Saikan kaksoiskiemura

Kari Pusa.

Suomea autolla kierrellessä on tullut vastaan monenlaista työmaata. On ollut liikennevaloja, miehiä ja naisia kieltomerkkien kanssa, tilapäisiä kiertoteitä, joskus pitkältä tuntuneita odotuksia. Lempäälän Saikan kaksoiskiemura on kuitenkin ollut ihan omaa luokkaansa.

Kesäkuussa alkanut Saikan alueen rakentaminen on aiheuttanut hämmennystä ja piinaa Kuljuntien, Ideaparkinkadun ja Sarvikkaantien käyttäjille. Rakennustöitä on varmasti muuten tehty hyvällä ammattitaidolla, mutta liikenne on jäänyt melko lailla huomioimatta.

Ongelmat alkoivat heti sen jälkeen, kun asfaltti oli kuorittu tien päältä. Oli kuin olisi ajanut jäätyneellä kynnöspellolla. Tie oli pelkkää möykkyä ja kuoppaa täynnä. Työkoneet huristelivat pellolta asfaltille, jonne niiden renkaista jäi savea, multaa ja mursketta. Normaalisti tietä puhdistetaan säännöllisesti, Saikassa näin ei toimittu. Tielle jätetty maa-aines sinkoili autojen renkaista sinne tänne. Oman auton vasta uusittu tuulilasi sai näkyvän kiveniskun eikä se varmasti ollut ainoa osuma.

Onnettomin toteutus koko työmaalla oli kuitenkin liikenteen ohjaus ­ tai oikeastaan sen täydellinen puuttuminen. Vilkkaana kesäviikonloppuna Kuljuntien liikenteellä oli käytössä vain yksi kaista, kun tie oli katkaistu Lempäälän suunnasta tulevilta ennen Sarvikkaantien risteystä. Siitä seurasi kaaos.

Kun moottoritieltä ja Ideaparkista tuli autoja tasaiseen tahtiin, keskustan suunnasta saapunut liikenne pysähtyi ja jonoa kertyi nopeasti satoja metrejä. Olin omalla autolla neljäntenä jonossa ja 20 minuutin odottelun jälkeen päätin korjata kestämättömän tilanteen.

Ajoin autoni kaistojen väliin, kävelin tien yli ja pysäytin vastaantulevan liikenteen. Ensimmäinen pysäytetty autoilija siinä vähän tööttäili, mutta viittoilin jonossa odottaneille reitin olevan nyt vapaa. Ruuhka alkoi purkautua ja aikataulusta myöhässä ollut Nyssekin pääsi jatkamaan matkaa. Monesta autosta heiluteltiin iloisesti ja yksi auto pysähtyi kohdalle – takapenkiltä nuorimies ojensi lonkeron kiitokseksi liikenteen ohjauksesta.

Nyt kun kiertoliittymät ovat lähes valmiita ja liikenne soljuu niiden kautta, luulisi kaiken olevan kunnossa. No ei kuitenkaan. Ideaparkin ympyrään on tehty hulppea hidaste, josta ei ole mitään varoitusmerkkiä. Kynnys on sen verran korkea, että 30 km/h on liikaa sekä tullessa että lähtiessä, jollei sitten halua ehdoin tahdoin hajottaa autonsa jousia ja iskunvaimentajia.

Kari Pusa