Viljasiilossa kököttäneestä Nopsasta sukeutui ketterä kesäpyörä – Polkupyörän huollon viisi niksiä

Näyttääkö polkupyöräsi tältä? Ei hätää! Muutamalla konstilla saat pyöräsi taas talven jäljiltä ajokuntoon.
Vanhasta viljasiilosta löytyi kiinteistön myynnin yhteydessä kaupunkipyörä Nopsa. Ruosteisten muttereiden avaaminen pyörästä renkaanvaihdon yhteydessä oli taitolaji. Kuva: Annika Eronen
Noin 30 vuotta vanhassa viljasiilossa kököttäneen kaupunkipyörä Nopsan pyöränkumit ovat vetelät kuin lapamato.

Kumien vaihto sujuu siten, että ensin irrotetaan vanhat pyöränkumit ja tarkistetaan sisärenkaissa mahdollisesti olevat reiät.

Kun sisäkumiin laittaa ilmaa, voi reiän etsinnässä suunnistaa ilmavirrasta syntyvän äänen perusteella. Toinen konsti reiän paikallistamiseen on viedä kumi kasvojen lähelle, sillä kasvot aistivat ilmavirtaukset herkästi.

Vanha pyöränrenkaanpaikka oli vielä voimissaan, mutta sekä sisäkumit että ulkorenkaat olivat silti vaihdon tarpeessa. Kuva: Annika Eronen
Jos pyöränkumissa oleva reikä on liian iso paikattavaksi, suunnista kauppaan uutta rengasta ostamaan. Renkaan tiedot löytyvät aina jokaisen renkaan kyljestä.  Ensimmäisenä kerrotaan renkaan koko tuumissa, sen jälkeen renkaan leveys ja halkaisija.

Samat tiedot löytyvät niin sisä- ja ulkorenkaistakin, tosin sisäkumien leveyden ja halkaisijan kohdalla on usein kaksi lukuparia. Tämä johtuu siitä, että sama sisärengas käy monesti useampaan rengaskokoon. Erilaisia hyviä renkaanvaihtovideoita löytyy netistä ja myös renkaan myyneet kaupat tarjoavat opastusta renkaanvaihdossa.

Myyjä Johannes Kaivola auttoi sisä- ja ulkorenkaiden ostamisessa Ideaparkin Prismassa. Kahdet uudet sisä- ja ulkorenkaat kustansivat suurin piirtein parisenkymmentä euroa. Kuva: Annika Eronen
Sportia-Matin Matti Vuorinen laittoi pyöriin uudet vannenauhat uusien pyöränkumien lisäksi. Toisinaan ammattilaisen suorittama kumien asentaminen vanteille on hintansa väärti ja säästää sekä aikaa että hermoja. Kuva: Annika Eronen
Ajomukavuuden takaamiseksi säädä ohjaustanko ja satula sopivalle korkeudelle. Satulankorkeus on helppo asettaa oikeansuuntaiseksi siten, että istuutuu satulaan ja katsoo, että molempien jalkojen varpaat juuri ja juuri yltävät maahan.

Ohjaustangon ei joidenkin ohjeistusten mukaan tulisi olla kymmentä senttimetriä satulaa korkeammalla tai matalammalla. Tärkeää on kuitenkin myös itselle mukavanoloinen ajoasento.

Pesun jälkeen pyörä alkaa jo näyttää paremmalta. Polkupyörän voi pestä laimennetulla tiskiaineella. Kuva: Annika Eronen
Pyörän voi pestä esimerkiksi autonpesuaineella tai sitten ihan tavallisella laimennetulla Fairylla. Painepesuria käytettäessä vältä suihkuttamasta vettä suoraan pyörän laakereihin, jotta niihin ei vahingossa mene paineella tulevan veden mukana pieniä hiekankiviä. Jarrulevyt kannattaa pyyhkiä pesun jälkeen kuiviksi, jotta ne eivät ala vinkumaan. 

Pyörän ketjut voi myös pestä laimennetulla keittiöstä löytyvällä pesuaineella ja hangata puhtaaksi esimerkiksi hammasharjalla. Toisaalta monet pyöräilijät ovat siirtyneet käyttämään varsinaisia pyöränpuhdistusaineita kerran niitä kokeiltuaan. Ero kotiaineisiin verrattuna kun on monien mielestä huima.

Ennen pyöräilyä tarkista vielä jarrujen, kissansilmien ja valojen kunto. Sitten vain kypärä päähän ja menoksi.

Annika Eronen