Suomen kolmanneksi suurin ja Pirkanmaalla toimiva Aito Säästöpankki varautuu toimialansa suuriin muutoksiin uudistamalla pankinjohtajajärjestelmäänsä. Kymmenen kunnan alueella toimiva kahdeksan vuotias pankki ei kajoa konttoriverkostoonsa. Uudistumiskykynsä turvaamiseksi pankki aloittaa ensi maanantaina yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat nimenomaan pankin kymmentä pankinjohtajaa.
Pankkitoimiala on isossa valinkauhassa. Pärjäämisensä varmistamiseksi pankit joutuvat luomaan palvelumalleja, jotka tyydyttävät tämän ajan vaatimuksia. Asiakkaat ovat entistä valistuneempia palvelu- ja tuotevalikoimista. Ihmiset haluavat hoitaa asioitaan modernisti tekniikan suomissa väylissä ja perinteisesti kivijalkakonttorissa. Se mikä on uutta, yhä useampi tahtoo tulla omaa talouttaan koskevaan neuvotteluun aamu- tai iltapäivisin sekä lauantaisin.
Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen korostaa, että vastuullisen pankin on elettävä ajassa ja vastattava oikea-aikaisesti asiakkaiden odotuksiin sekä tarpeisiin.
– Emme tahdo tarjota asiakkaille vain asuntolainaa vaan kokonaisvaltaista talouden valmennusta, Ahonen painottaa.
– Hyvää asiakaskokemusta ei kuitenkaan luoda pelkän tiedon avulla. Tarvitsemme sparrausta asiakkaan kohtaamiseen, hänen henkilökohtaisten toiveidensa huomioon ottamiseen ja asiakkaan tarpeisiin vastaavan ratkaisuehdotuksen luomiseen, toimitusjohtaja tarkentaa.
Aito Säästöpankki organisoi toimintansa uudelleen.
– Käynnistämme 12. marraskuuta yhteistoimintaneuvottelut 12. marraskuuta. Neuvottelut koskevat konttoreiden pankinjohtajia. Neuvottelujen perusteena ovat taloudelliset, tuotannolliset ja mahdolliset toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyvät syyt, Ahonen tarkentaa.
– Samaan aikaan käynnistetään myös muuta pankin henkilökuntaa koskevat yhteistoimintaneuvottelut, joilla ei ole henkilöstöä vähentävää tai konttoriverkostoa supistavaa vaikutusta, hän kertoo.
Ahosen mukaan pankin muuta henkilökuntaa koskevilla neuvotteluilla pyritään sujuvoittamaan töiden järjestelyä ja yleisiä käytäntöjä niin, että pankki pystyy vastaamaan asiakkaidensa toiveisiin muun muassa laajempien ilta-aukioloaikojen suhteen, Ahonen sanoo.
– Finanssiala on murroksessa. Esimerkiksi lisääntyvä sääntely aiheuttaa osaamisvaateiden lisääntymistä varsinkin asiakasrajapinnassa työskentelevien joukossa, hän tarkentaa.
Aito Säästöpankki työllistää kaiken kaikkiaan 82 kokopäiväistä työntekijää.