Aimalan kirkko

Ensimmäiset Aimalan naulat hankkeen tukijoille – naulapäreillä tuetaan muinaisen kirkon jatkokaivauksia

Tilaajille

Kopio Aimalan naulasta julkistettiin lauantaina 11. toukokuuta, ja samalla Lempäälä-Seura luovutti ensimmäiset kappaleet neljälle hanketta tukeneelle taholle: naulan numero 1 sai Lempäälän seurakunta, jota edusti Timo Viitanen kirkkoneuvostosta, toisen kaivausalueen omistaja Kalevi Aro, kolmannen Lempäälän kunta, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Riina Aspila. Kiitoksena naulan sai myös Nurmen kyläyhdistys, jota edusti puheenjohtaja Henna Tappura. Eeva Petäkosken lausumana tunnettu…

Aimalan kirkko Suomessa vai Itämaassa?

Luonnontieteellisestikin on nyt vahvistettu, että ruumishaudat, jotka toukokuussa kaivettiin esiin Nurmella, ovat noin 1300-luvulta. Kristilliset haudat merkitsevät kirkkoa vierellä eli perimätieto Aimalan kirkosta on totta. Lempäälän keskiaikaseminaarin 70 hengen osanottajajoukko kuunteli 30. syyskuuta miltei henkeä pidättäen arkeologi Juha Ruohosen raporttia. Löydöt kertoivat paljon jo tuoreeltaan, mutta radiohiiliajoitus tuotti ikähaarukan kahdelle luunäytteelle sekä varhaisemmalle, viikinkiaikaiselle esinesirulle….

Tarinat Aimalan kirkosta ovat totta

Kahden viikon intensiivinen arkeologinen kaivuurupeama Nurmen Aimalassa päättyi lauantaina 27. toukokuuta. Kuten tavallista, tärkeimmät löydöt tehtiin tutkimusten viimeisinä päivinä. Kaikkiaan koealueilta tunnistettiin kymmenisen lapsille tai aikuisille kuulunutta ruumishautaa, jotka  tutkittiin kokonaan. Helatorstaina löytyi varvasluita ja aikuisen pääkallo hieman vajaana. Seuraavina päivinä esiin kaivettiin vielä lasten ja nuorten hautoihin kuuluneita kallonosia ja reisiluita. – Hautausmaa on…

Aimalan kirkon paikan etsintään apuraha

Lempäälä-Seura sai 13. toukokuuta Pirkanmaan kulttuurirahastolta  3000 euron apurahan Aimalan muinaisen kirkon paikkaa ja sen jäännöksien löytämistä käsittelevään arkeologiseen esitutkimukseen. Aimalan kirkon paikka on yksi Lempäälän historian ratkaisemattomista arvoituksista. Kirkon polttamisesta kertova kansantaru ja siihen kuuluvat runosäkeet ovat säilyneet sekä kirkkoherra Erik Ednerin että ylioppilas Mikael Waldeniuksen pitäjänkertomuksissa 1750-luvulta. Niiden mukaan Aimalassa olisi vielä tuolloin…