Tuulilasista voi korjata enintään kahden euron suuruisen kiveniskemän

Autoilija, häikäiseekö kevätaurinko tai vastaan ajavan ajovalot? Syynä voi olla kiveniskemä tuulilasissa. Onneksi se on helppo korjata. Kuva: Vianor

Auton tuulilasi kannattaa tarkastaa ennen kevään aurinkoisia kelejä. Kun aurinko alkaa taas paistaa pimeimpien talvikuukausien jälkeen, tuulilasin vauriot korostuvat ja haittaavat näkemistä. Tuulilasin ja pyyhkijänsulkien kunnon tarkistaminen on helppo tapa lisätä omaa ja muiden liikenneturvallisuutta aurinkoisilla keleillä.

Tuulilasin kuluneisuuden ja vaurioiden aiheuttamat vaikutukset näkemiseen korostuvat aurinkoisina päivinä, kun ilmassa on pölyä ja aurinko paistaa vielä suhteellisen matalalta. Talvella lasissa on monesti lunta, kuraa, suolaa tai huurretta, mikä jo itsessään haittaa näkyvyyttä, ja matalalta paistava aurinko aiheuttaa erityisesti naarmuiseen tuulilasiin heijastuksia ja häikäisyä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimusten mukaan vain noin puolet suomalaisten autojen tuulilaseista on kunnossa.

– Erityisesti kiveniskemät laseissa ovat yleisiä, varsinkin talvella, kertoo rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.

Kiveniskemien lisäksi tuulilaseissa on halkeamia ja kulumaa, joka aiheutuu esimerkiksi huonokuntoisista pyyhkijänsulista.

 

Kiveniskemä tuulilasissa ei automaattisesti tarkoita, että lasi pitäisi vaihtaa. Noin kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä voidaan vielä yleensä korjata, mikäli se ei ole aivan tuulilasin reunassa.

Jos lasiin tulee kiveniskemä, se kannattaa heti suojata esimerkiksi teipillä ja sen jälkeen korjauttaa välittömästi, ettei vauriokohta ehdi laajeta liian isoksi. Korjaus kestää noin puoli tuntia, ja autolla ajoa voi jatkaa heti korjauksen valmistuttua.

Mikäli autossa on tuulilasivakuutus, yleensä korjauksesta ei peritä omavastuuta. Jotkut korjaamot myös hoitavat vakuutusyhtiön kanssa asioinnin niin, että asiakkaan ei tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta.

 Iso kiveniskemä tai halkeama näkökentässä on turvallisuusriski. Auton katsastuksessa niistä tulee korjauskehotus, ja kuljettajan näkökentässä oleva halkeama voi johtaa hylkäykseen. Halkeamia ei yleensä korjata, vaan koko tuulilasi on vaihdettava.