Uusi ajokorttilaki jumittaa eduskunnassa – ikäpoikkeuslupaa harkitsevat ovat vaikeassa tilanteessa

Valkoinen kolmio ja lisäsivupeili varoittavat muita tielläliikkujia ajouransa alussa olevasta. Yhä useampi suorittaa ajokortin ajo-opetusluvalla ja 17-vuotiaana. Kuva: Seppo Kummala

Ajokorttilain uudistus neljä vuotta sitten mahdollisti ajokortin suorittamisen ikäpoikkeusluvalla jo 17-vuotiaana. Poikkeusluvan suosio on yllättänyt. Nykyisin jo lähes puolet pirkanmaalaisista nuorista suorittaa ajokortin ikäpoikkeusluvalla jo ennen täysi-ikäisyyttä. Heinäkuussa henkilöauton ajokortti oli taskussaan 1 329 pirkanmaalaisella 17-vuotiaalla. Määrä kasvaa koko ajan.

Ikäpoikkeusluvan saamiseksi hakijan täytyy täyttää tietyt ehdot. Vanhempien suostumus on ensimmäinen, toinen on syy, jota varten lupaa aikaistettuun ajokorttiin haetaan. Lupakriteerit ovat hakijoilla hyvin hallussa. Hylkäysprosentti on varsin pieni. Alkuaikojen harjoittelun jälkeen nykyisin ikäpoikkeuslupahakemuksia joudutaan hylkäämään harvemmin kuin henkilöautoja katsastuksessa.

Ikäpoikkeusluvan perusteena on aina nuoren oma tarve liikkumiseen, esimerkiksi työ tai opiskelu. Ehdot ovat tiukat, mutta ne on esitetty Traficomin sivuilla selkeästi. Traficom on suoriutunut monimutkaisen viranomaishakemuksen viidakon oppaan toimestaan erinomaisesti. Sivusto on selkeä ja hakuohjeet mallikelpoiset.

Ikäpoikkeuslaista on tullut niin normaali käytäntö, että siitä halutaan eroon uudella lakimuutoksella. Jatkossa ajokortin voisi suorittaa jo 17-vuotiaana ainoastaan vanhempien suostumuksella. Ikäpoikkeuslupien määriä tarkastellen lakimuutos näyttäisi vahvistavan nykyisen käytännön ja sujuvoittavan lupamenettelyä. Kääntöpuolena on toki huoli nuorten turvallisuudesta.

Hallitus antoi esityksensä uudesta ajokorttilaista jo toukokuussa. Keskeiset muutokset laissa ovat, että ajokortin voisi vanhempien luvalla suorittaa ilman erillistä ikäpoikkeuslupaa jo 17-vuotiaana. Uutta olisi se, että alaikäisten ajokortti olisi normaalia tiukemmin rajoitettu.

Keskeiset rajoitukset ovat, että 17-vuotiaan ajokortti ei olisi voimassa yöaikaan, eli kello 00-05 välisenä aikana. Toisena rajoituksena alaikäinen saisi kuljettaa kyydissään vain yhtä matkustajaa. Nämä rajoitukset poistuvat automaattisesti, kun kortinhaltija täyttää 18 vuotta.

Tämä siis, mikäli hallituksen toukokuussa antama esitys menee läpi eduskunnassa ja laki hyväksytään sellaisenaan. Tällä hetkellä kukaan ei tiedä, miten ajokorttiasia etenee. Tavoite oli, että ajokorttiuudistus olisi astunut voimaan 1. lokakuuta. Eduskunta vaati keväällä asiasta lisää selvityksiä ja siirsi asian käsittelyn ”syksyyn”. Selvitykset on tehty, mutta vieläkään ei tiedetä, koska lakiuudistus tulee eduskunnan käsittelyyn.

Vasta liikennekäyttäytymistä harjoittelevan tunnistaa valkoisesta varoituskolmiosta. Kuva: Seppo Kummala

Tällä hetkellä 17 ikävuotta lähestyvät ovat vaikean pohdinnan edessä. Ikäpoikkeuslupaa saa hakea 16 vuotta ja 8 kuukautta vanhalle. Lupa voidaan myöntää kolme kuukautta ennen 17-vuoden rajapyykin täyttymistä, mutta ajokortin voi suorittaa vasta 17 vuoden iässä. Lakimuutoksen odottelu ja epätietoisuus ovat hillinneet ikäpoikkeuslupien hakua. Lupakäsittely kestää tällä hetkellä noin kaksi viikkoa, kun se vielä viime vuonna venyi yli kuukauden mittaiseksi. Ikäpoikkeuslupia on kuitenkin myönnetty tänä vuonna jo lähes yhtä paljon kuin koko viime vuonna, joka oli tähänastinen ennätysvuosi.

Ajopoikkeusluvan hakeminen maksaa 110 euroa, eikä sitä palauteta, vaikka hakemus palautuisi kielteisenä. Vielä kesän korvalla Traficom kehotti seuraamaan tilannetta ja harkitsemaan, kannattaako ikäpoikkeuslupaa enää hakea. Tällä hetkellä pohdinta on vielä vaikeampaa. Jos laki tulee käsittelyyn nopeasti ja menee sellaisenaan läpi, voi ajopoikkeuslupa menettää merkityksensä vielä tämän vuoden puolella.

Aivan yhtä todennäköistä on, että käsittely venyy, eikä rajoitteista olla yksimielisiä. Välivaihe jättää suuren joukon 17-vuotiaita epätietoiseen tilaan oikeuksistaan. Koko maassa tälläkin hetkellä on lähes 13 000 alle 18-vuotiasta ajokortin haltijaa. Pirkanmaalla reilut 1 300 ja ikäluokan yli 2 000 tulevaa kuljettajaa pohtii asiaa.

Ikäpoikkeuslupaa harkitsevan on hyvä tiedostaa myös lakiesityksen poikkeava esitysmuoto. Mikäli ajokortin ehtii suorittaa ikäpoikkeusluvalla, voimaan tullessaan uusi laki rajoittaa nuoren kuljettajan oikeuksia. Esityksen mukaan alle 18-vuotiasta kuljettajaa koskevat rajoitukset koskevat myös niitä, jotka ehtivät kortin suorittaa ikäpoikkeusluvalla. Tällä hetkellä ikäpoikkeusluvalla suoritettu ajokortti on oikeuksiltaan yhtäläinen täysi-ikäisten ajoluvan kanssa. Poikkeuksen muodostavat vain ulkomailla Suomen laista poikkeavat ikärajoitukset.

Poikkeuksellista taantuvasti toteutettua ajo-oikeuden rajoitusta on perusteltu muun muassa valvonnan vaikeudella. Esimerkiksi mopokortin voimaan tullessa tällaista taannehtivuutta ei käytetty. Ennen lain voimaan tuloa 15 vuotta täyttäneet saivat pitää mopolla ajo-oikeutensa, vaikka heillä ei ajokorttia olisikaan.