Huoli lähipalvelujen kaikkoamisesta on todellinen monissa maaseutukunnissa. Vesilahtelainen Joonas Maijala näkee, että palvelukadolle voidaan yrittää tehdä jotain.
Hän aikoo pitää autohuoltopalvelut omalla kylällä.
Maijalalla on autokorjaamo Vesilahden Tarimaalla ja asiakkaita on reilut viisi vuotta yritystään pyörittäneellä, 26-vuotiaalla Maijalalla siinä määrin, että hän on päätynyt laajentamaan toimintaansa.
Vanhaa verstasta vastapäätä on tekeillä uusi 360-neliöinen halli. Sen on määrä valmistua käyttöön lokakuun lopussa.
– Tuon tähän palveluja, mitä Vesilahdessa ei ole ollut. Kukaan muu ei tietääkseni tee 3D-nelipyöräsuuntauksia ja kaikkien automerkkien ilmastointihuoltoja, hän kuvaa.
Vanha talli on käynyt asiakasmäärien kasvaessa pieneksi. Entisen traktoritallin päähän rakentuneessa verstaassa on tilaa 80 neliötä ja vain yksi autonosturipaikka, kun uuteen halliin autonostureita tulee neljä.
– Kun on yksin ja yhdellä nosturilla tehnyt töitä, niin hommia on saanut painaa aamusta iltaan. Työt ovat meinanneet jonoutua, Maijala kuvaa.
– Siihen tulee toivottavasti nyt muutos, kun uudet tilat valmistuvat ja minulle tulee lisää työvoimaa, hän sanoo.
Hallin rakentamista on tuettu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. Hankenimenä on ollut Maaseudun nykyaikainen autokorjaamo.
– Hallia oli ryhdytty jo tekemään, kun tieto tukipäätöksestä tuli. Olisin tehnyt hallin joka tapauksessa, mutta tuesta on ollut apua, Joonas Maijala kertoo.
– Edellytykset tuen saamiseksi olivat hyvät, koska toiminta tuo paikkakunnalle jotain uutta. Jos autokorjaamoja olisi Vesilahdessa useampi vierekkäin, tuskin olisin saanut tukea, hän arvioi.
Vanha verstas ja uusi halli sijaitsevat Joonas Maijalan kotitilan pihapiirissä. Hän osti tilan isältään vuonna 2017 ja viljelee 65 hehtaarin alalla pääasiassa kauraa ja puna-apilaa. Tila on luomuviljelyssä.
– Urakoitsijaa käytetään, mutta keväisin tahtoo silti olla kiire, kun on peltotyöt, renkaanvaihdot ja normaalit huoltotyöt hoidettavana, Joonas Maijala sanoo.
Pelkkä maatalous elättää nyky-Suomessa yhä harvemmat. Tästä syystä Maijala ei ole jäänyt jatkamaan tilaa yksinomaan viljelijänä.
– Maatalous ei tällä mittakaavalla yksin riitä, vaan on pakko tehdä jotain muutakin, urakoida tai olla palkkatöissä tilan ulkopuolella. Se vaatii tänä päivänä tiettyjä asioita, että tilanpitoa kannattaa jatkaa, hän pohtii.
Maijala päätyi korjaamoalalle autoharrastuksensa kautta. Hän rakenteli nuorena poikana pelto- ja jäärata-autoja.
– Pääsin vuonna 2015 armeijasta ja menin palkkatöihin korjaamoon, mutta kyseisessä firmassa oli yt:eitä yt:eiden perään. Vakituista paikkaa ei tullut, ja epätietoisuus töiden jatkumisesta rassasi. Kun viimeisissä yt-neuvotteluissa selvisi, että työt eivät tule jatkumaan, tuli yrittäjyys vaihtoehdoksi.
– Minulla oli autoharrastuksen pohjalta jo valmiiksi huoltotarvikkeita, joten siitä hommat lähtivät, Joonas Maijala kertoo.
Bisnes on kannattanut, ja nyt asiakkaita tulee viikoittain kauempaakin kuin Vesilahdesta ja Lempäälästä, esimerkiksi Tampereelta.
– Koetamme pysyä kehityksessä mukana. Itse olen jo hieman kouluttautunut sähköautojen huoltoja varten, Maijala sanoo.
– Autot eivät tule nähdäkseni lähtemään mihinkään. Kulkevat ne sitten bensalla tai sähköllä tai ovat ne tulevaisuudessa millaisia ufoja tahansa, niin korjata niitä täytyy, hän toteaa.