Kun aamulla polkaisee kotoa työpaikalle niin aika usein haluaa käydä suihkussa ennen töiden aloittamista. Moni on kuitenkin kokenut, ettei ole enää välttämätöntä pestä hikeä pois – koska sähköpyöräilijälle hikoilu on vanhanaikaista. Sähköpyörällä ylämäetkin taittuvat harvinaisen leppoisasti, kun laittaa avustimen täysille.
Sähköpyörästä on tullut varsin suosittu työmatkaväline. Tätä on edesauttanut työsuhdepolkupyöräetu, jossa pyörän hankinnasta vastaa työnantaja. Polkija voi käyttää pyörää työmatkojen ohella myös vapaa-ajallaan.
Sähköpyöräetu on tuloverovapaata 1 200 euroon saakka vuodessa. Työnantaja pidättää pyörän kustannukset osittain tai kokonaan palkasta tai tarjoaa pyörän palkan päälle tulevana etuna. Yleensä työnantaja hankkii polkupyöräedun leasingsopimuksella.
– Tämä on varsin edullinen tapa saada pyörä käyttöönsä. Palkasta lähtee 100 euroa kuukaudessa, mutta se kannattaa, kun alla on uusi ja kunnossa oleva sähköpyörä, Veli-Matti Tuominen ylöjärveläisetä pyöräliike Bikexpertistä sanoo.
Pyöräliikkeen ja työnantajan välissä on leasingsopimusta tarjoava kolmas osapuoli. Näitä toimijoita on Suomessa useita, esimerkiksi Etupolku, GoByBike, ePassibike ja niin edelleen.
Sähköpyörien kehitys on ollut ja on yhä nopeaa. Nykytrendissä pyöriin halutaan paitsi entistä kestävämpää akkua myös keveyttä.
Yksi valmistajista on yltänyt 18 kiloa painavaan pyörään. Se on jo aika vähän, koska muutama vuosi sitten tavallinen alumiinirunkoinen maastopyörä painoi 15 kiloa. Monesti sähköavusteiset pyörät voivat painaa yli 30 kiloa, Pasi Koponen Bikexpertistä kuvailee.
Sähköpyörien komponentit niin ikään kehittyvät jatkuvasti ja eri osissa käytettävät materiaalit keventyvät.
– Lisäksi olemassa olevia moottoreita päivitetään jatkuvasti. Usein myös kuluttaja pystyy päivittämään pyöränsä moottoria mobiilisovelluksen avulla, Koponen kertoo.
Sähköpyörä vaatii luonnollisesti hyvää huolenpitoa. Huolto kannattaa teettää vähintään kerran vuodessa tai 2 000 kilometrin välein. Jos pyöräilee myös talvisin, huolto tehdään yleensä renkaiden vaihdon yhteydessä.
– Sähköpyörässä on tehoa ja painoa enemmän kuin tavallisessa pyörässä, ja siksi esimerkiksi jarrupalat ja -levyt kuluvat nopeammin. Lisäksi kun vääntöä on paljon niin ketjut ja rattaisto kuluvat, vaikka sähköpyörissä onkin hieman kestävämmät ketjut kuin normaalissa polkupyörässä.
Sähköpyörää ei ole kuitenkaan pakko säilyttää lämpimissä tiloissa. Toki akku kannattaa kiikuttaa sisälle. Akku on myös hyvä aina ladata tasalämpöisenä sisällä.
Sähköpyörän elämänkaari voi olla yllättävän pitkä, jos pyörän pitää hyvässä kunnossa.
– Meillä oli äskettäin huollossa alkuperäisellä akulla ja moottorilla varustettu sähköpyörä, jolla oli ajettu 35 000 kilometriä, Pasi Koponen antaa esimerkin.
Jos mielessä on sähköpyörän hankinta niin pyöräkaupan ammattilainen suosittelee oikeastaan kaikille keskimoottorilla varustettua menopeliä.
Siinä moottori on pyörän rungon keskellä ja pyörässä on poljinmomenttianturi, joka seuraa polkemista ja avustaa polkemisessa sen mukaisesti. Tämä tekee pyöräilystä luonnollista, Veli-Matti Tuominen vinkkaa.
Seuraavaksi valitaan pyörän komponentit. Hyvä hydrauliset levyjarrut ovat suositeltavat, koska turvallisuus on kuitenkin tärkeintä. Pyörän varustamiseen on hurjasti vaihtoehtoja ja komponenttivalikoimakin on kovin laaja.
– Pyörä valitaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Asfaltilla vain siirtymäajoja tekevä pyöräilijä ei tarvitse monen tuhannen euron täysijousitettua maastopyörää, Tuominen toteaa.
Kaiken kaikkiaan pyöräily sähköpyörällä saattaa yllättää.
– Tiedän monta, jotka eivät olisi voineet kuvitella harrastavansa pyöräilyä, mutta sähköavusteinen pyörä on madaltanut aloittamisen kynnystä todella paljon, Pasi Koponen sanoo.