Some-suosio ei takaa onnellisuutta

Suosituimpia sosiaalisia medioita ovat tällä hetkellä nopeaan viestintään perustuva Snapchat, valokuvia esittelevä Instagram ja videopalvelu YouTube. Monelle nämä mediat ovat jo melkein pakkomielle ja korkea seuraajien ja tykkäysten määrä on tärkeämpää kuin itse kuvan ottaminen tai videon tekeminen.

Snapchatissä on nopeaa laittaa yhdelle tai useammalle kuva tai video. Kuitenkin monet käyttävät tätä sovellusta enimmäkseen kerätäkseen streakeja. Streak eli putki tarkoittaa sitä, kuinka monena päivänä peräkkäin olet laittanut viestin samalle henkilölle ja vastaanottanut häneltä viestin, kuvan tai videon. Streakien idea on älytön. Snapchatia käytetään niiden avulla enemmän ja tämä hyödyntää ennen kaikkea yritystä Snapchatin takana. Monet keräävät streakeja satoja ja laittavat kaikille päivittäin saman valokuvan, jossa lukee streak. Kaikki puolitututkin käyvät tähän tarkoitukseen.

Myös Instagram koukuttaa monia tilin omistajia. Seuraajia on saatava lisää, sillä tykkäykset kertovat arvosi tässä sovelluksessa. Harvat enää ottavat ja jakavat kuvia, koska tykkäävät niiden ottamisesta, vaan koska on pidettävä yllä käyttäjätiliä ja näytettävä muille, kuinka monta tykkäystä kuva voi saada. YouTuben kohdalla tilanne on samankaltainen.

Samaan aikaan liian moni myös pelkää ottaa kuvia tai tehdä videoita, koska he pelkäävät joutuvansa naurunalaisiksi. Jos ei saa tarpeeksi tilaajia, ei ole uskottavuutta jatkaa videoiden tekemistä – eihän niitä edes moni katso.

Valitettavan monen asenne sosiaalisia medioita kohtaan on siis jo alunperin väärä. Ei oteta kuvia tai tehdä videoita sen hauskuuden vuoksi vaan jotta voidaan kerätä seuraajia – siis numeroita eri muodoissa. Toki noilla numeroilla voi saada itselleen mediasta ammatin, mutta se on harvan kohdalla oikeasti realistinen tavoite. Kilpailu alalla on kovaa ja yhden videon tekemiseen voi kulua helposti yhden työviikon verran tunteja.

 

Suomen Tubettajat -yhdistyksen puheenjohtaja Jussi Koski mietti 16. elokuuta YLEn haastattelussa, että oman erikoisosaamisen esittely voi tulevaisuudessa olla somessa se suosittu trendi. Tällä hetkellä esimerkiksi YouTubesta löytyvät muun muassa charleston-tanssin ja maskeerauksen opetusvideoita. Yksi suosikeistani YouTubessa on Raon Lee, joka on tullut tunnetuksi poikkeuksellisen hyvästä musiikillisesta heittäytymiskyvystään ja laulutaidoistaan. Instagramissa rakastan katsella Raemion piirustuksia, jotka ovat upeita ja mestarillisia.

Kaiken kaikkiaan seuraan paljon sellaisia käyttäjiä, jotka ovat nähneet omien kuviensa ja videoidensa eteen vaivaa. Minusta on hienoa, kuinka jotkut jaksavat miettiä ja toteuttaa hienoja kuvia ja videoita kerta toisensa jälkeen. Jo se, että käyttäjä julkaisee uuden kuvan tai videon harvoin, kertoo ajasta, joka vaaditaan sen toteuttamiseen.

Sosiaalisessa mediassa on lopulta hyvä muistaa, etteivät suuret tykkäysmäärät ole niitä tärkeitä asioita elämässä. Jos nauttii omasta tekemisestään, se yleensä näkyy ja tuo lisää tykkääjiä. Siinä vaiheessa, kun omasta YouTube-kanavasta tai Instagram-tilistä tulee rasite, on syytä lopettaa. Some-suosio ei takaa onnellisuutta, sitä tuovat aivan muut asiat. Tällaisia ovat läheiset ihmiset ja tasapainoinen elämä.

 

Teksti: Senja Kääriäinen