Maakuntalehti arvioi sunnuntaisessa numerossaan Tampereen ja lähialueiden tunnetuimpien urheiluseurojen logoja. Kommentteja olivat antamassa vaakuna-asiantuntija eli heraldikko ja mainospuolen ammattilainen. Odotetusti ja täysin perustein parhaat arviot saivat kaksi loistavaa logoa eli taiteilija Kimmo Kaivannon suunnittelema upea Tapparan kirves-logo ja ihan yhtä maaginen Rauno Bromsin yli 50 vuotta sitten piirtämä ärjyvä Ilves-figuuri.
Lempäälän Kisa peukkulogokin pääsi arvioitavien joukkoon ja tylyt olivat terveiset: facebook-kamaa ja sen käyttö toimisi liftaamisessa.
Peukkulogon tausta ansaitsee julkisen tylytyksen takia palauttaa muistiin. Kisa täytti vuonna 1994 kunniakkaaat 90-vuotta ja sen kunniaksi seuran silloinen hallinto tuolloin kolmikymppisen puheenjohtaja Olli Välimäen johdolla päätti uudistaa seuran logon vastaamaan paremmin 90-luvun vaatimuksia.
Monien seurojen logot olivat peräisin sodan jälkeiseltä ajalta, jolloin erilaiset seppeleet ja poliittista ideologiaa korostaneet vahvat värit olivat pääosissa, varsinkin TUL:n puolen seuroilla. Kisalla ei 90-luvun alussa ollut yhtä yli lajirajojen toiminutta ja hyväksyttyä logoa, jollainen haluttiin rapeat 20 vuotta sitten aikaan saada.
Kilpailuun tuli kymmenkunta ehdotusta, ammattilaisista alkaen päättyen koululaisiin ja muihin harrastelijoihin. Ideoiksi ehdotettiin erilaisia eläinhahmoja ja sommitelmia, mutta mainosalalla toimineen ammattilaisen Arto Forsellin peukkuteemaan sen hetkinen Kisan seurajohto tarttui koko lailla yksimielisesti.
Pystyssä olevalla yksinkertaisella ja pelkistetyllä peukulla koettiin olevan positiivinen, kannustava ja nuorekas ilme. Johtokunnan siunauksen jälkeen peukku alkoikin esiintyä 90-luvun puolivälistä alkaen seuran jaostojen edustusasuissa ja verkkareissa.
Facebook muuten avattiin 4. helmikuuta vuonna 2004. Suursuosion ”peukutus”media sai vasta vuosia tätä myöhemmin, joten tässä asiassa logo oli olemassa paljon ennen kuin ”naamakirja”.
2000-luku avasi uuden ajan seuralogoissa, kun suuren ja mahtavan jääkiekon SM-liigan seurat hankkivat kilvan näyttäviä ja nuorisoon vetoavia eläinfiguureja fanituotemyynnin vauhdittamiseksi. LeKin noustua lätkän Mestikseen keväällä 2007, oli heti alusta lukien selvää, että peukkulogo ei toimi jääkiekon puoliammattilaissarjaa pelaavan joukkueen tunnuksena. Tästä alkoi LeKi-peukun hiljainen hiipuminen taka-alalle.
Nyt LeKin Mestis-paidassa irvistää mäyrä, lentismiesten paitaa sävyttää Lempo-velho ja muitakin omia jaostologoja on olemassa.
Summa summarum: Kisan peukku oli aikanaan onnistunut, uudenaikainen ja toimiva logo. Mutta ajan hammas on kaikessa armoton, nykyaikana toimivat toisenlaiset jipot.
Joskin hyvä on aina ja iäisesti hyvä, sen kirves ja ilves kiistatta todistavat.
Seuralogot ovat aikansa lapsia
Lue lisää
- Urheilu12.05.2024. 09:00