Aamulehti kirjoitti taannoin Puskiaisten oikaisua vastustavasta addressista. Tämä laajat metsäalueet halkova tie puhuttaa taas, kun yleissuunnittelu etenee. Lempäälästäkin on keskusteluun otettu kantaa. Hyvä niin, nyt on aika pohtia massiivisen hankkeen todellista tarvetta.
Hankkeen puolesta ollessa vedotaan mielikuviin liikkumisen nopeudesta ja siitä, kuinka ruuhkat katoavat. Melukin jollain logiikalla vähenee, vaikka liikenne lisääntyy. Ja seutu hyötyy. Onko tosiaan näin?
On tiedossa, että nopeus ja uudet kaistat lisäävät kysyntää autoliikenteelle. Kohta kaistat ovat taas täynnä ja vain haitat jäävät: melu, pienhiukkaset ja metsä täyteen asfalttia. On myös jo selvitetty, että todellisuudessa tämä oikaisu ei ruuhkia poista. Ja saadaanko edes liittymiä yritysalueille, kun halutaan nopeita yhteyksiä?
Montako tiehanketta on jo toteutettu lupauksella sujuvuudesta ja nopeudesta? Koska tulee se ruuhkat poistava hanke? Olisiko tämä nyt tosiaan SE hanke, jonka jälkeen autoilu olisi riittävän nopeaa?
Aika epävarmaa se on. Iso hinta oikaisulla olisi. Se on varmaa.
On tärkeä tiedostaa, että esimerkiksi Lempäälässä tulee tehdä valinta tieoikaisun ja lisäraiteiden välillä. Ei valtion euroja yhteen kuntaan loputtomasti riitä. Raiteiden puolesta puhuvat mm. päästövähennystavoitteet, tasa-arvo ja keskustan kehittämiseen laitetut eurot. Jos junailijat häviää autoilun edelleen nopeutuessa, häviävät myös junat. Ja sitä myöten iso osa Lempäälän keskustan ja Sääksjärven kehittämisen mahdollisuuksista.
Kun laadittavana oleva ympäristövaikutusten arviointi valmistuu, kannustamme kaikkia tutustumaan siihen ja miettimään omia ajatuksiaan. Onko todella perusteltua hakata alas metsät muutaman minuutin tähden? Tulevaisuudessa Lempäälän luonto on varmasti meille suurempi valtti kuin se, että ohitsemme pääsee nopeammin Tampereelle, sekä junalla että autolla.
Pauliina Alenius (vihr.)
Anita Huhtala (vihr.)
Ville Hämäläinen (vihr.)
Katri Kivelä (vihr.)
Tero Taubert (vihr.)
Hanna Virtanen (vihr.)
Kommentointi on suljettu.