Sara Valli ja Maija Huttunen ovat pyörittäneet Narvan Kyläpanimoa vuodesta 2017 lähtien. Panimo on tamperelaisen Brewcats-kiertolaispanimon lisäksi ainoa täysin naisomisteinen panimo Suomessa, eli Narvan Kyläpanimo on ainoa kiinteä naisomisteinen panimo Suomessa.
– Usein meitä lähestytäänkin kysymyksellä ”missä ovat ne miehet, jotka tekevät oluet”, ja esimerkiksi meidän miespuolista kesätyöntekijää puhutellaan usein aluksi panimomestarina ennen kuin hän ehtii meidän hihittäessä korjata asian, Sara Valli sanoo nauraen.
Idea panimon perustamisesta lähti, kun Valli ja Huttunen halusivat tehdä itselleen mieluista olutta. Heidän mukaan ”pienpanimobuumin” alussa muotiin tulivat voimakkaasti humaloidut oluet, joiden suuri ystävä kumpikaan ei ollut.
– Halusimme lähteä rakentamaan meille sopivia makumaailmoja, pehmeyttä ja luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä, he kertovat.
Vallin ja Huttusen tavoitteena on tarjota olutta, joka vie ihmisen maalaismaisemaan ja takaisin yksinkertaisten asioiden äärelle. Vallin koulutus kulttuurihistoriassa on vaikuttanut panimon brändin muotoutumiseen.
– Oluella on kulttuurissamme vahva ja moniuloitteisen merkityksellinen asema. Sen historia kietoutuu vahvasti yhteisöllisyyden ympärille. Ylityöllistettyinä naisina meillä itsellämmekin on ehkä kaipuu rauhallisempaan elämään, Sara Valli kertoo.
– Narvan kylä on myös ympäristö, joka soveltuu näyttämöksi tälle idyllille. Maanviljely, talkootyöt ja yhteisöllisyys on täällä edelleen hyvin voimissaan. Ennen kieltolakia jokaisella kylällä oli oma panimonsa, mutta sen jälkeen vain muutama jäi voimiinsa. Yritämme luoda paluuta vanhaan perinteeseen, Narva ansaitsee oman panimonsa, Maija Huttunen jatkaa.
Narvan Kyläpanimon oluen maltaat ovat pääosin kotimaista tuotetta Lahdessa sijaitsevalta Viking Malt -mallastamolta. Erikoismaltaita, joita ei voi saada Suomesta, toimitetaan myös ulkomailta.
– Laajennamme ensi talvena toimintaa myös panimon viereiselle tontille ja siirrymme kokoaikaisiksi yrittäjiksi. Laajennuksen yhteydessä haluamme ottaa lähituottajien raaka-aineita toimintaan mukaan niin paljon kuin mahdollista, Valli selittää.
Lähiruoka-arvon lisäksi yritys tavoittelee myös hiilineutraaliutta. Vallin ja Huttusen mukaan luonto on tärkeä osa heidän oluiden kuvastoa.
Vallin ja Huttusen visio tulevaisuudesta on kehittää suomalaista ja narvalaista olutkulttuuria sekä luoda jotain uutta. He haluavat myös vastata koronapandemian myötä yleistyneeseen kotimaanmatkailun intoon.
– Uusien tilojen myötä meillä on mahdollisuus tehdä enemmän. Haavena olisi perustaa panimon yhteyteen oma pubi, eli tap-room, joka elävöittäisi maaseutua ja ihmiset pääsisivät juomaan hyvin tuoretta olutta, he kertovat.
Molemmat tekivät panimotyötä ensimmäisinä vuosina omien töidensä ohella – omien sanojensa mukaan yleensä öisin ja ”rakkaudesta lajiin”. Tuotteet myytiin usein äkkiä loppuun, mikä oli samalla upeaa, mutta samalla iso harmi molemmille.
– Tuotteista ja brändistä saatu palaute on ollut hyvää. Ihmiset kaipaavaat juurevuutta, ja sitä panimomme on. Emme yritäkään olla liian moderneja tai muodikkaita, vaan rehellisesti sekä täydellä sydämellä juuri sitä, mitä olemme, yrittäjät toteavat.