Suomen sähköautomarkkinoille tänä vuonna ilmestynyt Cupra saattaa kuulostaa äkkiseltään kummalliselta uutuudelta, mutta taustalla on paljon tuttua. Cupra on eriytetty Volkswagen-konserniin kuuluvasta Seatista omaksi brändikseen vuonna 2018, ja sen ensimmäinen täyssähköauto syntyi nimellä Born.
Born-mallin hinnat alkavat 42 390,00 eurosta ja varustellumman Born Max -mallin hinnat 46 990,00 eurosta. Kumpaankin malliin on saatavilla valtion myöntämä 2 000 euron täyssähköauton hankintatuki.
– Tunteita herättävän muotoilun lisäksi auto tarjoaa edistyksellisen voimalinjan ja välitöntä suorituskykyä sekä erinomaista ajotuntumaa kaikissa ajotilanteissa, Cupraa maahantuova K-Auto lupaa ja kertoo, että barcelonalaisen haastajabrändin inspiroiva muotoilu erottaa sen kilpailijoistaan.
K-Auton mukaan Cupra tuotetaan hiilidioksidineutraalisti läpi koko tuotantoketjun, ja kestävä kehitys otetaan huomioon entisen Itä-Saksan alueella sijaitsevan Zwickaun tehtaan koko tuotantoketjussa. Vääjäämättömät päästöt tuotannossa kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.
ID3-Volkkarin varustellumpi veli
Cupra Born perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteelle. Volkkareista monin tavoin lähimpänä Bornia on täyssähköinen ID3.
Cupra Bornin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa lämpöpumppu, sähkökäyttöinen seisontalämmitys- ja jäähdytys, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä, ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla ja erikoisurheiluistuimet kangasverhoilulla.
Kuljettajaa avustavista järjestelmistä on tässä varustelutasossa vakiona muun muassa liikennemerkkien tunnistus ja Lane Assist -kaistanpitoavustin.
Tätä juttua varten testatun yksilön lisävarusteisiin kuului tuulilasinäyttö lisätyn todellisuuden Augmented reality -toiminnolla sekä kymmenen kaiuttimen Beats Audio -äänentoistojärjestelmä.
Testiauton hinnaksi on ilmoitettu 49 900 euroa. Valtion hankintatuen saa, mikäli täyssähköauton hinta on alle 50 000 euroa.
Pahin tenkkapoo tuli ennen lähtöä
Testasimme Cupra Bornin sateisena syyskuun päivänä starttaamalla Tampereen Hatanpäältä ja kiertämällä kaikkien Pirmediat-konserniin kuuluvien lehtien toimitukset. Reitin varrelle osuivat täten Pirkkala, Ylöjärvi, Orivesi, Pälkäne, Lempäälä ja sen ohessa Vesilahti sekä päätepiste Akaa.
Testikuljettajallamme on pitkäaikainen VW-konsernikokemus vuosimallin 2006 Skoda Octaviasta ja Skoda Fabiasta sekä vuoden ja kolmen kuukauden kokemus vuosimallin 2016 lataushybridistä Passat GTE:stä. Tuhannet sähköllä ja bensiinillä ajetut automaattivaihde-GTE-kilometrit helpottivat Cupraan tutustumista suunnattomasti, ja pahin rasti olikin löytää autoliikkeen pihassa se Passatin vaihdekepin korvaava vipstaaki, josta saa valittua vaihteen joko eteen tai taakse. Kun kyseinen pyöräytin löytyi ratin oikealta puolelta, saattoi loppupäivän keskittyä havainnoimaan autoa, ajokokemusta ja vaihtelevaa maantieverkostoa mukavine maisemineen.
Peruutuskamera vaatii pyyhintää
Cupra Born on kokoonsa nähden jämäkkä peli ja hyvä ajettava. Kaistavahti näyttää tuulilasissa oranssia viivaa ja alkaa vääntää rattia, jos ajolinja meinaa lipsua liikaa oikealle tai vasemmalle. Adaptiivinen vakionopeudensäädin lyö jarrua päälle, kun edellä ajavan perä lähestyy liikaa, mutta lisäksi Cupra hidastaa menoa osittain omin nokkineen myös silloin, kun nopeusrajoitus alenee tai navigaattorin havaitsema risteys lähestyy.
Kiihtyvyys ja hiljaisuus yhdistettynä jämäkkyyteen tuotti aluksi tilanteita, joissa ajonopeus nousi täysin huomaamatta 60:n alueella 80:een tai 80:n alueella 100:aan. Kaasun kanssa pitää siis olla tarkkana tai käyttää aktiivisesti vakionopeudensäädintä.
Toisin kuin esimerkiksi Google Maps, Cupran oma navigointisysteemi ei tunnu tunnistavan tai etsivän kartalta määränpääksi paikkoja ilman tarkkaa osoitetta. Eikä aina auta tarkka osoitekaan. Matkalla Pälkäneeltä Lempäälään navigointijärjestelmä ei monesta yrityksestä huolimatta ollut sitä mieltä, että Lempäälän keskustassa olisi osoite Tampereentie 19. Sen sijaan navigaattori katsoi auton olevan määränpäässä Valkeakosken suunnasta tultaessa jo Marjamäessä ennen Ideaparkia.
Etenkin kaupunkiajossa ja pysäköitäessä taajaan hyödyksi oleva peruutuskamera olisi Cuprassa vielä enemmän hyödyksi, jos se ei sijaitsisi takarekisterikilven alla vailla suojaa ja tarjoaisi sadesäällä peruuttajan näkymäksi pelkkää harmaata muhjua. Autosta nouseminen ja sormella pyyhkäisy auttoi, mutta ihan jokaisella lähtökerralla sitä ei viitsisi tehdä.
Takapenkillä kaksi istuinta
Valmistajien täyssähkö- ja hybridiautoille lupaamat ranget eli toimintamatkat ovat järjestelmällisen idealistisia. Tour de Pirmediat ajettiin noin seitsemän celsiuksen ulkoilmaolosuhteissa, ja tämä näkyy kesäisempään keliin verrattuna jo kulutuksessa, vaikka päivän keskinopeus oli vain 56 kilometriä tunnissa.
Testiyksilössä oli normaalia suurempi, 77 kilowattitunnin akku, jolla toimintamatkaksi luvataan 544 kilometriä. K-Auton pihasta lähdettäessä Cupra ilmoitti toimintamatkaksi 440 kilometriä.
Kun päivän kierros ja pienet ilta-ajot oli ajettu, mittariin oli kertynyt 279 kilometriä. Sähköä oli auton mukaan jäljellä 123 kilometrin ajoon. Virtaa oli siis huvennut 317 kilometrin edestä.
Ajoaikaa testirupeamassa kertyi minuuttia vaille viisi tuntia, ja päivän keskikulutus oli 18,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä.
Auton mukana tulee normaaliin pistorasiaan käyvä latauslaite ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva kaapeli. Tässä testissä tavallisesta pistorasiasta saatiin ladattua illasta aamuun 12 tunnin aikana melko tarkkaan 100 kilometrin sähköt.
Testin loppumetreillä viiden hengen seurueen lähtiessä Cupralla lounaalle kävi ilmi, että takapenkillä onkin vain kaksi istuinpaikkaa ja turvavyötä. Maksimimäärä ihmisiä Cupran kyydissä on siis neljä.