Kunnianhimoinen Suomi-rata -hanke tähtää nopeaan raideyhteyteen Tampereen ja Helsingin välille. Suunnitelmavaihtoehdoista hulppein kaivautuu Lempäälän alitse tai Kirkkojärven ylittävää siltaa pitkin. Visio on huikea ja ansaitsee täyden huomion. Raideliikenne on avainasemassa tulevaisuuden liikennöinnissä maan kasvukeskusten välillä. Pikainen raideyhteys pääkaupunkiin on kuin suora jatkumo suunnitelmista kaivaa rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan. Toteutuessaan raideyhteys Pirkanmaalta keski-Eurooppaan olisi saavutettavuudeltaan kilpailukykyinen lentoliikenteelle.
Lempäälän kunta jättäytyi pois Suomi-rata -hankkeesta toisin kuin vaikkapa Akaa, Janakkala, Pirkkala tai Nokia. Sekin on perusteltu ratkaisu. Myös Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen piti nykyratayhteyden parantamista kannatettavampana vaihtoehtona. Se olisi paitsi edullisempi, myös nopeammin toteutettavissa oleva vaihtoehto avartaa liikenteen pullonkauloja.
Pääradan jo suunniteltu perusparantaminen voi edetä huomattavan nopeasti rahoituksen selvitessä. Se vauhdittaa osaltaan myös maantieliikenteen ratkaisuja Puskiaisten oikaisuineen tukiessaan jo olemassa olevaa infraa.
Suomi-radan uudet linjaukset suurnopeusradan toteuttamiseksi ovat kunnianhimoisia. On aivan perusteltu kysymys, ovatko ne sitä liikaakin. Rautatieverkon kehittämisessä kannattaa ladata ripeästi paukut hankkeisiin, jotka ovat paitsi nopeammin toteutettavissa, myös todennäköisiä. Päärautatieväylän kunnostuksella on jo kiire.
Lue myös:
”Pääradan välityskyky kiireesti paremmaksi” – Sääksjärvelle halutaan lähijuna, ei Suomirataa