Iltalehden kolumnisti Sanna Ukkola sanoo, että patsaiden kaatajat ovat väärässä ja että Eskimo-puikon nimi pitää säilyttää. Hän pitää nykymaailman menoa monella tavalla noitavainona, jossa kirjojen ja historian uudelleenkirjoittamisen myötä patsaita kaadetaan. Orwellin 1940-luvulla kirjoittamat ennustukset toteutuvat järkyttävällä tavalla: ”Jokainen kirja on kirjoitettu uudestaan, jokainen taulu maalattu uudestaan, jokainen patsas, katu ja rakennus nimetty uudestaan, jokainen ajankohta muutettu toiseksi. Historia on pysähtynyt. Ei ole muuta kuin loputon nykyhetki, jossa puolue on aina oikeassa”.
Ajankohtaista tekstiä tosiaan. Itänaapurissa Putin kirjoituttaa toisen maailmansodan historiaa uuteen uskoon ja tuputtaa tuotostaan mm. saksalaisille yliopistoille oppimateriaaliksi. Amerikkalaiset siivoavat omaa historiaansa kaatamalla patsaita. Historiaa ei hyväksytä, on vain nykyhetki, jossa on ainoa oikea totuus.
Putinin motiivit ovat ihan omanlaisiaan. Hän haluaa korostaa entisen Neuvostoliiton merkitystä historiassa ja palauttaa Venäjän taas suurvalta-asemaan. USA:ssa roihahtaneiden mellakoiden syy on ymmärrettävä: mustan väestönosan asialla ollaan, koska tasavertaisuus valkoisten kanssa on kaukana. Ajatuskulku on johtanut orjuusaikaan, ja kaikki siitä muistuttavat patsaat halutaan kaataa. Herää kysymys, paraneeko tasa-arvo, jos jonkun historiassa vaikuttaneen henkilön patsas tuhotaan? Emme me niin voi muuttaa historiaa. Pitäisikö keskittyä parantamaan tulevaisuutta?
Yritykset noudattavat ajan henkeä ja ovat varovaisia, koska pelkäävät mahdollisia boikotteja. Kielitoimiston sanakirjan päätoimittaja Tarja Heinonen toteaa, että eskimo-termi ei ole suomen kielessä loukkaava nykykäytössään. Eri asia olisi, jos inuitista käytettäisiin sitä nimitystä. Mitä sitten pitäisi ajatella suunnitelmasta, jossa Uncle Ben´s miettii mustan miehen poistamista logostaan? Onko siis mustaihoiset ihmiset siivottava pois kaikista mainoksista? Eikö mainoksissa pitäisi olla kaikenvärisiä ihmisiä?
Valio vaihtaa jogurttipurkkiensa kuvitusta. Ainakin turkkilaisen jogurtin kuvitus muuttuu, ja harkinnassa on myös bulgarialaisen ja kreikkalaisen jogurtin kuvitus. Valio perustelee päätöstään sillä, että se ei halua edistää kansalaisuuteen tai syntyperään liittyvää syrjintää. Mitä ihmettä! Onko se syrjintää, jos kreikkalaisen tuotteen kannessa on kreikkalaiseksi tunnistettava henkilö? Entä me suomalaiset? Voiko meidän kuviamme käyttää mainonnassa? Lehdet, netti ja tv ovat täynnä mainoksia, joissa on selvästi suomalaisen näköisiä ihmisiä. Esimerkiksi kunnon suomalainen äijä grillaamassa makkaraa. Pitäisikö mainos kieltää, koska miehen etnisestä alkuperästä ei ole pienintäkään epäselvyyttä. Selvää syrjintää!
Lopuksi kotoisiin tunnelmiin, vaikka syrjinnästä tässäkin on kyse. Telkäntaipaleen silta odottaa edelleen hallinto-oikeuden ratkaisua. Kysymys esteetöntä kulkua tarvitseville: olisiko hissi sillan päässä parempi kuin pitkä kelausluiska Tampereentieltä asti?
Kirjoittaja pitää Eskimo-puikkoa jäätelönä