Lempäälä ei ota ja ottaakin kantaa

Lempäälän kunta on todennut, että se ei ota kantaa Puskiaisten moottoritiehen ennen kuin väylähankkeen yleissuunnitelma valmistuu (L-VS 30.8.2023). Näillä näkymin yleissuunnitelma valmistuisi kesällä 2024.

Vaikka kunta ei omien sanojensa mukaan ota kantaa, se on silti tilannut ja Ideaparkissa järjestetyllä julkisuustempauksella lanseerannut virheellisyydestään kyseenalaista mainetta nauttivan selvityksen Puskiaisten moottoritien vaikutuksista elinkeinoelämälle sekä tuottanut harhaanjohtavia väitteitä vilisevän moottoritietä mainostavan videon.

Viimeisimpänä ”ei-kannanottona” kunnanjohtaja esittää 11. joulukuuta 2023 kunnanhallitukselle, että kunta lausuisi valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2025−32 mm. seuraavasti: ”Väyläverkon investointiohjelmasta on jätetty pois Tampereen kaupunkiseudun kasvavan maankäytön sekä kasvavien liikennemäärien kannalta tärkeät hankkeet: Vt. 3 Lempäälä-Pirkkala-Tampere ja Tampereen kakkoskehän suunnittelun jatkaminen. Vt 3 Lempäälä-Pirkkala (Puskiaisten oikaisu) sekä II-kehä Sääksjärvi-Lentoasema (120 M€) Hankkeiden on katsottu parantavan nykyisten ja uusien yritysten toimintaedellytyksiä Lempäälässä sekä parantavan yleistä työmarkkinatoimintaa Lempäälän, Tampereen ja Pirkkalan välisellä akselilla. Valtatie 3:n väylähankkeet lyhentävät toimivuustarkastelujen perusteella matka-aikoja ja säästävät ajokilometrejä. Hankkeet mahdollistavat Sääksjärven osayleiskaavan työpaikka-alueiden toteutumisen ja toimitilarakentamisen lisääntymisen.”

Melkoista akrobatiaa kunnalta olla ottamatta kantaa näin monella eri tavalla.

 

Kunnanhallituksen tulisi poistaa em. kohta lausunnostaan, jotta kunta oikeasti olisi ottamatta kantaa Puskiaisten moottoritiehen ennen väylähankkeen yleissuunnitelman valmistumista.

Lausuntokohtaa voisi myös korjata totuudenmukaisemmaksi: ”Hankkeiden on katsottu parantavan (em. selvityksessä) haastateltujen kahdeksan kuljetusalan yrityksen toimintaedellytyksiä”, ”väylähankkeet lyhentävät matka-aikoja 3−7 minuuttia ja säästävät 5 ajokilometriä” ja ”hankkeet mahdollistavat Sääksjärven osayleiskaavan toteutumisen, vaikka se onkin laadittu vastoin MRL §39 kohtia koskien ekologista kestävyyttä, olemassa olevan yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttöä, mahdollisuuksia liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen järjestämistä ympäristön kannalta kestävällä tavalla, mahdollisuuksia terveelliseen elinympäristöön, ympäristöhaittojen vähentämistä, luonnonarvojen vaalimista ja virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyyttä sekä vastoin luonnonsuojelulain 11§:ää kunta edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä maisemansuojelua alueellaan.”

Yhtä lailla kunta voisi ”olla ottamatta kantaa” muuttamalla ko. lausuntokohdan seuraavanlaiseksi: ”Lempäälän kunta esittää, että Väylävirasto palaa suunnitelmissaan edistämään ensisijaisesti nykyisen väylän parantamista turvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja meluntorjunnan osalta.

 

Teemu Hiltunen

LemPi-metsän puolesta! -kansanliike