Sääksjärven tiehankkeet ja kaavaluonnos lisäisivät päästöjä ja pilaisivat lähiluonnon

Sääksjärveläinen lukija arvostaa sitä, että voi kävellä syvälle metsään Pirkkalan suuntaan ja olla luonnon rauhassa ja hiljaisuudessa, nauttia vaikka eväitä laavulla tai tarpoa vain omassa rauhassa lukuisia polkuja.

Sääksjärvi on ihana paikka asua. Täältä löytyvät sopivan kokoinen lähikauppa ja muut oleelliset palvelut kävelymatkan päästä. On koulu ja päiväkodit ja on harrastusmahdollisuuksia ja uimarantoja. Puolessa tunnissa pääsee Tampereen keskustaan bussilla ja toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin lähijunalla vielä nopeammin. Samassa puolessa tunnissa voi myös kävellä syvälle metsään Pirkkalan suuntaan ja olla luonnon rauhassa ja hiljaisuudessa, nauttia vaikka eväitä laavulla tai tarpoa vain omassa rauhassa pitkin poikin lukuisia polkuja.

Olen erittäin huolissani seurannut keskustelua ja lehtikirjoittelua koskien Puskiaisten oikaisua eli valtatie 3:n oikaisua Sääksjärveltä Pirkkalaan sekä 2-kehätie-hanketta, joka taas kulkisi Sääksjärveltä lentoasemalle. Olen myös tutustunut näihin kumpaankin tiehankkeeseen osin sidoksissa olevaan Sääksjärven osayleiskaavan luonnokseen, joka on nyt nähtävillä ja kommentoitavissa Lempäälän kunnan verkkosivuilla.

Lehtikirjoittelu ja kommentointi sosiaalisessa mediassa näiden hankkeiden osalta on ollut osittain harhaanjohtavaa ja toisaalta taas epärealistisen optimistista ja haluankin tässä nyt hieman tuoda esiin näitä esitettyjä väitteitä ja mitä itse olen niistä mieltä. Perusten mielipiteeni osin Väyläviraston 2019 tekemään selvitykseen Tampereen kehäteiden sisäisten maanteiden rooleista.

Olen lukenut lempääläläisen kunnanvaltuutetun mielipidekirjoituksen (Jocka Träskbäck, kok. /AL 14.1.), jossa kerrotaan, että Puskiaisten oikaisun arveltu kuuden minuutin nopeutus olisi ilmastoteko. Träskbäckin mukaan oikaisu vähentäisi ruuhkia, estäisi nykyisen moottoritien leventämisen 3+3-kaistaiseksi Sääksjärven kohdalla, ja ilman sitä ei myöskään nykyisen moottoritien kauan kaivattua meluntorjuntaa tultaisi tekemään.

Mikään näistä väitteistä ei pidä paikkaansa. Ei voida edes hyvin korkealla lentävällä mielikuvituksella kutsua satojen hehtaarien metsien kaatamista ja laajalti soisen maan mylläystä ilmastoteoksi. Nämä hankkeet ovatkin jyrkästi ristiriidassa Lempäälän kunnan hiilineutraalisuustavoitteiden kanssa.

Edellä mainitsemani Väyläviraston selvitys puolestaan kumoaa väitteet matka-ajan nopeutumisesta, lisäkaistojen pakollisuudesta nykyisellä tieosuudella sekä ruuhkien helpottamisesta. Selvityksen mukaan ruuhkat ainoastaan siirtyisivät tulevaisuudessa toisaalle. Meluntorjunnasta taas Träskbäck itse on sosiaalisessa mediassa aiemmin kertonut, että sitä tullaan kehittämään huolimatta tulevista tielinjauksista.
Samaisessa valtuutetun mielipidekirjoituksessa myös ylioptimistisesti väitetään, että polkuja ja laavuja kyllä riittää metsissä ja ne saattavat vain olla tulevaisuudessa vähän useamman käytössä, kun uudet asuinalueet rakennetaan. Tiesuunnitelmat yhdessä osayleiskaavaluonnoksen kanssa tekevät nämä haaveet turhiksi.

Tällä hetkellä näissä Sääksjärven ja Pirkkalan välisissä laajoissa ja yhtenäisissä metsissä risteilee useita polkuverkostoja varsinaisten Birgitan polkujen lisäksi. Näistä poluista suurin osa jäisi teiden tai asuin- ja teollisuusalueiden alle. Myöskään kaavaluonnoksessa kuvatut säilytettävät virkistys- ja viheralueet eivät mahdollista lähellekään nykyisen kaltaista lähiretkeilyä, marjastusta, maastopyöräilyä, hiihtoa tai koirien ulkoiluttamista ja koulutusta. Puhumattakaan metsän eläinten ja muun luonnon elinmahdollisuuksista. Kaavaluonnokseen kuvatut virkistysalueet ovat lähempänä taloyhtiön grillikatosta kuin nykyisiä metsän rauhassa olevia laavuja ja kotia.

Ammejärven laavu ja Kaitajärven kota ovat tälläkin hetkellä erittäin suosittuja lähiretkeilypaikkoja, joissa voi nauttia luonnon rauhasta ja eväistä nuotion äärellä. Sääksjärven Birgitan polun pysäköintialue on nykyäänkin etenkin viikonloppuisin täynnä, ja autoja on pysäköityinä myös läheisten metsäteiden varsilla. Eli toive siitä, että kaavailtujen uusien teiden ja asuinalueiden myötä lähiretkeily näissä metsissä säilyisi yhtä houkuttelevana kuin nyt, on täysin turha.

Huolimatta näistä suunnitelmista ja niitä koskevista virheellisistä väitteistä on vielä toivoa. On mahdollista vaikuttaa esimerkiksi allekirjoittamalla adressit.com-sivustolla vetoomus Pirkkalan ja Lempäälän välisen virkistysmetsän ja ekologisen käytävän säilyttämisestä ja antamalla palautetta osayleiskaavaluonnoksesta Lempäälän kunnan verkkosivuilla. Sekä tietenkin äänestämällä tulevissa kunnallisvaaleissa.

 

Teemu Hiltunen, Sääksjärvi

Kommentointi on suljettu.