Lempäälän-Vesilahden Sanomien jutussa ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuriyksikön päällikkö Tero Haarajärvi kertoi, että koska Kuljusta Pirkkalan Linnakalliolle suunniteltu Puskiaisten oikaisu on merkitty maakuntakaavaan, siitä luopuminen vaatisi maakuntakaavan muuttamista. Lehden kansi julisti, että ”Puskiaisten oikaisua ei noin vain peruta”.
Haarajärven haastattelusta sai sen käsityksen, että maakuntakaava olisi jotenkin pyhä ja koskematon. Kaavaa kuitenkin voi ja pitääkin tarvittaessa päivittää muuttuneiden olosuhteiden mukaiseksi. Asian esiintyminen kaavassa ei määrää sitä toteutettavaksi, ainoastaan tekee sen mahdolliseksi.
Kaavan laatimisen jälkeen ilmastotoimien ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen tärkeys on konkretisoitunut ja tavoitteet selkiytyneet ja tiukentuneet. Samoin henkilöautoliikenteen kasvun ennusteet ovat muuttuneet.
Näistä syistä Pirkanmaan vihreä maakuntavaltuustoryhmä jätti tiistaina 23. maaliskuuta maakuntavaltuustossa aloitteen Pirkanmaan maakuntakaavan päivittämisestä vastaamaan HINKU-tavoitteita ja biodiversiteettikadon ehkäisytarvetta. Aloitteessa esitetään myös, että Pirkanmaan liitto arvioi kunnille antamissaan kaavalausunnoissa vaikutukset päästövähennystavoitteiden toteutumiseen ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.
Aloitteessa muistutetaan, että Pirkanmaa on sitoutunut täyttämään Suomen ympäristökeskuksen HINKU-verkoston kunnille ja maakunnille asettamat päästövähennystavoitteet ja kriteerit. Tavoitteena on vähentää 80 prosenttia kasvihuonekaasupäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Aloitteen mukaan monissa alueen kunnissa tehdään jo nyt ansiokasta työtä hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiseksi, mutta maakuntakaava ei tue työtä parhaalla mahdollisella tavalla.
On selvää, että laajojen metsäalueiden tuhoaminen uusien teiden alta ei istu asetettuihin ilmastotavoitteisiin. Metsän hiilinielun menetyksen lisäksi hankkeen hiilijalanjälkeä kasvattavat muun muassa tienrakennuksessa käytetyt työkoneet ja niiden polttoaineet, kiviaineksen louhinta ja murskaus sekä muun materiaalin tuotanto ja kuljetus. Myös maanmuokkaus vapauttaa ilmakehään valtavan määrän hiilidioksidia. Lisäksi uudet autoiluinvestoinnit lisäävät aina autoilua, mikä lisää päästöjä entisestään.
Olemme tilanteessa, jossa ilmastotavoitteet ja luonnon monimuotoisuuden suojeleminen pitäisi nostaa keskiöön kaikessa päätöksenteossa. Ei pidä unohtaa myöskään lähiluonnon ja metsien merkitystä asukkaiden hyvinvoinnille, terveydelle ja ympäristön viihtyisyydelle. Siksi Puskiaisten oikaisun ja kakkoskehätien asemesta olisikin syytä vakavasti harkita ns. 0+-vaihtoehtoa, jossa uusien teiden sijaan tehtäisiin parannuksia ja melusuojauksia nykyiseen moottoritiehen. Lisäkaistoja tähän vaihtoehtoon ei sisälly.
Tiina Wesslin, Lempäälä
kunnanvaltuutettu, kuntavaaliehdokas (vihr.)
Kommentointi on suljettu.