Jalankulkija on Höytämöntiellä nyt ykkönen – Sääksjärvelle tehtiin Lempäälän ensimmäinen yhteiskaturatkaisu

Liikennemerkki ohjaa, kuinka yhteiskadulla ajetaan. Kuva: Katariina Rannaste

Sääksjärven Höytämöntiellä liikutaan nyt jalankulkijoiden ehdoilla. Höytämöntielle on tänä kesänä valmistunut yhteiskaturatkaisu.

Se tarkoittaa, että autoilijat ajavat kadun keskellä olevaa kaistaa, ja sen molemmin puolin on tavallista leveämpi kaista jalankulkijoille.

Kun toinen ajoneuvo tulee vastaan, autoilija väistää siirtymällä tien oikeaan reunaan jalankulkijat huomioiden.

Autoilun lisäksi myös pyöräily tapahtuu keskellä katua olevalla kolme metriä leveällä kaistalla.

Höytämöntien yhteiskadun molempiin päihin on asennettu suuret opastetaulut ohjeistamaan kadulla liikkumista.

– Yhteiskadusta päätettiin asukkaiden kanssa, kunnossapitopäällikkö Tiina Pekkala kertoo. Kuva: Katariina Rannaste

Yhteiskadun tavoite on hillitä ajonopeuksia. Alueen asukkaat olivat jo pitkään olleet huolissaan ajonopeuksista Höytämöntiellä, ja aloitteita oli tehty hidastetöyssyjen saamiseksi.

– Höytämöntielle oli kunnassa jo suunniteltu parantamistoimenpiteitä, mutta asukkaiden kanssa päädyttiin uuteen malliin, kertoo tiiminsä kanssa yhteiskatua suunnitellut Lempäälän kunnan kunnossapitopäällikkö Tiina Pekkala.

– Tällä ratkaisulla ei esimerkiksi jouduttu leventämään tietä, ja se miellytti asukkaita, Pekkala mainitsee.

Yhteiskatua on kokeiltu Suomessa muillakin paikkakunnilla, muun muassa Pyhtäällä ja Hattulassa, missä se kulkee kylätien nimellä. Hattulan kylätiehanke toimi myös Lempäälän hankkeen innoittajana.

– Tarkoitus on, että yhteiskadulla ajetaan pienillä nopeuksilla, ja tiellä ajaessa tuntuukin siltä, ettei tee mieli mennä kovaa. Tiellä on myös hidastetöyssyjä, Pekkala sanoo.

Yhteiskadun pituus on reilut 400 metriä. Sen varrella on muun muassa Höytämön leikkikenttä sekä Iso-Kyynärön uimarannalle ja matonpesupaikalle vievät liittymät.

Kaistalle maalattu merkki osoittaa, että tämä on jalankulkijoiden kaista. Merkkiä on toistettu yhteiskadulla pitkin matkaa. Kuva: Katariina Rannaste

Kunta sai valtiolta yhteiskatuun avustusta kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita edistävänä hankkeena. Yhteiskadun kustannukset ovat noin 100 000 euroa, josta valtiolta saatu avustus kattaa puolet.

– Kunta olisi rakentanut yhteiskadun joka tapauksessa, mutta hienoa, että avustus saatiin, Tiina Pekkala toteaa.

Pekkala pitää mahdollisena, että yhteiskatuja voitaisiin tehdä Lempäälään muuallekin, mutta ratkaisuja ajonopeuksien hillitsemiseksi tehdään aina kohdekohtaisesti.

– Yhteiskatu on yksi hyvä vaihtoehto, ja nyt siitä saadaan hyvin kerrytettyä kokemusta Höytämöntieltä, Pekkala toteaa.

 

 

Kuinka yhteiskadulla ajetaan?

– Autoilu ja pyöräily tapahtuu keskellä katua olevalla 3 metriä leveällä kaistalla.

– Jalankulkijoilla on tavallista leveämmät kaistat molemmin puolin tietä. Autoilijat käyttävät keskelle jäävää kaistaa niin, että kaistalla ajetaan keskellä.

Autoilijat ajavat kadun keskellä olevaa kaistaa. Kuva: Katariina Rannaste