Yhteistä huolenpitoa

– Koulu ja nuorisotyö toimivat samojen nuorten kanssa. Mitä enemmän aikuisia on, sen parempi, toteavat Riikka Valo, Taru Peltoniemi ja Jussi Kolehmainen. Kuva: Katariina Rannaste

– Koulu ja nuorisotyö toimivat samojen nuorten kanssa. Mitä enemmän aikuisia on, sen parempi, toteavat Riikka Valo, Taru Peltoniemi ja Jussi Kolehmainen. Kuva: Katariina Rannaste

Nuoret tuntevat Taru Peltoniemen ja Jussi Kolehmaisen hyvin. Ovathan he Sääksjärven ja Kuljun nuorisotiloilla paljon läsnä, mutta nyt nuoriso-ohjaajakaksikko on ottanut haltuun myös kouluja. Tänä syksynä Hakkarin ja Sääksjärven kouluille on ryhdytty juurruttamaan koulunuorisotyötä.

Käytännössä koulunuorisotyö näkyy niin, että Taru ja Jussi ovat kouluilla ohjaamassa välitunti- tai pienryhmätoimintaa tai ryhmäyttämällä nostattamassa yhteishenkeä, mitä milloinkin koulun arjen ja tarpeen mukaan.

– Kun ei ole toista paikkaa, mistä nuoret tavoittaisi yhtä kattavasti kuin koulusta, niin miksemme mekin työskentelisi siellä, Jussi Kolehmainen toteaa.

– Olemme opettajan roolin ulkopuolinen aikuinen koulumaailmassa, Taru Peltoniemi toteaa.

Koska kaksikko on nuorisotalotoiminnasta tuttu, heidän on ollut helppo mennä nuorten pariin. Koulun aulassa ja käytävillä nuoria tulee juttelemaan ihan arkisistakin asioista, kuten koetuloksista.

Jutun juju on siinä, että nyt nähdään, millainen nuori on koulussa ja vapaalla.

– Koulunkäynnissä ei välttämättä ole ongelmia, mutta vapaa-ajalla kuohuu. Tai toisinpäin. Mitä useampi toimija on, sitä aiemmin asioille voidaan tehdä jotain. Työn tavoitteena on olla ammattikasvattaja, joka tekee ennaltaehkäisevää työtä ennen kuin on tarve ryhtyä rankempiin tukitoimiin, Kolehmainen sanoo.

– Eivät nuoret tule luokse, jos ei mene heidän keskuuteensa. Koulunuorisotyö tavoittaa nekin, jotka eivät käy nuorisotalolla, hän toteaa.

Yhteistyötä on koulujen ja kunnan nuorisotoimen välillä ollut aiemminkin, mutta pienemmässä määrin. Nyt kunnassa koulunuorisotyöhön satsataan.

Ohjaajat toimivat kouluilla yhteistyössä erityisopettajien ja kuraattorien kanssa. Esimerkiksi Sääksjärven koulun vs. koulukuraattori Riikka Valon kanssa Peltoniemi ja Kolehmainen tapaavat säännöllisesti. Tapaamiset ovat yhteistyön kannalta olennaisia.

– On tärkeää, että saamme vapaa-ajan ammattikasvattajien näkökulman, joka on eri kuin koulumaailman. Kuva nuoresta piirtyy eheämpänä, kun eri toimijat toimivat yhteen, Riikka Valo toteaa.

– Nuorille annetaan tässä myös signaali, että me aikuiset toimimme yhteistyössä. Nuorten on tärkeää nähdä, että me aikuiset keskustelemme ja pidämme huolta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?