Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajana työnsä aloittanut diplomi-insinööri, eMBA Antti Heikkinen, 49, näkee POK:n tulevaisuuden myönteisen kasvun ja kehityksen voittokulkuna. Hänen mukaansa osuuskauppa vastaa positiivisiin haasteisiin satojen miljoonien eurojen investoinneilla.
Turun Osuuskauppaa Varsinais-Suomessa liki viisi viime vuotta johtanut Antti Heikkinen on oivaltanut jo parin viikon perehdytysjakson aikana Pirkanmaan Osuuskaupassa, miksi runsaan 535 000 asukkaan maakunta porskuttaa Suomen kasvukäytävällä suotuisien tähtien alla. Niin Heikkisen työyhteisö kuin hänen tapaamansa sidosryhmäläiset ja yhteistyökumppanit sekä tapaamansa ihmiset ovat toivottaneet tulijan lämpimästi tervetulleeksi. Pirkanmaan ilmapiiri on kannustava ja rakentava.
Heikkinen ilmoittautuu paitsi vankkumattomaksi osuuskauppamieheksi myös uskolliseksi Sotkamon Jymyn kannattajaksi. Miehen juuret ovat Kainuussa luovuudestaan ja hyvästä kuntaimagostaan kuulussa Sotkamossa.
S-ryhmän eri tehtävät ovat valmentaneet Heikkisen osuuskaupan menestyjäksi. Ennen Turun Osuuskaupan toimitusjohtajuutta hän oli ABC-ketjujohtajana ja S-Voiman toimitusjohtajana.
Jo 122 vuoden ikäinen Turun Osuuskauppa on ryhmän vanhin yhtäjaksoisesti toiminut osuuskauppa. Heikkinen korostaa, että aate ja historia velvoittavat.
– Samat periaatteet ovat toimineet erilaisina aikakausina, ne ovat relevantteja nyt ja tulevaisuudessa. Toiminnan kärkenä on tuottaa etuja ja palveluja omistajille eli asiakkaille. Toiminnan on oltava lisäksi tehokasta ja kunkin ajan muiden vaatimusten mukaista. Kilpailukyky kumpuaa oikeanlaisesta hintatasosta.
Antti Heikkinen maakuntamatkailee tiiviisti lähikuukaudet, kun hän tutustuu POK:n henkilökuntaan ja toimipaikkoihin. Liikepaikkoja on 21 kunnan alueella 114, ja niissä työskentelee 3 000 kaupan ammattilaista.
Heikkinen korostaa, että osuuskauppatoiminta jos mikä on joukkuelaji. Toimintakentän ja -verkoston sekä henkilöstön tunteminen on johtamisen ehdoton edellytys.
– Kun otin Turun Osuuskaupan ohjakset käsiini puolenkymmentä vuotta sitten, K-ryhmällä oli erittäin vahva asema niin Turun seudulla kuin koko Varsinais-Suomessa. Kilpailijan johtajuus haastoi minut ja TOK:n koko henkilöstön. Määrätietoisen työn tuloksena asemamme parani, ja se vahvistuu koko ajan. Huomionarvoista on, että kasvu- ja kehitysponnistelumme kohtasivat niin koronapandemian kuin Ukrainan-sodan heittämät haasteet. TOK:lla oli ennen koronaa mittavat investoinnit nimenomaan majoitus- ja ravintolatoimintaan, jota pandemia juuri eniten runteli.
Heikkisen mukaan TOK:n vahvistuminen ja sen markkinaosuuden kasvu ovat koko henkilöstön ansiota.
– Ympärilläni olivat oikeat ihmiset.
Heikkinen korostaa osaavan ja sitoutuvan henkilökunnan merkitystä. Pirkanmaan Osuuskaupassa hänellä on runsaan 3 000 ammattilaisen orkesteri.
– Minun on tiedettävä, keitä johdan ja mitä johdan.
– Syvennämme yhdessä pirkanmaalaisen osuuskaupan menestystarinaa.
S-ryhmässä Pirkanmaan Osuuskaupalla on tulisieluisen edellä kulkijan maine. Antti Heikkinen kertoo, että Pirkanmaan maakunnan vahva kasvu, monialainen tekemisen rohkeus sekä erinomaiset tulokset sektorilla kuin sektorilla saivat hänet kiinnostumaan POK:n toimitusjohtajuudesta.
Kasvu- ja kehitysnälkäisenä osuuskauppalaisena Heikkinen haluaa jatkaa POK:n menestyksellistä etenemistä. Hän painottaa, että Pirkanmaalla kaupan edistämisen lähtökohdat ovat vahvasti plusmerkkiset.
– Tampereen kaupunkiseudun mutta myös koko Pirkanmaan vetovoima on valtakunnallisesti ja jopa kansainvälisesti noteerattua. Muuttovoitto ja suuri uusien yrityksien perustamisinto vahvistavat niin pito- kuin vetovoimaa. Imua on.
– Myönteisesti sykkivä toimintaympäristö on kannustava. POK haluaa olla vahvasti ja oikea-aikaisesti mukana palveluiden rakentamisessa ja tarjonnassa. Tehtävänä on sytyttää uusia valoja.
23 kunnan muodostama Pirkanmaa on kuin Suomi pienoiskoossa. Heikkinen tietää, että maakunnassa on kovin erilaisia paikkoja.
– Tehtävänämme on pitää valot päällä myös reuna-alueilla.
Heikkisellä on hyvin hanskassa koko Suomi, jonka tuntemus toimii hänelle peilinä esimerkiksi Pirkanmaalla toimimiseen. Valtakunta tuli Heikkiselle tutuksi, kun hän oli ABC-ketjujohtajana ja ajoi pinta-alaltaan laajaa maata ristiin ja rastiin.
Pirkanmaan Osuuskaupalla on kuusi liikennemyymälää, kolme liikenneasemaa sekä 27 muuta ABC-asemaa. Heikkinen sanoo, että liikennemäärät kasvavat tulevaisuudessa. Ihmiset tarvitsevat huoltoa. Polttonesteiden markkina niin polttomoottoriautojen kehittyessä kuin liikenteen sähköistyessä. Sähkölatauspaikat yleistyvät.
– ABC-asemienkin on kehityttävä. Ne eivät häviä minnekään.
Antti Heikkinen tietää, että kilpailu on niin pätevä konsultti kuin tulisieluinen kirittäjäkin.
– Osuuskauppamaailmassa omistajat eli asiakkaat ovat merkittäviä palautteenantajia ja kehityksen airuita.
Heikkisen mukaan osuuskaupalla on selkeä rooli kotimaakuntansa elinvoiman vahvistajana. Kaupan tehtävänä on elää alueensa väestön tahdissa. Kauppa on osa elinkeinoelämän palettia.
– Kaupan eri ryhmät virittävät terveen kilpailutilanteen. Kilpailu on aina hyväksi. Se vie asioita eteenpäin.
Heikkinen muistuttaa, että Suomessakin globaali kilpailu haastaa kaupan alan.
– Se on suorastaan inspiraation lähde.
Heikkisen mielestä osuuskaupan niin kuin minkä tahansa yritystoiminnan on oltava uudistumiskykyinen. Siinä peileinä ovat omien asiakkaiden tarpeet ja kilpailijoiden toimet.
Antti Heikkisen luotsaamassa osuuskaupassa työntekijä on ammattinsa taitava ammattilainen eikä kasvoton käsipari.
Heikkinen pitää POK:n keskeisenä tavoitteena sen brändin ja työnantajaimagon kirkkaana pitämistä arjen teoilla ja ratkaisuilla.
– Koen, että olen itsekin toimitusjohtajana palveluammatissa. Hyvä palvelu on tekemisen kulmakivi. Päivittäinen kauppatoiminta kulminoituu korkeatasoiseen esihenkilötyöskentelyyn. Kun työyhteisöt toimivat hyvin, niiden työpaikat ovat kiinnostavia ja vetovoimaisia. Uudet työntekijät perehdytetään vastuullisesti ja hyvin. Esimerkiksi POK:lle on merkittävä asia, mitä siitä ajatellaan työnantajana.
Myös POK:n tulevaisuutta on kehittyä verkkokaupassa. Heikkinen odottaa hyvin paljon muun muassa automaatiokeräilyltä, jollaista kehitetään Kangasalan Prisman yhteyteen.
– Verkkokaupalla on tärkeä osa, ja sen kehittämisessä riittää työtä pitkälle tulevaisuuteen.
Joulukauppa lähestyy. Heikkinen odottaa vilkasta sesonkia.
– Turbulenssisessa maailmassa ihmiset haluavat satsata juhlaan. Joulu tuo rauhaa epävakaaseen maailmantilaan.