On helppo nimetä täkäläisten suosituin kesälomakohde. Se on tietenkin Tampere.
Joillekin retki lähimpään suurkaupunkiin ei kuitenkaan sen kummempi elämys ole, tuleehan lempääläläisten ja vesilahtelaisten käytyä Mansessa muutenkin harva se päivä.
Aina ei ole pakko ottaa alle kumijalkoja eli sitä tuttua ja turvallista henkilöautoa. Matkan voi taittaa monella tapaa.
Kysymys kuuluukin, mikä kulkuväline alle, jos suuntana on Tampere?
Silloin kun huvittaa
Henkilöautolla ajaa Lempäälän keskustasta Tampereen keskustaan vähän päälle 20 minuutissa, ainakin kesänopeuksilla ja moottoritietä pitkin. Pituutta matkalle tulee suunnilleen 25 kilometriä.
Mitä automatka Tampereelle sitten kustantaa? Henkilöauton kuluiksi ei riitä pelkkä polttoaineen kulutuksen laskeminen. Paremman kuvan kokonaissummasta saa, jos laskee autoilun vievän 0,45 euroa per kilometri, mikä on verohallinnon hyväksymä ja yleisesti käytetty kilometrikorvaus. Näin laskettuna matka henkilöautolla Tampereelle maksaa 11,25 euroa.
Autoilu on etenkin lapsiperheiden suosiossa. Hinnassakin se näkyy: esimerkiksi viisihenkiselle perheelle automatka Manseen kustantaa hieman yli kaksi euroa per naama.
Henkilöautolla saa tulla ja mennä silloin kuin itseä huvittaa, siinä ehkä suurin syy sen vankkumattomaan suosioon. Kesähelteillä ilmastointi on ehdottomasti plussaa.
Juna kulkee ja halpaa on
Junalla sujahtaa Lempäälästä Tampereelle nopeammin kuin autolla. 11 minuuttia, ja olet perillä.
Lähijunalla mentäessä matka maksaa 3,22 euroa, Inter Cityllä pari euroa enemmän. Opiskelijat, nuoret, eläkeläiset, varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet pääsevät alennetuin hinnoin.
Matkaaminen junan kyydissä on linja-autoiluun verrattuna huomattavasti miellyttävämpää. Ei joudu kestämään sen pahempia tärinöitä, kolinoita eikä hapenpuutetta. Joskus VR myöhästelee, mutta niin tekee paunulainenkin.
Selvästi pahin puute junalla kulkemisessa on vuorojen vähäisyys. Aamusta junia kulkee tunnin välein, illemmalla harvemmin.
Sekä hintavaa että hidasta
Bussia ei tarvitse Lempäälän keskustassa kauan odotella, oli sitten liikkeellä miltei mihin aikaan tahansa. Paunun linja 71 kulkee 20 minuutin välein, ainakin ruuhkaisimpina aikoina.
Matkanteko kestää reitistä ja bussista riippuen puolesta tunnista 45 minuuttiin. Aikaa kuluu rutkasti enemmän verrattuna junalla kulkemiseen tai henkilöautoiluun.
Myös bussilippu Lempäälän keskustasta Tampereen Keskustorille tekee isomman loven lompakkoon kuin VR:n lipuke. Ajoin matkan itse viimeksi heinäkuun lopulla, ja tuolloin reissusta sai pulittaa 6,10 euroa. Kuumana kesäpäivänä ilmastointi ei pelannut ihan niin kuin olisi toivonut, mutta muuten kokemus jäi plussan puolelle.
Lempäälän keskustassa asuvan kannattaa suosia junaa bussin sijaan, jos vain aikataulut saa sopimaan. Muualta Lempäälästä, saati sitten Vesilahdesta, ei junaa pysty kovin kätevästi hyödyntämään. Onneksi suunnitellut lisäraiteet tuovat helpotusta tähänkin ongelmaan.
Polje, polje!
Jos rullailee kaikessa rauhassa ja pysähtyy välillä vaikkapa jäätelöllä, selviää pyöräillen Lempäälästä Tampereelle ihan hyvin kahdessa tunnissa.
Testasin matkan kolmivaihteisella kaupunkipyörällä. Muutama mäki otti koville, mutta muuten meno oli varsin kepeätä. Hyväkuntoinen selvittäisi matkan tunnissakin, itselläni meni kaksi.
Pyörä on tietenkin ympäristöystävällisin valinta, samoin halvin vaihtoehto pitkällä tähtäimellä. Aivan kelpo kulkupelejä saa käytettynä verrattain halvalla.
Polkiessa tosin aikaa tuhraantuu enemmän kuin julkisilla, mutta kunto kasvaa. Ja voihan matkalla vaikka pulahtaa järveen.
Vesiteitse pääsee myös
Lempäälän kanavan ohi lipuu kaksi kertaa päivässä Hopealinjan reittilaiva. Kello viiden maissa iltapäivästä se pysähtyy Lempäälässä, perillä Tampereella ollaan noin kahden ja puolen tunnin kuluttua. Leppoista kyytiä siis.
Hyppään Hopealinjan kyytiin heinäkuisena perjantai-iltana. Matkaseuralaiseni lisäksi kanavalta ei tule mukaan ketään muuta. Hämeenlinnasta lähteneellä laivalla matkustajia on yhteensä korkeintaan kaksikymmentä. Ei mikään yleisömenestys. Ravintola ammottaa tyhjyyttään. Onneksi ilma on aurinkoinen, ja koko kaksi ja puolituntisen pystyy nauttimaan kannella.
Maisemat ovat kauniit. Lempäälä näyttää vedestä käsin viehättävältä. Vehreitä rantoja, kalastajia, uimareita ja yllättävän paljon vesiliikennettä. Koskikellujien saunalauttakin jää takaoikealla Kirkkojärven selällä.
Pirkkalan ja Nokian rannoilla saa ihastella komeita kesämökkejä, ja Tampereelle saavuttaessa vesibussi ajaa Viikinsaaren ja Pyynikin ohi. Matka päättyy Laukontorille.
Lopulta suurin yllätys on reissun hinta: 42 euroa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että risteilylle Helsingistä Tallinnaan pääsee 25 eurolla.
Mutta toisaalta, taksimatka Lempäälästä Tampereelle kustantaa noin 45 euroa.
- Lempäälän keskusta Kirkkojärveltä käsin.
- Komiata on. Sähkölinjat on vedetty Pyhäjärven yli.
- Kevyet pikkupaatit ohittavat kankean vesibussin hujauksessa.
- Vielä Laukonsillan ali, ja sitten ollaan perillä.
- Hopealinja on perillä Laukontorin satamassa.
Viimeisimmät kommentit