Perttu Peltoniemi uskoo tilausvälitysapplikaatioiden yleistyvän. ”Se, jolla on paras äppi, voittaa.”

”Taksia ei tahdo arkiöisin Lempäälässä saada” – Taksilain muutos heikensi taksin saatavuutta, muttei villinnyt hinnoittelua

– Arkiyö on hankalin, ja silloin junasta tulijalla tai ravintolasta lähtijällä voi olla haastetta saada autoa, myöntää Perttu Peltoniemi. Kyse ei ole siitä, etteikö autoja olisi, vaan siitä, ettei päivystysvelvollisuutta enää ole. Kuva: Katariina Rannaste

Taksilaki muuttui viime vuonna. Lempääläinen taksiautoilija Perttu Peltoniemi näki tuolloin, että kyseessä oli taksialan historian suurin muutos, kun muun muassa taksien päivystysvelvollisuus ja aluerajat poistuivat. Samalla kyytien hinnoittelu vapautui. Mitä Peltoniemi ajattelee muutoksesta nyt?

Peltoniemi on Lempäälän Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja ja Tampereen aluetaksin hallituksen jäsen.

– Eivät asiat huonosti ole, eikä tapahtunut sitä, mitä pelättiin. Pelättiin, että uusia toimijoita tulee valtavasti ja että taksiyrittäjien välille tulee kilpailua, mutta oikeastaan kilpailu on ollut välityskeskusten välistä, hän kertoo.

– Valtakunnalliset isot yhtiöt ovat rantautuneet tänne hitaasti. Maakunnallinen muutos on ollut yllättävän hidasta. Etelä-Suomessa myllerrys on ollut kovempaa, Peltoniemi sanoo.

Taksin saatavuuden suhteen muutos on kuitenkin ollut Lempäälässä iso.

– Se on huonontunut. Taksia ei tahdo arkiöisin saada, ellei sitä tilaa etukäteen, Peltoniemi myöntää.

– Puheet siitä, että taksit siirtyvät parempien ajokeikkojen toivossa Tampereelle, ei ole totta. Kyllä täällä autoja on, mutta kun laki ei enää edellytä päivystystä, niin sitä ei ole. Toki 24/7-palvelua on yrittäjillä olemassa edelleen, mutta tätä markkinaehtoinen malli tarkoittaa.

Paljon on Peltoniemen mukaan myös kyse tottumuksesta. Asiakkaat olivat tottuneet, että takseja on aina saatavilla. Nyt heiltä vaaditaan enemmän menojen ennakoimista.

Hinnoittelun pelättiin lakimuutoksen myötä myös äityvän villiksi. Peltoniemen mukaan hinnat ovat nousseet hieman, mutta muutos on ollut maltillinen.

– Tiedän tapauksia, joissa kyyti Tampereen ja Lempäälän välillä on maksanut tuplaten vanhaan verrattuna, mutta ylilyöntejä on toisaalta tapahtunut ennenkin, hän toteaa.

– Kun puhelinapplikaatiot yleistyvät, ne pystyvät tarjoamaan matkalle kiinteän hinnan. Ja hinnan voi nyt, niin kuin on aina voinut, sopia kuskin kanssa ennen liikkeelle lähtöä, hän korostaa.

Millainen taksiala on Perttu Peltoniemen mielestä ensi vuonna?

– Veikkaan, että pääkaupunkiseudun yhtiöt laajenevat pitkin poikin maata. Vuoden päästä Taksi Tampere on saanut todellisen haastajan rinnalleen, sillä markkina-alueena tämä on hyvä. Sen on pakko kiinnostaa muitakin.

– Veikkaan myös, että ensi vuonna yritysten koko on suurempi kuin nyt, ja kilpailu asiakkaista on entistä kovempaa.

Peltoniemi uskoo Menevän ja Valopilkun kaltaisten tilausvälitysapplikaatioiden yleistyvän.

– Se on asia, mikä nostaa päätään, ja tulee olemaan tulevaisuuden juttu. Uskon, että se, jolla on paras äppi, voittaa.

 

 

Lempäälä päätyi hoitamaan sote-ajot omalla mallilla

 

Lempäälässä sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaiset, niin kutsutut sote-kyydit kilpailutettiin alkuvuodesta. Lempäälässä asia päädyttiin järjestämään poikkeuksellisesti omalla mallilla.

– Kunta hoiti kilpailutuksen itse, ja tässä mallissa Taksi Tampere välittää autoja ja sopimusryhmän autot ajavat kyydit. Sopimusryhmäläiset ovat suurimmaksi osaksi paikallisia yrittäjiä, Perttu Peltoniemi kertoo.

– Tuomi Logistiikka hoitaa muualla Pirkanmaalla sote-kyytien välitykset. Se on Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Tampereen kaupungin logistiikkayhtiö. Lempäälä on Pirkanmaalla ainoa kunta, joka on tehnyt tämän omalla tavallaan, Peltoniemi kertoo.

– Vanhassa mallissa pitäydyttiin, koska se ei ole kallis ja se on hyvä loppukäyttäjän kannalta. Tutut autot ja kuljettajat tekevät siitä helppoa, hän sanoo.

 

Katoavatko taksit maaseudulta?

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.