Jocka Träskbäck(kok) aloitti keskustelun ns Puskiaisten oikaisusta. Siihen ovat useat muut jo ottaneet kantaa.
Olin 1990-luvun alussa Lempäälän kunnan kaavoitusinsinöörin ominaisuudessa mm. naapurikuntien ja konsulttien kanssa laatimassa vaihtoehtoja Tampereen ohittavan ns Puskiaisten oikaisun tekemiseksi. Tämän perusteella Lempäälään ensimmäiseen tieverkko- ja rakenneyleiskaavaan (strateginen yleiskaava) merkittiin ns Puskiaisten oikaisu. Valtuusto hyväksyi kaavan 1990-luvulla muistaakseni yksimielisesti. Tähän aikaan kyllä jo tiedettiin luontoarvoista, mutta liikenteen kasvua pidettiin itsestään selvyytenä, johon ei voi vaikuttaa. Tämän vuoksi muita vaihtoehtoa kuin oikaisu ei otettu vakavasti.
Minulle oli myönteinen yllätys, että v 2019 YVA-tarkasteluun oli otettu mukaan myös ns vaihtoehto numero 2, jossa ei tarvitsisi puhkaista uutta aukkoa luonnon keskelle. Aika on nyt ajanut vanhan ajattelutavan ohi. Luontoa arvostetaan nyt enemmän kuin 30 vuotta sitten. Laajoja viheralueita tarvitaan myös Tampereen kaupunkiseudulla. Kirjoitin vaihtoehto kahta puoltavan kommentin YVA-tarkastelun tekijöille sekä myös paikallislehden yleisönosastoon 20.10.2019.
Vaihtoehdossa 2 on haittana mahdollinen nykyisen tien leventämistarve ja pelko melun lisääntymisestä Sääksjärven kohdalla. YVA-tarkastelussa oli jo v. 2019 mukana ns nollavaihtoehto, jossa tehtäisiin vain pieniä parannuksia sekä melusuojauksia nykyiseen tiehen. Lisäkaistoja Sääksjärvelle ei tällöin tarvittaisi. Autojen osittainen muuttuminen sähköautoiksi vähentänee jatkossa liikennemelua, mutta mielestäni melusuojaukset Sääksjärven kohdalle on välttämätöntä tehdä joka tapauksessa, kuten kuntakin on esittänyt.
Etätyön ja junaliikenteen lisääntyminen, tavaroiden tuottaminen nykyistä enemmän paikallisesti kuten mahdollisesti myös droonien käyttö tulee vähentämään autoliikenteen tarvetta. Myös kaukoliikenteessä esim Helsinkiin, Vaasaan, Jyväskylään ja Ouluun juna on miellyttävä ja nopea vaihtoehto. Lempäälän kunta pyrkii osaltaan lisäämään myös paikallisjunapysähdyksiä.
Kuten julkisuudessa on esitetty, nyt tajutaan, että tehtävällä politiikalla voidaan vaikuttaa auto- ja muun liikenteen määrään. Tampereen seudulla tehtiin virhe 1970-luvulla, kun junaliikenteen annettiin silloin vähentyä.
Puskiaisten oikaisua ei tarvitse tehdä myöskään uusien työpaikka-alueiden vuoksi, koska nykyistenkin teiden ja liittyminen tuntumassa on hyviä työpaikka-alueita. Esimerkiksi Lempäälässä tällaisia on Marjamäen ja Valkeakosken välillä vanhan 3-tien varrella sekä Valkeakoski – Lempäälä -yhdystien varrella Lempäälän eteläisimmän liittymän ja Lempäälän keskustan välillä. Esitinkin niitä jo yleiskaavaan 1990-luvulla, mutta silloin Pirkanmaan liitto ja valtion ympäristöviranomaiset pitivät alueita liian syrjäisinä.
Toimikaamme siis yhdessä sen puolesta, että ns nollavaihtoehto riittää.
Eero Ruotsila, DI
varavaltuutettu (sd), Lempäälä