Eero Lundén

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Tampere-Pirkkala halutaan kehittää Suomen kansainväliseksi kakkoskentäksi

Nyt noin 8–9 kymmenestä Tampereen seudun lentomatkustajasta jatkaa matkaansa Tampereelta Helsinkiin ja lentää sieltä eteenpäin. Suomessa jopa 60 prosenttia yli 500 kilometrin matkoista taitetaan henkilöautolla, vaikka ihmiset haluaisivat taittaa moisen matkan lentäen. Tarvetta vastaavasti Tampere-Pirkkalan lentokenttää halutaan kehittää niin, että vastaisuudessa sieltä olisi mahdollista lähettää vuosittain ilmojen teitse jopa useita miljoonia matkustajia. Tällä hetkellä Pohjoismassa…

Lempäälä haluaa päivittää peruskoulun

Tulevaisuuden koulukylä kuntakeskuksessa -hankkeen loppuraportti on saatu valmiiksi. Hanke tähtää uudenlaisen koulukokonaisuuden luomiseen, ja se liittyy Lempäälän keskustan kehittämisvisioon. Mukana projektissa on ollut lukuisia asiantuntijoita. Tämän lisäksi arkkitehti Eero Lundén on suunnitellut uudenlaista koulua yhdessä Hakkarin koulun oppilaiden kanssa. Hankkeen loppuraportissa painotetaan, että koulun ei tarvitse olla vain oppimisen keskus, vaan koulunkäynti halutaan nivoa osaksi arkea….

Ensin sisältö, sitten seinät

Millainen on ihanteellinen oppimisympäristö? Millainen on tulevaisuuden koulu? Vai kutsutaanko sitä kouluksi ollenkaan? Tätä kaikkea tutkitaan Lempäälän Hääkiven tulevaisuuslaboratoriossa. Iskusanoina ovat yhteistyö, avoimuus ja luova ideointi. Viikoittain Hääkivellä kokoontuva työryhmä visioi tulevaisuuden koulukylää. Tai kyläkoulua, miten vain haluat. Kunnan sivistysjohtaja Nina Lehtinen on projektista silminnähden tohkeissaan. – Lähdemme aivan erilaisesta periaatteesta kuin yleensä. Normaalisti on olemassa…

Missä koulu ja todellisuus kohtaavat?

Koulu on nykynuoren näkökulmasta varsin askeettinen ympäristö. Internetin aikakaudella syntyneet ja kasvaneet diginatiivit ovat tottuneet valtavaan ärsykemäärään. He ovat ympäri vuorokauden verkkoyhteydessä. Heille  teknologia yksi ruuminjäsen muiden joukossa, laitteesta riippumatta. Luokkahuoneessa tilanne on toinen. Opettaja puhuu edessä, ja oppilaat istuvat riveihin asetetuilla pulpeteilla aloillaan ja kuuntelevat. Työskentelyväineinä toimivat lähinnä kynä ja kumi. Nuorille luontaisin toimintaympäristö voisi…