AdBlue-nesteen lisäaine lupaa estää kristallisoitumisen – ”Ureajärjestelmän yleisimpiä vikoja voi tällä ehkäistä”

Ureanesteen jäätymiselle ei voi tehdä mitään ja järjestelmän pitäisi se kestää. 
24.03.2025 17:00

AdBlue-järjestelmän yleisimpiä vikoja ovat AdBluen ruiskutuspumpun tai suuttimen hajoaminen. Lisäaine auttaa näihin mutta ei jäätymiseen, mikä myös vaivaa AdBlue-järjestelmiä. Kuva: Jarno Keskinen
Uudempien dieselautojen omistajat joutuvat varautumaan isoon korjaamolaskuun, jos auton polttoainejärjestelmään kuuluva, niin sanottu AdBlue-järjestelmä hajoaa. Oikealta nimeltään SCR eli Selective Catalytic Reduction -järjestelmä toimii niin, että pakokaasun typenoksidipäästöjä vähennetään ruiskuttamalla AdBlue-ureanestettä katalysaattoriin pakokaasun joukkoon. Tämän nesteen kristallisoituminen on syy, minkä vuoksi SCR-järjestelmällä varustettuja autoja tulee korjattavaksi tasaisesti, ei pelkästään pakkasilla. On olemassa kristallisoitumista estävä ja jo tapahtunutta kristallisoitumista hiljalleen liuottava lisäaine, mutta se on vielä heikosti tunnettu, Multikaara Huolto Oy:n yrittäjä Timo Salakka sanoo.

– Kyseessä on AdBlue-ureanesteen lisäaine nimeltä PRO-TEC SCR System Cleaner & Protection. Sitä on saatavilla useimmilla autokorjaamoilla. Meillä Multikaarassa huollettaviin autoihin sitä laitetaan automaattisesti, jos AdBlue-järjestelmä huollossa täytetään.

Salakka kertoo, että lisäainetta voidaan käyttää kaikissa autoissa, joissa on AdBlue-järjestelmä. Sitä ja muita vastaavia lisäaineita on ollut myynnissä muutamia vuosia, mutta vasta nyt niiden käyttöön on alettu heräämään ongelmien myötä.

– Aikaisemmin on vaan korjattu hajonneita AdBlue-järjestelmiä, mutta nyt osa korjaamoissa lisää tätä AdBluen sekaan, jos AdBlueta lisätään huollon yhteydessä. Myös kuluttajat, jotka itse täyttävät järjestelmän, ovat alkaneet käyttää lisäainetta lisääntyvässä määrin.

Salakan mukaan lisäaineen käyttö ei vaikuta auton takuuseen ja on jopa suositeltavaa käyttää sitä autossa heti uudesta alkaen.

– Lisäainehan tulee AdBlue-nesteen sekaan ja sitä ei saa vahingossakaan laittaa polttoaineen sekaan, Salakka muistuttaa.

Vaikka moni AdBlue-järjestelmä tuntuu hajoavan juuri pakkasilla, ei Salakka rajoittaisi aineen käyttöä pelkästään talveen. AdBlueta kuluu ajon aikana erittäin pieniä määriä, lisäainetta vielä vähemmän. Kuva: Jarno Keskinen

Vaikka moni AdBlue-järjestelmä tuntuu hajoavan juuri pakkasilla, ei Salakka rajoittaisi aineen käyttöä pelkästään talveen. AdBlueta kuluu ajon aikana erittäin pieniä määriä, lisäainetta vielä vähemmän.

– Ympärivuotisessakin käytössä yksi lisäainepullo kestää vuosia. Siksi sitä kannattaa lisätä AdBlue-astiaan annostusohjeen mukaan aina, kun uuden astian ureanestettä ostaa, Salakka näkee.

AdBlue-järjestelmän yleisimpiä vikoja ovat AdBluen ruiskutuspumpun tai suuttimen hajoaminen. Lisäaine auttaa näihin mutta ei jäätymiseen, mikä myös vaivaa AdBlue-järjestelmiä, Salakka sanoo.

– Ureanesteen jäätymiselle ei voi tehdä mitään ja järjestelmän pitäisi se kestää. 

Salakka ei pidä ureajärjestelmää optimaalisena tekniikkana Suomen talveen herkän jäätymisen vuoksi.

– Eihän se mikään optimaalinen ole, mutta tällä hetkellä ei parempaakaan ole saatavilla, niin tähän pitää sopeutua. Itselläni on ollut nyt neljä vuotta AdBlue-auto ja lisäainetta olen käyttänyt. En lähtisi vaihtamaan pelkästään AdBlue-järjestelmän takia dieselautoa pois, jos se muuten omaan käyttötarkoitukseen parhaiten sopii.