josta odotetaan teatterisyksyn suurta tapausta!

Tilaajille

Muistathan Veli Sepän, tuon sankarillisen mestaritaiteilijoiden miljoonamaalauksien piiruntarkan kopioijan? Entä taidekauppias Jouni Rannan, joka myi satoja tauluväärennöksiä yksityishenkilöille, kollegoilleen sekä huutokauppojen pitäjille? Tampereen Komediateatteri elää ajan hermolla. Näytelmäkirjailija ja ohjaaja Panu Raipia on täpinöissään esitellessään Vilpitön mieli -veijarikomediaansa, joka saa kantaesityksensä lauantaina 7. syyskuuta. Näyttämöllä huseeraavat kovat konkarit: Ola Tuominen, Petra Karjalainen sekä Jani Karvinen….

Tampereen Työväen Teatterin avajaispressi osoitti: teatterilla on nyt johtaja, joka kantaa vastuuta teatterin linjasta, sisällöstä, henkilökunnasta ja taloudesta. Uuden isännän otteet kertovat, että Otso Kautto lunastaa TTT:lle kansallisnäyttämön vastuullisen aseman.

Tilaajille

Tiistaisessa Tampereen Työväen Teatterin syyskauden avajaispressissä koettiin myönteinen yllätysnumero. Tämän vuoden alusta lähtien teatterinjohtajana ja toimitusjohtajana aloittanut Otso Kautta valtasi Eino Salmelaisen näyttämön. August Strindbergin Neiti Julieta varten rakennetut vahvat lavasteet tukivat TTT:n uuden isännän julistusta, jolla 118-vuotias ammattiteatteri ottaa pysyvästi kansallisnäyttämön aseman. Ohjaajana ja näytelmäkirjailijana kannuksensa hankkinut Kautto puhaltaa suureen laitosteatteriin sellaisen hengen ja tekemisen meiningin, että yleisö haukkoo vielä ilmaa.

Seksiä romaaneissaan ronskisti viljelevä kirjailija Milja Kaunisto antaa piutpaut häpeälle ja vinkkaa lukemaan Suomen kansan rivoja runoja – kähmintäkulttuuri sen sijaan saa kyytiä: ”Herätys! Ei koskaan ole saanut taputella takamukselle.”

Tilaajille

Kirjailija Milja Kaunisto sanoo ykskantaan, ettei hän ole pornokirjailija, eivätkä hänen historialliset romaaninsa ole pornografiaa. Sosiaalisessa mediassa vellovat pornosyytökset eivät hetkauta faktoihin turvaavaa kirjoittamisen ammattilaista. – Kirjoitan romaaneissani auki tabuja ja puhun asioista, kuten naimisesta ja ylipäänsä sukupuolielämästä, niiden oikeilla nimillä, hän teroittaa. Kaunisto työstää parhaillaan järkälemäistä teostaan, joka ammentaa räväkästi sisältönsä seksuaalisuuden historiasta. Hän kirjoittaa teoksensa samanaikaisesti suomeksi ja englanniksi. Työnimenä on Avaimenreikä. Romaanin julkaisuajankohdaksi on suunniteltu vuotta 2020.

OP Tampere on tulevaisuudessa nykyistä monipuolisempi palveluiden tarjoaja: esimerkiksi taloyhtiöiden tarvitsemat palvelut voivat löytyä samalta luukulta

Tilaajille

37 pankkityövuotta Suomen kakkoskasvukeskuksessa ovat kristallisoineet toimitusjohtaja Mikko Rosenlundille vankan tulevaisuusorientaation merkityksen. Markkinajohtajuudestaan tiukasti kiinni pitävän Tampereen Seudun Osuuspankin eli OP Tampereen vetovastuun elokuun lopussa jättävä konkaripankkiiri kannustaa kaikkia pirkanmaalaisia työskentelemään osaamisen, kilpailukyvyn, tulevaisuushankkeiden ja selkeän tavoiteasetannan puolesta.