Olisi huonoa taloudenhoitoa käyttää varoja liikennöintiin, jolle ei ole riittävästi kysyntää

Kiitos Silja Kujala rakentavasta palautteesta kolumnissasi (L-VS 2.10.), joka liittyi Tampereen seudun joukkoliikenteen, bussilinja numero 55:n, toiminnan kehittämiseen. Olen Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan Vesilahden jäsen. Palautteissa saamme arvokasta tietoa palvelun parantamiseksi ja mahdollisuuden tehtyjen päätösten taustojen avaamiseksi palvelun käyttäjille.

Siljan kolumni käsitteli asiaa nuoren, Vesilahden yhtenäiskoulun oppilaan näkökulmasta. Yhteistyössä on voimaa, niin myös joukkoliikenteen kehittämisessä. Kun teemme muutoksia Vesilahden bussin liikennöintiin, se aiheuttaa muutoksia myös muiden kuntien asukkaiden kulkemisiin linjalla 55. Linjamme on osa palvelukokonaisuutta. Näin seudullisesti toimien lisääntyvät mahdollisuudet palvella joukkoliikenteen käyttäjiä paremmin. Matkathan suuntautuvat usein oman kunnan ulkopuolelle, joten myös jatkoyhteydet tulee olla kunnossa. Bussiliikennettä ja muitakin joukkoliikennemuotoja (juna, ratikka) sekä niiden yhteensopivia maksujärjestelmiä kehitetään yhä palvelevammiksi. Tavoitteena on käyttäjäystävällinen järjestelmä. Lempäälästä aikanaan liikennöivästä lähijunapilottista hyötynevät myös vesilahtelaiset.

Joukkoliikenteessä tavoitteena on mahdollisimman joustava ja tasapuolinen kaikenikäiset joukkoliikenteenkäyttäjät huomioiva linjasto. Vuorotiheys on rakennettu siten, että se palvelee
mahdollisimman hyvin myös opiskelijoita. Kunnan järjestämissä palveluissa, joihin käytetään verovaroja, tulee toteutua tasa-arvoisuus kaikkien kuntalaisten kesken.

Valtuutettuna ja Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan edustajana saan palautetta Vesilahden sisäisen kulkemisen ongelmista, joita Siljakin kolumnissaan luettelee. Tein aikanaan valtuustoaloitteen Vesilahden kunnan sisäisen liikenteen kehittämiseksi, mutta suunnitelmia ei valtuusto ainakaan toistaiseksi päättänyt toteuttaa. Jääviyssyistä en itse ollut päättämässä.

Ratikan aloittaessa toimintansa vuonna 2021, Linjasto 2021 -suunnitelmasta, vesilahtelaiset jättivät linjaston suunnittelijoille paljon kehittämispalautetta. Suunnitelmissa nimittäin oli, että linjan 55 päätepysäkki olisi ollut vuonna 2021 Hervannassa. Palautteen perusteella tehtiin päätös, että bussi kulkee vuonna 2021, entiseen malliin, suoraan Tampereen keskustaan.

Valtio tukee taloudellisesti joukkoliikenteen kehittämistä ja toimintaa. Vesilahden maksuosuus nykyisellä liikennöintimäärällä ja palvelutasolla on tällä hetkellä noin 110 000 e/v. Maksuosuutta on vuosittain korotettu, mutta myös kustannustaso on noussut. Väestöpohjamme ja käytettävissä olevat varamme ovat pienemmät, kuin monilla seudun kunnilla, joten joudumme kunnassamme
valitettavasti tyytymään matalampaan palvelutasoon. Kuntien maksuosuutta kompensoidaan suhteessa siihen, kuinka paljon muut kunnat käyttävät kyseistä linjaa liikennöintiinsä.
Linjan vuoroväli eli palvelutaso voisi, Siljan toiveen mukaisesti, todennäköisesti olla tiheämpikin, mutta löytyykö meidän 4400 asukkaan kunnasta riittävästi joukkoliikenteenkäyttäjiä kaikkiin vuoroihin?

Tiukassa taloudellisessa tilanteessa olevalta kunnalta olisi päättäjiltä huonoa taloudenhoitoa, jos käyttäisimme varoja liikennöintiin, jolle ei ole riittävästi kysyntää. Liikennöintiin sijoitetut varat ovat pois jostain muualta palveluista. Lisäksi linja-autojen ajaessa tyhjinä tulee Siljan mainitsemia tarpeettomia päästöjä. Linja-auton kyytiin nousevien ja ostettujen matkakorttien ja -tuotteiden määriä sekä saapunutta palautetta seurataan tiheästi. Kun kysyntä kasvaa, niin toki tarjontaa lisätään.

Vesilahtelaiset ovat hienosti löytäneet joukkoliikenteen.

Miia Rajala
Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan jäsen, Vesilahti

 

Lue myös:

Vesilahden bussiaikatauluja tulisi järkevöittää nuorten kannalta