
– Kyseessä on AdBlue-ureanesteen lisäaine nimeltä PRO-TEC SCR System Cleaner & Protection. Sitä on saatavilla useimmilla autokorjaamoilla. Meillä Multikaarassa huollettaviin autoihin sitä laitetaan automaattisesti, jos AdBlue-järjestelmä huollossa täytetään.
Salakka kertoo, että lisäainetta voidaan käyttää kaikissa autoissa, joissa on AdBlue-järjestelmä. Sitä ja muita vastaavia lisäaineita on ollut myynnissä muutamia vuosia, mutta vasta nyt niiden käyttöön on alettu heräämään ongelmien myötä.
– Aikaisemmin on vaan korjattu hajonneita AdBlue-järjestelmiä, mutta nyt osa korjaamoissa lisää tätä AdBluen sekaan, jos AdBlueta lisätään huollon yhteydessä. Myös kuluttajat, jotka itse täyttävät järjestelmän, ovat alkaneet käyttää lisäainetta lisääntyvässä määrin.
– Lisäainehan tulee AdBlue-nesteen sekaan ja sitä ei saa vahingossakaan laittaa polttoaineen sekaan, Salakka muistuttaa.

Vaikka moni AdBlue-järjestelmä tuntuu hajoavan juuri pakkasilla, ei Salakka rajoittaisi aineen käyttöä pelkästään talveen. AdBlueta kuluu ajon aikana erittäin pieniä määriä, lisäainetta vielä vähemmän.
– Ympärivuotisessakin käytössä yksi lisäainepullo kestää vuosia. Siksi sitä kannattaa lisätä AdBlue-astiaan annostusohjeen mukaan aina, kun uuden astian ureanestettä ostaa, Salakka näkee.
– Ureanesteen jäätymiselle ei voi tehdä mitään ja järjestelmän pitäisi se kestää.
Salakka ei pidä ureajärjestelmää optimaalisena tekniikkana Suomen talveen herkän jäätymisen vuoksi.
– Eihän se mikään optimaalinen ole, mutta tällä hetkellä ei parempaakaan ole saatavilla, niin tähän pitää sopeutua. Itselläni on ollut nyt neljä vuotta AdBlue-auto ja lisäainetta olen käyttänyt. En lähtisi vaihtamaan pelkästään AdBlue-järjestelmän takia dieselautoa pois, jos se muuten omaan käyttötarkoitukseen parhaiten sopii.