Kesän pyöräretket sujuvat toimivalla menopelillä – pienillä huoltonikseillä pyöräily käy rattoisasti

Pyörähuoltaja Mikko Vuorinen sanoo, että huoltoon tuodaan usein pyöriä, jotka kaipaisivat puhdistusta pysyäkseen paremmassa kunnossa. Kuva: Seppo Kummala

Mikäpä sen mukavampaa kauniina kesäpäivänä, kuin hypätä fillarin satulaan ja suunnata lähirannalle, jäätelökioskille tai miksei naapurikunnan nähtävyyksiin tutustumaan. Huolletulla polkupyörällä polkeminen sujuu kevyesti. Nykyisin suosituilla sähköavusteisilla polkupyörillä pidemmätkin taipaleet taittuvat rattoisasti – kun vain pyörä on kunnossa.

Polkupyörään voi tulla toki vikoja, mutta mukava polkupyöräretki katkeaa turhan usein syystä, jonka olisi voinut helposti välttää. Hyvin hoidettu polkupyörä on paitsi turvallinen, myös mukava ajaa. Toimiva polkupyörä rullaa kevyesti ja äänettä, sekä pysähtyy tarvittaessa tehokkaasti. Pitkään polkupyöriä huoltanut Mikko Vuorinen tuntee pyörien huollon niksit, ja myös ne useimmin vastaan tulleet sudenkuopat. Seuraavassa Vuorisen helppoja kotikonsteja, joilla varmistat pyöräsi olevan kunnossa.

  1. Perussilmäys. Tee aina pyöräilemään lähtiessäsi yleissilmäys, onko pyörä kunnossa. Älä lähde pyöräilemään tyhjillä kumeilla. Riittävän täyteen ilmaa pumpattu rengas rullaa kevyesti, eikä rikkoudu niin helposti. Vinkki: Hanki kotiisi ilmanpainemittarilla varustettu jalkapumppu ja säilytä sitä pyörän lähellä. Oikean ilmanpaineen määrän voit lukea polkupyörän ulkokumista.
  2. Tarkista, että osat eivät repsota tai kolise ja kiristä tarvittaessa ruuvit. Talvisäilöstä otettaessa kesän rientoihin tee tavallista perusteellisempi yleistarkastus. Pyörän kumit vaurioituvat useimmin talvisäilytyksessä tyhjillään seisoessaan. Puhkeamatonta rengasta ei olekaan. Viiltosuojattu rengas kestää paremmin ja on kannattava hankinta etenkin pidemmille pyöräretkille. Vinkki: Säilytä pyörä pitkäaikaisseisonnassa mieluiten ripustettuna ilmaan tai ainakin selälleen käännettynä, tällöin pyörän kumit pysyvät paremmassa kunnossa.
  3. Ketju ja vaihteet. Polkupyörän huoltamaton voimansiirto aiheuttaa nitinöitä ja natinoita, tekee ajamisesta raskaampaa ja kuluttaa sekä ketjua että vaihteiston rattaita. Pese likainen ketju siihen tarkoitetulla puhdistusaineella ja voitele pyörän ketjuille tarkoitetulla voiteluaineella. Napa- eli kappavaihteisen ketjun sopiva kireys on, kun ketju liikkuu ylös ja alas sormella noin yhden senttimetrin. Ratasvaihteisessa voimansiirrossa takavaihtaja pitää ketjun oikealla kireydellä. Vinkki: investoi teflonpitoiseen, laadukkaaseen ketjun voiteluaineeseen, se kerää vähemmän likaa, toimii liukkaammin ja säästää ketjua ja vaihderattaita kulumiselta. Vinkki 2: voitele etenkin levyjarrullisen polkupyörän ketjut etuhammasrattaan puolelta, jotta voiteluainetta ei mene jarrulevylle ja -paloille.
  4. Pyörän pesu. Polkupyörät ovat korjaamolle viedessä varsin usein hyvin likaisia. Pyörän peseminen laiminlyödään yllättävän usein siihen nähden, kuinka paljon helpolla toimenpiteellä lisätään pyöräilyn viihtyisyyttä. Samalla kun pesee polkupyörän, tulee kuin automaattisesti tarkistettua sen kunto. Vinkki: Pesun yhteydessä voi lisätä tipan voiteluainetta vaijereihin ja vaihteiston liikkuviin osiin.
  5. Jarrut. Polkupyörällä on kaksi päätehtävää, liikkua eteenpäin ja pysähtyä tarvittaessa tehokkaasti. Mikko Vuorinen kertoo, kuinka usein huoltoon tuoduissa polkupyörissä jarrupalat ovat kuluneet loppuun. Se on paitsi vaarallista, voi tulla myös kalliiksi. Jarrupalat ovat edullisia vaihtaa, jos kuluneet palat vioittavat jarrulevyt tai jumittavat vaijerit, remontin kustannus kasvaa. Vinkki: testaa säännöllisesti jarrujen toiminta.
  6. Lisävarusteet. Polkupyöriin pätee sama kuin autoon, mukana täytyy kuljettaa tarvittava, mutta ei ylimääräistä. Runkolukon lisäksi hyvä lisälukko mahdollistaa polkupyörän kiinnittämisen tauon ajaksi kiinteään telineeseen tai vaikka aitaan. Hämärällä ja pimeällä jo laki edellyttää polkupyörässä käytettävän valoja. Niiden toimivuus kannattaa testata jo valoisalla. Pidemmillä retkillä varusteet on mukava kuljettaa satulassa tai sivulaukuissa. Satulassa paino sijoittuu pyörän keskelle, sivulaukut kannattaa laittaa molemmille sivuille, jotta painon jako on helpompaa tasaisesti: Vinkki: polkupyöriin saa nykyisin standardoituja tavaratelinejärjestelmiä, joiden kaikki varusteet kiinnittyvät helposti telineeseen kiinni.
Puhdas ja voideltu ketju ja vaihteisto pysyvät pidempään kunnossa ja toimivat miellyttävämmin. Kuva: Seppo Kummala

Mikko Vuorinen muistuttaa, että polkupyörän huolto onnistuu melko pitkälle kotikonstein, mutta epävarmuuden iskiessä kannattaa turvautua ammattiapuun. Esimerkiksi vaihteet tai jousitukset, sähköavusteisten polkupyörien moottoreiden säätö voivat vaatia työkaluja, joita ei joka autotallista löydy. Hyvä pyöräkorjaaja varmistaa polkupyörän turvallisuuden ja opastaa myös huoltotarpeissa.

Polkupyörän ulkokumista löytyy tiedot renkaalle sopivasta ilmanpaineesta. Kuva: Seppo Kummala