Lempäälään saatava linja-autoasema joukkoliikenteen nimissä

Erkki Koivisto. Kuva: Jussi Saarinen

Lempäälän kuntakeskustan kehittäminen on viimein päässyt käyntiin täydellä höyryllä. Keskustaan parhaillaan rakennettavilla asuinkerrostaloilla kunta ja maakunta haluavat saada nimenomaan kuntakeskustaan lisää asukkaita. Asutusta voisi tiivistää tuosta vielä lisää, jotta keskustan määrällinen väestönlisäys olisi enemmänkin kuin nyt tavoiteltu pari tuhatta.
Tämä ihan joukkoliikenteen suomien mahdollisuuksien hyödyntämisen nimissä.
Mikäli keskustan tuntumassa asuisi enemmän asukkaita, pitkän linjan bussit voisivat ehkä taas alkaa kurvata Lempäälän keskustaan ja linja-autoasemalle matkustajia ottaakseen ja jättääkseen. Sääksjärvellä on pysäkki palvellen kunnan pohjoisen taajaman läheisyydessä moottoritien kupeessa.
Lempäälä sijaitsee edukseen hyvien kulkuyhteyksien varrella, kyllä. Kaikkea tehoa siitä ei kuitenkaan oteta irti. Nyt linja-autot ohittavat sujuvasti kuntakeskuksen. Kunta hei: tarvitaan painostustoimia!
Tilanne on vaikea joukkoliikenteen houkuttelevuuden kannalta. Pitää olla kyyti päästäkseen bussin kyytiin. Ei ihme, että omalla autolla mennään ja tullaan.

Jo ennen reissuun lähtöään matkustajien tarvitsee miettiä kulkuyhteyksiä pikavuoropysäkeille Ideaparkille tai Vaihmalaan – kauaksi tiheästä asutuksesta. Sori nyt: keskelle ei mitään.
Aikaa ja rahaa kuluu, päästöjä syntyy. Lempäälässä ei tältä osin kestävä kehitys toteudu.
Pitkän linjan bussi kurvaa kyllä aikataulun mukaisesti Valkeakoskella linja-autoaseman kautta, vaikka kukaan ei jäisi siellä pois tai hyppäisi bussin kyytiin. Pikavuorolinja-auto ei edes tarvittaessa kulje Lempäälän keskustan kautta.
Matkalainen ei noilta samoilta moottoritienvarren Lempäälän pikavuoropysäkeiltä pahimmillaan yösydännä pitkältä matkalta saapuessaan helposti eikä ainakaan ilman kaveriapua jatka matkaansa kotiin. Myöhäiseen aikaan taksia on vaikea yhyttää tuomaan matkalainen kylmästä ja pimeästä tienposkesta perille. Mielekkäältä ei tunnu sekään, että ajelee ensin koti-Lempäälän ohi Tampereelle asti ja taittaa sitten sieltä nyssen kyydissä viimeisen etapin matkalla kotiinsa.

Lempäälästä pääsee junalla nopeimmillaan 11 minuutissa Tampereelle. Hienoa, mutta lähijunaliikennettä tulee yhden pysäkin paikkakunnalla asukkaiden melko vähän hyödynnettyä. Sääksjärven ja Kuljun seisakkeiden kohdallakin voisi olla lähtijöitä, jos ja kun seisakkeet aikanaan saadaan.
On kuitenkin hienoa, että Lempäälässä on jo nyt  ilman kolmatta raidepariakin vuorokauden mittaan todella runsaasti lähtöjä molempiin suuntiin.
50- ja 55- ja muut 50-alkuiset paikallisliikenteen linjat suhaavat kiitettävällä tarjonnalla Tampereen suuntaan ja takaisin. Länskäri tarjoaa kelvollisen hinta-laatu -suhteen.
Joukkoliikenteen käyttämisessä pitkän matkan linja-autovuorojen hyödyntäminen on kaikkein ongelmallisinta. On otettava huomioon, että vaikka pikavuoroja ajavien linja-autoyhtiöiden matkalippuja saa parhaimmillaan hyvinkin edullisesti, se hinta ei ole kuin osa onnikkareissun kokonaiskulusta.
Lempäälän imagoa ja brändiä ei korota se, että motarin varsi tulee kuntaan saapujalle tutuksi, ei kaupunkimaisemmaksi muuttuva kuntakeskusta.