Turvallinen suojatie ei ole itsestäänselvyys – tarkkaavaisuus ja tilannenopeus avainasemassa

Suojatietä koskeva perussääntö on varsin yksinkertainen: ajoneuvon kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Silti lähes viikoittain luemme uutisia suojatieonnettomuuksista. Syitä onnettomuuksiin on monia, joista yleisimmät ovat tarkkaavaisuuden puute ja liian kova tilannenopeus.

Arjen kokemukset kertovat, ettei turvallinen tien ylittäminen suju niin kuin pitäisi. Näin käy siitä huolimatta, että Liikenneturvan kyselyssä yhdeksän kymmenestä vastaajasta tiesi, että autoilijan tulee antaa tietä jalankulkijalle, joka on juuri menossa suojatielle.

Turhan monesti autoilija ajaa suojatien yli, vaikka jalankulkija on astumassa suojatielle.

Vaikka suojatiesäännöt ovat hallussa – ainakin kyselyissä – on väistämissääntöjen kertaus paikallaan yhä uudelleen ja uudelleen. Liikenneturvan kyselyssä kuljettajista ainoastaan kolme neljästä piti liikennesääntöjen osaamista vahvana puolenaan. Hieman tätä useampi koki kuitenkin noudattavansa liikennesääntöjä.

– Tahtotilaa noudattaa sääntöjä on, mutta omasta osaamisesta ollaan ehkä hieman epävarmoja. Varmuutta osaamisestaan saa ainoastaan kertaamalla sääntöjä. Maltillinen vauhti risteyksiä lähestyttäessä antaa myös aikaa tehdä tilannearvion, tiedostaa ketä on väistettävä ja myös havainnoida jalankulkijat ja pyöräilijät oikea-aikaisesti, Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi sanoo.

Nopeus riittävän alhaiseksi

Tehokkain tapa kohentaa suojateiden turvallisuutta, on ajoneuvon nopeuden alentaminen. Mitä alhaisempi nopeus on, sitä enemmän kuljettajalla on aikaa havainnoida ja reagoida.

– Jos kokee, ettei pysty turvallisesti pysähtymään, on nopeutta todennäköisesti liikaa. Mitä suurempi nopeus, sitä vähemmän aikaa kuljettajalla on havainnoida liikennetilannetta ja reagoida sen mahdollisiin muutoksiin, kuten tietä ylittävään jalankulkijaan tai liikennevaloihin, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen toteaa.

Jalankulkijan kannattaa ylittää suojatie vasta sitten, kun on varmistunut tien ylityksen turvallisuudesta. (Kuva: Liikenneturva)

Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi muistuttaa, että taajamassa pieneltäkin tuntuvat nopeuden ylitykset voivat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vinkkelistä saada liikenteen tuntumaan turvattomalta. Taajamanopeusrajoituksilla pyritään parantamaan jalan ja pyörällä liikkuvien turvallisuutta.

– Tilanteeseen sopivalla vauhdilla ajaessa ehtii havainnoida sekä erilaiset tilanteet että muut liikkujat tarpeeksi ajoissa – ja sen jälkeen tehdä tarvittavat toimenpiteet, kuten pysähtyä antamaan jalankulkijalle esteetön kulku suojatien yli ilman äkkijarrutuksia. On muistettava, että laki velvoittaa kuljettajaa varautumaan siihen, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä, Kinisjärvi selvittää.

Nyt kun liikenteessä ovat myös koululaiset, on suojateiden kunnioitus vieläkin tärkeämpää.

– Se, millä tavalla me aikuiset käyttäydymme liikenteessä, välittyy myös lapsille. Paitsi että olemme esimerkkejä takapenkin tenaville, luomme ajokäyttäytymisellämme kuvaa liikenteen turvallisuudesta. Jos liikennevaloissa kiihdytetään jarrun painamisen sijasta, teemme liikenteestä myös turvattoman tuntuista, Pasi Anteroinen sanoo.

Liikennesäännöt haltuun

Miten liikennesäännöt tässä tilanteessa menevätkään, kysyy yllättävän moni, kun yllättävä tilanne tulee liikenteessä eteen. Koska tilanteet liikenteessä ovat nopeita, pitäisi sääntöjen tulkinta tulla selkärangasta.

Suomalaiset autoilijat sanovat tuntevansa hyvin suojatiesäännöt, mutta aina se ei näy käytännössä. (Kuva: Liikenneturva)

Autoilijalle tärkeintä on pitää katse tiellä ja tarkkailla liikennettä. Puhelimen vilkuilu on ehdottomasti kielletty. Lisäksi on noudatettava nopeusrajoituksia ja lähestyttävä suojatietä aina varoen.

Jalankulkijan on puolestaan oltava koko ajan valppaana. Jalankulkijan kannattaa ottaa katsekontakti lähestyvän ajoneuvon kuljettajaan, jotta molempien aikeet ovat tiedossa. Suojatielle ei kannata astua, ellei kuljettaja hidasta nopeutta ja havaitse jalankulkijaa.

Polkupyörällä saa ajaa suojatien yli, mutta hänen pitää huomioida, että pyörällä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle. Pitää muistaa, että suojatie velvoittaa antamaan esteettömän kulun ainoastaan jalankulkijalle. Pyörän taluttaja katsotaan jalankulkijaksi. Pyöräilijä on liikenteessä ajoneuvon kuljettaja ja pyöräilijää koskevat suurelta osin samat säännöt kuin autoilijaa.